3161
Sök

Golf 3 1,8 Bluddrar

16 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Några tips om vanliga fel på Golf 3 -92 som bluddrar ordentligt på tomgång?
Ägaren till bilen har besiktat den och fick på lambda värde förhöjd tomgång felaktigt

Här är alla mät resultat SBP
CO 0,0(0,5)
CO2500 0,0 0,3)
HC 16 (100)
Lambda 1,08 (0,97-1,03)

Tacksam för alla hjälp man kan få.

Har bytt rotor,tändstift,fördelare på bilen nyligen. tändkablar har ja tagit från en annan bil som fungerat å testat med.

Tror ni de förgasarfotpackningen?

Mvh

36 Inlägg
25 september 2011
kolla om förgasaren sitter löst så har du kanske det felet!!! att gummit har sprucke eller någe.  vet inte redigt hur det ser ut men min gammla audi 80 hade trasigt förgasar gummi... gick lite taskigt.

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 september 2011
Ja förgasarfoten kan vara sprucken/kass, kolla även efter avgasläck EFTER lambdasonden, brukar vara den vanligaste orsaken till för hög lambda om alla andra värden är OK.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 Inlägg
26 september 2011
Hade liknande fel på min 95:a. En vakumslang nära insprutet hade en spricka i sig. En slang som kommer från bromsförstärkaren som är ca 1 dec lång och 13 mm tjock. Viner det där är det garanterat den. Hade samma fel på en audi 80. Prova att spraya med startgas. Märker du skillnad då så är det den. kan ju vara förgasarfoten med...

1 915 Inlägg
26 september 2011
Kan ju även vara din lambda som är dålig... Mät upp den, så ser du om den behöver bytas ut.
Kollat felkoder ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

642 Inlägg
26 september 2011
Vacuumläckage på någon insugsslang, bara gå runt med startgasen och vrida och vända på lite slangar så hittar du läckan.

16 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
hittat ett fel som är åtgärdat å de är förgasaregummit var spruckit så har bytt ut de, men fortfarande illa tomgång, icke hitta någon vacuumläcka heller sad

36 Inlägg
27 september 2011
tror det skall finnas någon skruv eller nått till tomgång... ett munstycke eller någe... vet ej vart den sitter men har hört talas om det. lossnar den så får du dålig tomgång...

16 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Nu har jag lyckas lösa problemet.
Började med att byta förgasarefotgummit eftersom de var sprucket inget annat gav utslag när jag sprejade med startgas. men när de var tätt så lyckades ja hitta en läcka till å de var insugspackningen. nu går den som en klockan,

Men ett tips till de som byter förgasarforpackningen passa på å bytt insugspackningen på samma gång blir ju bara sex insexskruvar så är ju insuget borta.

36 Inlägg
3 oktober 2011
kanoon lillen!!!! va de du skulle ha insexen till! big_smile
Senast redigerat av ZaLaNa (3 oktober 2011)

Sök