Pelleprognos skrev:
Pelleprognos skrev:
ehedman skrev:
Självklart är det sunt att fundera kring val av däck, ingen mening att hacka. Min poäng är att bra däck är billigare i slutändan.
Kan du bara förtydliga vad du behöver så kan jag och övriga här inne ge dig tips och råd. Det känns lite otydligt just nu.
Ok om det är otydligt så kopierar jag in min fråga här igen,
Jag letar efter beg sommardäck i skapligt skick på fälg i annonserna. I mitt reg bevis står att däcken ska vara hastighetsklassade W (270 km/h) och belastningsklassade 87 (545 kg) vilket då gör utbudet på rätt beg däck på fälg väldigt begränsat
Hur viktigt är detta med hastighets och belastningsklassningen och vem kollar det ? Jag kommer ju aldrig köra över max 140 km/ och kommer aldrig komma i närheten av viktklassningen
Jag kan ju alltså köra lagligt på 15 tum friktionsdäck som bara är klassade för 160 km/h året runt. Kostnad för dessa beg på fälg ca 1500-2000 kr.
Ska man vara helt laglig och korrekt så kostar 8 st nya däck mm ca 14000 kr vilket inte känns skäligt då jag betalade 12000 kr för bilen.
Jag kan även köpa beg sommardäck på fälg med fel hastighets/viktklass billig av bra kvalitet, men då är det ju olagligt.
Så hur resonerar och väljer man i detta på bästa ekonomiska och säkerhetsmässiga sätt ???
Är någonting fortfarande otydligt ? Eller vill/orkar ni kanske inte ge respons, tips och råd ?
Belastningsindex ska vara lägst 87 vilket är en av de lägsta klassningarna. Tittar du på 89-91-94 ökar dina valmöjligheter.
Köp du begagnade däck men lär dig gärna hur åldersbenämningen fungerar vilket jag inte kan längre. Något med vecka och år. Ett bättre alternativ är annars att gå ner i hastighetsklass och att köpa nytt. Vilken dimension ska du ha?
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.