3049
Sök

V40 Problem efter chip.

50 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Chippade min v40 till steg 1 hos autotech i måndags.

Nu när jag kör på en hög växel och gasar så precis när laddet ska börja så hackar det till lite.
Precis som om den inte tänder eller något. Det är inte mycket med stör mig något extremt på det.
Det är från ca 3k rpm till 5k rpm.

När den va hos autotech sa mekanikern att det var ett litet hål i grenrörspackningen, kan det ha något med detta att göra? Det var inga problem innan chippet.

Har testat att köra både med och utan 'öppet luftfilter'. Ingen skillnad alls.

Tack på förhand.

x40
1 209 Inlägg
27 september 2011
#2
pratar vi om 2.0t eller t4? kör du med 95??? testa med 98 eller v power!!

Volvo S40 turbo.

50 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#3
mr_Hasse skrev:
pratar vi om 2.0t eller t4? kör du med 95??? testa med 98 eller v power!!

Det är en 2.0T.

Kan ju testa detta, känns dock inte nödvändigt då jag läst om att steg 1 inte direkt kräver det.

x40
1 209 Inlägg
27 september 2011
#4
det gör på min, på 95 så hackar d som satan, sen har jag bara tankat 98 och bilen går mycket bättre nu.

Volvo S40 turbo.

x40
1 209 Inlägg
27 september 2011
#5
om d inte hjälper så kanske du får ta en titt ifall du har fel koder eller ta bilen till atm!!!

Volvo S40 turbo.

50 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#6
mr_Hasse skrev:
det gör på min, på 95 så hackar d som satan, sen har jag bara tankat 98 och bilen går mycket bättre nu.

Okej, får ta att testa det då.

Drygt att de två närmaste mackarna enbart serverar 95 samt diesel


mr_Hasse skrev:
om d inte hjälper så kanske du får ta en titt ifall du har fel koder eller ta bilen till atm!!!

Japp får kolla det om det inte hjälper
Senast redigerat av fronk (27 september 2011)

x40
1 209 Inlägg
27 september 2011
#7
samma problem har jag. men passar alltid på när jag ser att de har 98, och annan sak innan du tankar 98 försök att ha så lite bensin kvar i tanken. och kan oxå rekommendera att bytta bränsle filtret

Volvo S40 turbo.

50 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#8
mr_Hasse skrev:
samma problem har jag. men passar alltid på när jag ser att de har 98, och annan sak innan du tankar 98 försök att ha så lite bensin kvar i tanken. och kan oxå rekommendera att bytta bränsle filtret

Japp ska köra fram till lampan går igång på nuvarande 95 oktan, sen dra på en full tank med 98 så borde det ju visa sig efter nå mil eller två.

Efter lite turboplugg på just 98oktan verkar det som att det blir en lägre förbrukning? Någon som kan intyga det? Isåfall kanske det jämnar ut sig prismässigt

x40
1 209 Inlägg
27 september 2011
#9
jag kan intyga d, du kommer längre med 98, har kört 70 mil på en tank..

Volvo S40 turbo.

50 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#10
mr_Hasse skrev:
jag kan intyga d, du kommer längre med 98, har kört 70 mil på en tank..

Okej låter ju som att det inte kommer bli något problem ur ekonomisk synvinkel då!
Ska bli intressant att testa senare i veckan när jag kört upp min tank.

x40
1 209 Inlägg
27 september 2011
#11
hoppas att det löser sej för dej då.. lycka till..

Volvo S40 turbo.

50 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#12
mr_Hasse skrev:
hoppas att det löser sej för dej då.. lycka till..

Tack! Jag återkommer när jag testat!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 september 2011
#13
fronk skrev:
mr_Hasse skrev:
samma problem har jag. men passar alltid på när jag ser att de har 98, och annan sak innan du tankar 98 försök att ha så lite bensin kvar i tanken. och kan oxå rekommendera att bytta bränsle filtret

Japp ska köra fram till lampan går igång på nuvarande 95 oktan, sen dra på en full tank med 98 så borde det ju visa sig efter nå mil eller två.

Efter lite turboplugg på just 98oktan verkar det som att det blir en lägre förbrukning? Någon som kan intyga det? Isåfall kanske det jämnar ut sig prismässigt

Tanka en dunk eller vad du nu har till hands för tillfället med 98 eller v-power när du har tillfälle och låt den ligga i bilen sen kan du köra så långt du vill och bara slå i dunken så har du outspädd 98 i tanken wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

50 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#14
TBOC_Razor skrev:
fronk skrev:
mr_Hasse skrev:
samma problem har jag. men passar alltid på när jag ser att de har 98, och annan sak innan du tankar 98 försök att ha så lite bensin kvar i tanken. och kan oxå rekommendera att bytta bränsle filtret

Japp ska köra fram till lampan går igång på nuvarande 95 oktan, sen dra på en full tank med 98 så borde det ju visa sig efter nå mil eller två.

Efter lite turboplugg på just 98oktan verkar det som att det blir en lägre förbrukning? Någon som kan intyga det? Isåfall kanske det jämnar ut sig prismässigt

Tanka en dunk eller vad du nu har till hands för tillfället med 98 eller v-power när du har tillfälle och låt den ligga i bilen sen kan du köra så långt du vill och bara slå i dunken så har du outspädd 98 i tanken wink

Smart! smile

En följdfråga, är det 'farligt' att köra bilen helt torr?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 september 2011
#15
fronk skrev:
Smart! smile

En följdfråga, är det 'farligt' att köra bilen helt torr?

Nej det ska det inte vara. Dieslar är det inge bra att köra torrt med vad jag hört men bensinare behöver ju inte luftas osv så det ska inte vara någon fara.

Det som kan hända är att man drar upp skit från botten av tanken men på en så "ny" bil som en v40 och dessutom med plasttank (antar jag, det har väl alla nyare bilar??) så ska det ju inte finnas något skit i tanken direkt. Kan ju hända att du får byta soppafilter i värsta fall men det är väl det hela. En hundring för ett nytt filter och en halvtimmes jobb tror jag du överlever faktiskt, skiten ska ju bytas förr eller senare ändå också wink
Senast redigerat av TBOC_Razor (27 september 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

50 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#16
TBOC_Razor skrev:
fronk skrev:
Smart! smile

En följdfråga, är det 'farligt' att köra bilen helt torr?

Nej det ska det inte vara. Dieslar är det inge bra att köra torrt med vad jag hört men bensinare behöver ju inte luftas osv så det ska inte vara någon fara.

Det som kan hända är att man drar upp skit från botten av tanken men på en så "ny" bil som en s40 och dessutom med plasttank (antar jag, det har väl alla nyare bilar??) så ska det ju inte finnas något skit i tanken direkt. Kan ju hända att du får byta soppafilter i värsta fall men det är väl det hela. En hundring för ett nytt filter och en halvtimmes jobb tror jag du överlever faktiskt, skiten ska ju bytas förr eller senare ändå också wink

Okej! Får ta att ordna detta i veckan!

Finns det nån bra anvisning hur man byter filtret? kan ju va lika bra att passa på!
( Jag har aldrig gjort det, på annat än tvåhjulingar )

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 september 2011
#17
Hade du haft en saab hade jag vetat exakt hur du gör tongue

Men jag antar att du hittar filtret antingen någonstans under bilen (följ bränsleledningarna) eller i motorrummet. Mest troligt under bilen.


Googla volvo v40 årsmodell byta bränslefilter så hittar du nog något bra smile

EDIT:  Bah, nyfiken som man är var man ju tvungen att göra det själv, första resultatet på google:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=27049

Sitter vid vänster bakhjul verkar det som och använder snabbkopplingar, tryck mot filtret och dra ut låsningen enligt vad dom skriver där...
Senast redigerat av TBOC_Razor (27 september 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

50 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#18
TBOC_Razor skrev:
Hade du haft en saab hade jag vetat exakt hur du gör tongue

Men jag antar att du hittar filtret antingen någonstans under bilen (följ bränsleledningarna) eller i motorrummet. Mest troligt under bilen.


Googla volvo v40 årsmodell byta bränslefilter så hittar du nog något bra smile

EDIT:  Bah, nyfiken som man är var man ju tvungen att göra det själv, första resultatet på google:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=27049

Sitter vid vänster bakhjul verkar det som och använder snabbkopplingar, tryck mot filtret och dra ut låsningen enligt vad dom skriver där...

Tack så mycket!



Pratade med killarna på Autotech och dom är mer inne på Tändstift / Tändspole... Men skadar ju inte att testa bensinen först såklart

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 september 2011
#19
Allt är ju sevicegrejor så byt olja och filter samtidigt så har du ju gjort en helservice wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

490 Inlägg
28 september 2011
#20
en poalre till mig hade samma problem när han hade sportluftfilter på då satt vi dit original efter ca 2-3 mil började bilen gå bra igen! såg att du redan testat men kan ju va "bra" att veta endå!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.


Sök