2922
Sök

Köpråd: Volvo 244 -78 automat

Fotograf
228 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#1
Tänkte fixa en vinterbil nu till vintern och hittade då en skattebefriad 244 - 78 automat. Och då undrar jag, hur är automatlåda att köra på vintern? Kan man sladda och så vidare bra?

Kupefläkten fungerade inte heller... Hört att den ska vara ett helvete att byta, är det sant? Och den kostar ju också lite...

Bilen ser iaf fin ut, gått 18000 mil, besiktad till Juli 2012 osv.

Tacksam för svar! smile

Forummoderator
17 996 Inlägg
28 september 2011
#2
Agg1 skrev:
Tänkte fixa en vinterbil nu till vintern och hittade då en skattebefriad 244 - 78 automat. Och då undrar jag, hur är automatlåda att köra på vintern? Kan man sladda och så vidare bra?

Kupefläkten fungerade inte heller... Hört att den ska vara ett helvete att byta, är det sant? Och den kostar ju också lite...

Bilen ser iaf fin ut, gått 18000 mil, besiktad till Juli 2012 osv.

Tacksam för svar! smile

Har kört automat större delen av livet. Tycker inte det är något problem på vintern. Att sladda runt är väl inte lika enkelt som med manuell. Man bör inte varva upp bilen och slita in D då det belastar lådan väldigt mycket. Man får varva beredd på att lägga in N och bilen börjar sladda på vägen. Du får prova dig fram helt enkelt.

Den bil du funderar på är 3-växlad och varvar nog en del i motorvägshastigheter. Bromsverkan vid gasuppsläpp kan nog vara rätt kraftig då. Längesen jag körde en sån låda men har för mig det iaf.

Kolla så den inte slirar mycket på backen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fotograf
228 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#3
Dieselsmurfen skrev:
Agg1 skrev:
Tänkte fixa en vinterbil nu till vintern och hittade då en skattebefriad 244 - 78 automat. Och då undrar jag, hur är automatlåda att köra på vintern? Kan man sladda och så vidare bra?

Kupefläkten fungerade inte heller... Hört att den ska vara ett helvete att byta, är det sant? Och den kostar ju också lite...

Bilen ser iaf fin ut, gått 18000 mil, besiktad till Juli 2012 osv.

Tacksam för svar! smile

Har kört automat större delen av livet. Tycker inte det är något problem på vintern. Att sladda runt är väl inte lika enkelt som med manuell. Man bör inte varva upp bilen och slita in D då det belastar lådan väldigt mycket. Man får varva beredd på att lägga in N och bilen börjar sladda på vägen. Du får prova dig fram helt enkelt.

Den bil du funderar på är 3-växlad och varvar nog en del i motorvägshastigheter. Bromsverkan vid gasuppsläpp kan nog vara rätt kraftig då. Längesen jag körde en sån låda men har för mig det iaf.

Kolla så den inte slirar mycket på backen!

Tack för svaret! smile Ja okej, tänkte mest ha bilen att köra och leka med, samt att den ska ta mig från A till B nu i vinter (KORTA STRÄCKOR) kommer inte köra motorväg osv med denna bilen, men liksom småturer. smile

Får bilen för under 3000kr, så den är billig iaf smile
Senast redigerat av Agg1 (28 september 2011)

Forummoderator
17 996 Inlägg
28 september 2011
#4
Agg1 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Agg1 skrev:
Tänkte fixa en vinterbil nu till vintern och hittade då en skattebefriad 244 - 78 automat. Och då undrar jag, hur är automatlåda att köra på vintern? Kan man sladda och så vidare bra?

Kupefläkten fungerade inte heller... Hört att den ska vara ett helvete att byta, är det sant? Och den kostar ju också lite...

Bilen ser iaf fin ut, gått 18000 mil, besiktad till Juli 2012 osv.

Tacksam för svar! smile

Har kört automat större delen av livet. Tycker inte det är något problem på vintern. Att sladda runt är väl inte lika enkelt som med manuell. Man bör inte varva upp bilen och slita in D då det belastar lådan väldigt mycket. Man får varva beredd på att lägga in N och bilen börjar sladda på vägen. Du får prova dig fram helt enkelt.

Den bil du funderar på är 3-växlad och varvar nog en del i motorvägshastigheter. Bromsverkan vid gasuppsläpp kan nog vara rätt kraftig då. Längesen jag körde en sån låda men har för mig det iaf.

Kolla så den inte slirar mycket på backen!

Tack för svaret! smile Ja okej, tänkte mest ha bilen att köra och leka med, samt att den ska ta mig från A till B nu i vinter (KORTA STRÄCKOR) kommer inte köra motorväg osv med denna bilen, men liksom småturer. smile

Får bilen för under 3000kr, så den är billig iaf smile

Vilken svenska... Menar såklart att man får vara beredd att slänga in N om bilen börja vandra på vägen... För 3 papp är det ju inte mycket att bråka om! Lägg upp den här sen så vi får se underverket!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fotograf
228 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#5
Dieselsmurfen skrev:
Agg1 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Har kört automat större delen av livet. Tycker inte det är något problem på vintern. Att sladda runt är väl inte lika enkelt som med manuell. Man bör inte varva upp bilen och slita in D då det belastar lådan väldigt mycket. Man får varva beredd på att lägga in N och bilen börjar sladda på vägen. Du får prova dig fram helt enkelt.

Den bil du funderar på är 3-växlad och varvar nog en del i motorvägshastigheter. Bromsverkan vid gasuppsläpp kan nog vara rätt kraftig då. Längesen jag körde en sån låda men har för mig det iaf.

Kolla så den inte slirar mycket på backen!

Tack för svaret! smile Ja okej, tänkte mest ha bilen att köra och leka med, samt att den ska ta mig från A till B nu i vinter (KORTA STRÄCKOR) kommer inte köra motorväg osv med denna bilen, men liksom småturer. smile

Får bilen för under 3000kr, så den är billig iaf smile

Vilken svenska... Menar såklart att man får vara beredd att slänga in N om bilen börja vandra på vägen... För 3 papp är det ju inte mycket att bråka om! Lägg upp den här sen så vi får se underverket!

http://www.blocket.se/ystad/Volvo_244_3 … 13&w=1

haha riktig pärla! gammal lärare som äger bilen, så fick den billigare ;D hahah

2 400 Inlägg
28 september 2011
#6
Jag har kört 240 automat lite grand på vintern (första jag lekte med) och det funkade bra men drog MYCKET soppa. Satan vad dyr den var att leka med smile


Fotograf
228 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#7
Nybergrobin skrev:
Jag har kört 240 automat lite grand på vintern (första jag lekte med) och det funkade bra men drog MYCKET soppa. Satan vad dyr den var att leka med smile

Vad drog den milen? :o

2 400 Inlägg
28 september 2011
#8
1,3-1,5 vid gubbkörning (90km/h på motorväg och 3mil enkel resa)  och vid buskörning så vill jag inte veta hur mycket den drog.


Fotograf
228 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#9
Nybergrobin skrev:
1,3-1,5 vid gubbkörning (90km/h på motorväg och 3mil enkel resa)  och vid buskörning så vill jag inte veta hur mycket den drog.

jääävlar.... då lär denna vara lika dyr att köra med? hmm

2 400 Inlägg
28 september 2011
#10
Något tongue Farsan kallade den kamelen ett tag så du ska kanske överväga något annat xD Slö och drack mera soppa än hans 318 v8


Forummoderator
17 996 Inlägg
28 september 2011
#11
Agg1 skrev:
Nybergrobin skrev:
1,3-1,5 vid gubbkörning (90km/h på motorväg och 3mil enkel resa)  och vid buskörning så vill jag inte veta hur mycket den drog.

jääävlar.... då lär denna vara lika dyr att köra med? hmm

Enligt min eminenta bok "Alla bilar 1979" Drar en förgasarsläde med manuell cirka 1.0 L/mil blandad. Så nog lär den slurpa i sig. Lite service och förgasarinställning kan göra gott. Fickparkera utan servon är lite ovant i dessa dagar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Varvstopparn
460 Inlägg
28 september 2011
#12
min jag hade förra vinter drog runt 1-1.2 mil,dock va de en slutkörd manuell,och då va de nästan konstant fullgas för att hålla 110+ i ca 7mil .


Och ang automat på vintern tycker jag de är grymt skönare att leka med efter man vant sig,frihjular med när man släpper gasen.

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

2 400 Inlägg
28 september 2011
#13
Ang fullgas för att hålla 110km/h så är dem ruggit slö rent allmänt tongue


Fotograf
228 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#14
Nämen om vi säger som såhär, denna bilen för omkring 2500kr, kanske mindre tillochmed! Är det värt? smile den är ju trots allt skattefri osv, så att den dricker lite mer än en normal bil är kanske inte det värsta, lär inte bli så överdrivigt mycket körande med den. Inga långa turer iaf.

2 400 Inlägg
28 september 2011
#15
jag personligen hade nog köpt den om jag känner att jag har ekonomin att tanka lite mera än vad jag gör idag. Dock går jag på studiebidrag så för min del hade det inte blivit någon affär.

Tror nog att det kan vara en kul bil att leka med i vinter smile Sälj aset om du känner att den drar för mycket


Fotograf
228 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#16
Har bestämt mig nu, skiter i den bilen smile

en vinterbil utan kupefläkt och vinterdäck med automatlåda och som dricker mängder bensin är inte så passande :p lär bli någon annan (:

Forummoderator
17 996 Inlägg
28 september 2011
#17
Agg1 skrev:
Har bestämt mig nu, skiter i den bilen smile

en vinterbil utan kupefläkt och vinterdäck med automatlåda och som dricker mängder bensin är inte så passande :p lär bli någon annan (:

Ska du spela i klassen "extrem lågbudget" så kolla på Volvo 340-360. Kul som tusan på vintern och drar väldigt lite med insprutningsmaskin! hade en jag körde på under 0.7 en vinter!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fotograf
228 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#18
Dieselsmurfen skrev:
Agg1 skrev:
Har bestämt mig nu, skiter i den bilen smile

en vinterbil utan kupefläkt och vinterdäck med automatlåda och som dricker mängder bensin är inte så passande :p lär bli någon annan (:

Ska du spela i klassen "extrem lågbudget" så kolla på Volvo 340-360. Kul som tusan på vintern och drar väldigt lite med insprutningsmaskin! hade en jag körde på under 0.7 en vinter!

Okej! smile Ska kolla, tack för tips smile


Sök