3041
Sök

Rimligt att betala när man bor hemma?

Moderator+
1 081 Inlägg
23 augusti 2006
StiFf skrev:
tycker det är dålig stil som fan att ta pengar av ens barn..
ska man skaffa barn får man räkna med att få betala för dom ett bra tag framöver, man kan ju inte räkna med att ungen ska få börja betala så fort man får jobb...
därför blev det ett jävla liv när jag skulle få betala hemma, men pga att jag lånar deras garage under hela vintrarna så hade jag inget val....så nu betalar man 1500 i månaden

Dina föräldrar har betalat för dig i en massa år, om du tjänar egna pengar och kanske har råd med eget boende är det väl inte mer än rätt att betala lite för sig hemma hos föräldrarna? Dessutom gör det gott när det väl är dags att flytta, och inte bara helt plötsligt märka vad jävla dyrt allt blir. 1500:- är ju dessutom ingenting för boende och mat inkl garage.

Tycker snarare det är dålig stil att inte betala för sig om man har råd, varför ska dina föräldrar ha sämre ekonomi och du ha jättebra?

Mvh

Vem jag?

671 Inlägg
23 augusti 2006
Jag betalade 6000 i månaden, men då visste jag att det gick in på ett konto som jag skulle få när jag flyttade.

64 Inlägg
23 augusti 2006
UseDubbelTurbo skrev:
zortep skrev:
som founder säger,

"jag" skulle inte betala ngt om jag fortfarande bode hemma smile jag är ju trotts allt deras unge ???!!!!    jag skulle själv lägga undan mina pengar tills jag kunde köpa en lägenhet eller en villa osv osv, och då måste man ju ha möbler å grejjer ! nää, om dom kräver pengar från sin unge, kräv möbler och massa annat om du flyttar smile

du vet alla har inte rika föräldrar.

Nej kanske inte men det klarade betala innan så?.. jag är 22 o bor fortfarande hemma (flyttar om någon vecka) jag skulle aldrig få för mig att betala till mina föräldrar Why? jag tror de vill att jag har pengar när jag då väl ska flytta så jag kan köpa riktiga grejer... Sen tror jag de skulle ha svårt att ta pengar av mig när de inte gjort det innan jag jobbade..

Evolution
1 627 Inlägg
23 augusti 2006
jag kommer få betala 2500 kr hemma med början näste månad. Man får ju se det så att när dom får mer pengar så kanske det blir mer lyx i huset  efter som 2500 i månaden som jag kommer få betala kanske ger mej något tillbaxs.
Senast redigerat av Karlzzon The One (23 augusti 2006)

Fäll ner pungen och landa

Administratör
11 915 Inlägg
23 augusti 2006
Betala för att man bor hemma? Det är lite främmande för mig faktiskt... tillhör inte alla familjen?

Den dagen då dina föräldrar behöver din hjälp kommer också... allt jämnar ut sig.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

174 Inlägg
23 augusti 2006
2000:- tycker ja låter rimligt att betala snart när ja börjar få en fast inkomst! men då kan det oxå bero lite på att det bara är ja o far som bor här så ekonomin e väll inte den bästa precis! men ja hade gärna betalat för mat o husrum även om far hade vart miljonär oxå! man kan ju liksom inte bo gratis hela livet så varför göra de hemma?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
23 augusti 2006
Sixxkiller skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
zortep skrev:
som founder säger,

"jag" skulle inte betala ngt om jag fortfarande bode hemma smile jag är ju trotts allt deras unge ???!!!!    jag skulle själv lägga undan mina pengar tills jag kunde köpa en lägenhet eller en villa osv osv, och då måste man ju ha möbler å grejjer ! nää, om dom kräver pengar från sin unge, kräv möbler och massa annat om du flyttar smile

du vet alla har inte rika föräldrar.

Nej kanske inte men det klarade betala innan så?.. jag är 22 o bor fortfarande hemma (flyttar om någon vecka) jag skulle aldrig få för mig att betala till mina föräldrar Why? jag tror de vill att jag har pengar när jag då väl ska flytta så jag kan köpa riktiga grejer... Sen tror jag de skulle ha svårt att ta pengar av mig när de inte gjort det innan jag jobbade..

EXMP: mina föräldrar är skilda och jag bor hos mor och då får jag studie bidrag 950kr sen får mamma underhållsbidrag och utan det skulle hon ALDRIG ha råd att ha mig hemma. så när ajg fyller 18 försvinner underhållsbidraget så då måste man börja pejja morsan men de klart man gör det hon har betalat för mig i 17år då är det minst man kan göra betala i nått år tills man hittar eget men oavsett om jag har jobb eller ej så kommer ja va tvungen att betala för hon kommer ej ha råd annars. kan tillägga att vi bor i en liten lägenhet på ca60kvm

Bmw osv..

Datornörd
123 Inlägg
23 augusti 2006
Jag betalar inte med pengar. Jag tvättar och städar hemma istället, alla mina pengar går åt till skolan (pendlar). Sen blir det ju att man köper lite mjölk och sånt då och då. Bjuda på pizza när päronen inte orkar laga mat.

192 Inlägg
23 augusti 2006
chrizz skrev:
Betala för att man bor hemma? Det är lite främmande för mig faktiskt... tillhör inte alla familjen?

Den dagen då dina föräldrar behöver din hjälp kommer också... allt jämnar ut sig.

Klart de jämnar ut sig...

Men då tycker jag att man ska sätta undan pengar varje månad om man nu har jobb.. för de kostar myycke mer än va man tror o flytta hemifrån!!

Bara bra om man får lära sig lite vad pengar är...

Evolution
1 627 Inlägg
23 augusti 2006
Phalle skrev:
Jag betalar inte med pengar. Jag tvättar och städar hemma istället, alla mina pengar går åt till skolan (pendlar). Sen blir det ju att man köper lite mjölk och sånt då och då. Bjuda på pizza när päronen inte orkar laga mat.

Så länge man pluggar tycker jag inte man ska behöva betala mycket hemma

Fäll ner pungen och landa

12 086 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
Fan tack för alla svaren! smile
Hade inte väntat mig så många, jag har alltid haft inställningen att man ska hjälpa till i hemmet oxå ekonomiskt när man väl kan. O nu kan jag. Får jag behålla jobbet i nyår nu så flyttar jag hemifrån ändå

Administratör
11 915 Inlägg
23 augusti 2006
JapMax skrev:
Fan tack för alla svaren! smile
Hade inte väntat mig så många, jag har alltid haft inställningen att man ska hjälpa till i hemmet oxå ekonomiskt när man väl kan. O nu kan jag. Får jag behålla jobbet i nyår nu så flyttar jag hemifrån ändå

Som nån annan skrev tidigare. Jag personligen tror att en hjälpande hand i hemmet är mer uppskattat. Du kostar väl inte mer nu än vad du gjorde för ett år sen t.ex. när "betala för att bo hemma" inte var uppe på tal.

Jag tycker det lutar mer åt att vara främling i sitt eget hem på nått sätt... diska, dammsug, hämta tofflor osv är nog bättre... nä men seriöst, men du förstår nog principen smile

Mvh.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

RushRacing.tk
278 Inlägg
23 augusti 2006
självklart ska du betala för dig när du bor hemma.. förutsatt att du har en inkomst. betalde själv 1500 kr från å med den första lönen ja fick tills ja flyttade.. börjar man räkna på de så e de ju rätt billigt.. de e ju inte gratis med el,vatten,värme,internet,parabol (för dom som har) har kanske din bil stående i garaget med värme m.m.. sen kan man ju alltid hjälpa till hemma också.. brukar bli billigare..

DFFL
9 020 Inlägg
23 augusti 2006
inget, förstår inte föräldrar som tar sina barns pengar.
Mina föräldrar vill inte ha mina pengar och jag kommer inte vilja ha mina barns pengar.
Jag betalar visserligen hem, men de åker in på ett konto som jag ska använda när jag flyttar hemifrån, alltså inga pengar som de någonsin kommer använda sig av.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

159 Inlägg
23 augusti 2006
Jag ska börja betala hemma nu.. tog precis studenten å har ut runt 11.500-12 i månaden.. käkar på jobbet.. betalar maten sj å så.. men ska ge 2000 hemma för de.. då får man ända Kvällsmat, boende plus en massa mer saker.. tvättade kläder bla..

tycker de låter rätt bra.. man vill juh ändå ha råd å köpa finare å nyare bil ngn gång med utan å behöva va pank precis innan lönen kommer igen..

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
23 augusti 2006
chrizz skrev:

Bästa kommentaren i hela tråden!

DFFL
9 020 Inlägg
23 augusti 2006
chrizz skrev:

Håller med:
FireTraXX skrev:
inget, förstår inte föräldrar som tar sina barns pengar.
Mina föräldrar vill inte ha mina pengar och jag kommer inte vilja ha mina barns pengar.
Jag betalar visserligen hem, men de åker in på ett konto som jag ska använda när jag flyttar hemifrån, alltså inga pengar som de någonsin kommer använda sig av.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 augusti 2006
sveddan skrev:
Runt 3000-4000 /månad låter väl rimligt om man har råd med två bilar wink

Det kommer kosta mycket mer när du flyttar hemifrån ska du se...

20 år 2 bilar betalr 3000 i månaden har fast jobb och stor lön....jobbar dock utomlands så är bara hemma 10 dagar per månad därför känns bo hemma å betala 3.5K billigt jämfört med lägenhet som står tom jämt med el vatten telefon/Bredbad å allt annat som tillkommer....

755 Inlägg
23 augusti 2006
tycker det är bättre om man hjälper till hemma och så fylle kör och annat för ens föräldrar har ju stått ut med att man har varit rätt så kanon när man blir hämtad från en och annan fest..

då kan man ju betala till baka med tjänster som dom har gett en så att man inte bara tar deras pengar hela tiden!!

bor själv fortfarande hemma och betalar visse ligen mina räkningar och sånt själv men får husrum mat tv internet så då kan ju jag böra tjänster för dom om dom inte är hemma eller och dom kommer sent kan man ju snygga till lite så blir dom glada när dom kommer!!

enligt min mening!!

4 571 Inlägg
23 augusti 2006
chrizz skrev:
Som nån annan skrev tidigare. Jag personligen tror att en hjälpande hand i hemmet är mer uppskattat. Du kostar väl inte mer nu än vad du gjorde för ett år sen t.ex. när "betala för att bo hemma" inte var uppe på tal.

Jag tycker det lutar mer åt att vara främling i sitt eget hem på nått sätt... diska, dammsug, hämta tofflor osv är nog bättre... nä men seriöst, men du förstår nog principen smile

Mvh.

Så funkar det häromkring iaf, möjligtvis att man kan bidra med 3-500 / månaden för mat
Sedan det här att ställa upp som chaffis väger tungt och upskattas ofta

Sök