3052
Sök

Rimligt att betala när man bor hemma?

231 Inlägg
23 augusti 2006
Får du mat av dem, hur stort rum har du, förbrukar du mycket el, går du på deras bredband m.m.? Kolla upp det och du får fram en lämplig summa. Om de har lån på bostaden skall den kostnaden självklart räknas bort enligt mig. Räkna ut vad ni betalar för varje kvadrat hemma och räkna ut hur många du har. Så mycket ska du betala för rummet, sen kommer ju då matdelen m.m. som jag sagt.

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul

185 Inlägg
23 augusti 2006
Har man ett jobb borde man väl flytta till nått eget...
Annars tycker jag att man ska betala en slant. När min dotter blir stor och börjar jobba och fortfarande bor hemma får hon nog betala ett par spänn. Varför ska hon tjäna kanske 10-15 tusen utan att behöva betala nått?

Meister
6 763 Inlägg
23 augusti 2006
chrizz skrev:
Betala för att man bor hemma? Det är lite främmande för mig faktiskt... tillhör inte alla familjen?

Den dagen då dina föräldrar behöver din hjälp kommer också... allt jämnar ut sig.

precis alla tillhör familjen å då är de väll inte mer än rätt att alla betalar? De annser jag iaf.. jag vet inte vad som är vettigt att betala i månaden me de verkar ju som om de ligger mellan 1 500 och 3 000 så där nånstan verkar de ju vara vettigt

Wankel
1 080 Inlägg
23 augusti 2006
Redbull skrev:
StiFf skrev:
tycker det är dålig stil som fan att ta pengar av ens barn..
ska man skaffa barn får man räkna med att få betala för dom ett bra tag framöver, man kan ju inte räkna med att ungen ska få börja betala så fort man får jobb...
därför blev det ett jävla liv när jag skulle få betala hemma, men pga att jag lånar deras garage under hela vintrarna så hade jag inget val....så nu betalar man 1500 i månaden

Dina föräldrar har betalat för dig i en massa år, om du tjänar egna pengar och kanske har råd med eget boende är det väl inte mer än rätt att betala lite för sig hemma hos föräldrarna? Dessutom gör det gott när det väl är dags att flytta, och inte bara helt plötsligt märka vad jävla dyrt allt blir. 1500:- är ju dessutom ingenting för boende och mat inkl garage.

Tycker snarare det är dålig stil att inte betala för sig om man har råd, varför ska dina föräldrar ha sämre ekonomi och du ha jättebra?

Mvh

varför tror du jag fortfarande bor hemma??
jag hade MYCKET hellre fått dom pengarna för mej själv och lagt undan dom så jag kan köpa en bostadsrätt, möbler, köksredskap till min lägenhet när jag hittar en, låter inte det vettigare? men nej, jag har inte råd med allt eftersom dom har tagit en hel del pengar av mej det senaste året..
och skaffar man barn så får man räkna med sämre ekonomi, det ska inte jag stå för när jag har annat att lägga pengar på!
Senast redigerat av StiFf (23 augusti 2006)

MDS Västerås

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
23 augusti 2006
Betalar inget just nu, har inget jobb heller för den delen.
Men när man får sig ett jobb igen ska man väl betala för sig eller flytta till nån lägenhet.

Men de jag känner betalar mellan 1000 och 1500.

DFFL
9 020 Inlägg
23 augusti 2006
Vad är det för föräldrar som tar betalt av sina barn för att de ska få bo hemma?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

397 Inlägg
23 augusti 2006
Håller med övriga författare, 2500 e rimligt, jag pröjsa den summan.. smile
Ska man pröjsa MKT mer känns det nästan larvigt, man är deras barn fortfarande..

Fjant
187 Inlägg
23 augusti 2006
detta är mer en tråd som avslöjar hur bortskämda en del är.. jag betalade en mer symbolisk summa men nu när man ser tillbaka på det så förstår jag inte varför barnet ska "leka" för 11-12000 om föräldrarna knappt kan unna sig någonting? Om man ser det som en stor fördel med att bo "själv" måste man inse att det kostar precis lika mkt som att bo hemma. 3-5000 kr beroende på inkomst MINST

Alzheimers - New Friends Everyday!

Scania, javisst.
237 Inlägg
23 augusti 2006
Ja ni, med ett ynkligt studiebidrag på 200euro månaden blir det inte mycket till att ge i hyra för mig. Och pengarna jag jobbade in i somras har snart försvunnit i läromedel som böcker, overaller, skor mm som vi måste ha i skolan. Och dom sakerna ska köpas nytt varje år sen framöver. Så min ekonomi räcker till skolan, sen är den slut. Mina föräldrar tycker dock att det är viktigare att jag hjälper dom hemma och sen när dom blir gamla ännu mera än att jag ger alla mina pengar till dom nu, vilket jag tycker är ett ganska bra resonemang som alltid funkat i vår familj.

911 Inlägg
23 augusti 2006
asså , det är många som säger mkt bra saker, t.ex , om dom nu har klarat att ta hand om oss tills nu varför inte fortsätta ? familj är familj,  om dom sparkar ut sin son/dotter bara för att dom inte betalar så e det inte precis moraliskt !  när dom i senare åldrar blir gammla och slitna, Vilka tror dom att dom kmr ringa då ? jaa inte en främling precis, det jämnar ut sig i slutändan ! What comes around Gose around !!!!!!!!

pic up the phone, wazzzaaa

Fjant
187 Inlägg
23 augusti 2006
zortep skrev:
asså , det är många som säger mkt bra saker, t.ex , om dom nu har klarat att ta hand om oss tills nu varför inte fortsätta ? familj är familj,  om dom sparkar ut sin son/dotter bara för att dom inte betalar så e det inte precis moraliskt !  när dom i senare åldrar blir gammla och slitna, Vilka tror dom att dom kmr ringa då ? jaa inte en främling precis, det jämnar ut sig i slutändan ! What comes around Gose around !!!!!!!!

vill man inte självmant se till att sina föräldrar klarar sig ekonomiskt?

Alzheimers - New Friends Everyday!

DFFL
9 020 Inlägg
23 augusti 2006
andast skrev:
detta är mer en tråd som avslöjar hur bortskämda en del är.. jag betalade en mer symbolisk summa men nu när man ser tillbaka på det så förstår jag inte varför barnet ska "leka" för 11-12000 om föräldrarna knappt kan unna sig någonting? Om man ser det som en stor fördel med att bo "själv" måste man inse att det kostar precis lika mkt som att bo hemma. 3-5000 kr beroende på inkomst MINST

tycker du att man är bortskämd för att man inte behöver betala hem???
jag tycker att man ska ha en stadig och välbärgad ekonomi INNAN man skaffar barn så man kan försörja det barnet till han/hon flyttar hemifrån. och om de finansiella medlen tillåter det så ska man även hjälpa till med bostad när barnet flyttar.
eftersom att som förälder så har man en skyldighet att hjälpa sitt barn, barnet har inte en skyldighet att hjälpa dig...

som jag sa innan så: att betala hem är helt ok, men de pengarna ska inte föräldrarna använda utan det ska gå till bostad...
mina föräldrar skulle aldrig få för sig att ta betalt av mig och mina syskon, FÖR VI ÄR DERAS BARN.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

397 Inlägg
23 augusti 2006
andast skrev:
zortep skrev:

Klart att man vill det, men vad säger att föräldrarna precis efter man skaffat jobb
får en ekonomisk kris? och om du inte betalar 6000 så går dem under å tar dig med sig?

911 Inlägg
23 augusti 2006
andast skrev:
zortep skrev:

Det är självklart att man hjälper till om dom behöver hjälp  ! men jag tycker inte att man ska BEHÖVA ge pengar till föräldrarna bara för att man har fått ett job och dom har det bra ekonomiskt,  har dom det dåligt ekonomiskt så är det ju en annan femma man snackar om !

Jag skulle nog ge så mkt som jag kunde om dom hade det jävligt dåligt ekonomiskt men så är inte fallet för mig !

Evolution
1 627 Inlägg
23 augusti 2006
FireTraXX skrev:
andast skrev:

tycker du att man är bortskämd för att man inte behöver betala hem???
jag tycker att man ska ha en stadig och välbärgad ekonomi INNAN man skaffar barn så man kan försörja det barnet till han/hon flyttar hemifrån. och om de finansiella medlen tillåter det så ska man även hjälpa till med bostad när barnet flyttar.
eftersom att som förälder så har man en skyldighet att hjälpa sitt barn, barnet har inte en skyldighet att hjälpa dig...

som jag sa innan så: att betala hem är helt ok, men de pengarna ska inte föräldrarna använda utan det ska gå till bostad...
mina föräldrar skulle aldrig få för sig att ta betalt av mig och mina syskon, FÖR VI ÄR DERAS BARN.

dom har väll bara försörjningsplikt til 18-20år nån stans sen skulle dom väll faktiskt kunna kasta ut dej eller ta ut en sån hyra så att du inte har råd att bo där.  om du nu har lön varför inte flytta direkt och försörja dej själv, dom får ju försörja sej och fler på deras lön då borde du kunna flytta och försörja dej själv.
Senast redigerat av Karlzzon The One (23 augusti 2006)

Fäll ner pungen och landa

DFFL
9 020 Inlägg
23 augusti 2006
Karlzzon The One skrev:
dom har väll bara försörjningsplikt til 18-20år nån stans sen skulle dom väll faktiskt kunna kasta ut dej eller ta ut en sån hyra så att du inte har råd att bo där.  om du nu har lön varför inte flytta direkt och försörja dej själv, dom får ju försörja sej och fler på deras lön då borde du kunna flytta och försörja dej själv.

ja, de måste bara försörja oss tills vi är 20 ifall vi går i skolan. men deras moraliska plikt då?
Varför skulle jag flytta hemifrån, jag får ändå flytta hem igen om jag inte vill ha studielån sen eftersom jag ska gå högskola...
Och vi behöver inte prata om mina föräldrars ekonomi eftersom att min mamma har inte jobbat  sen jag föddes för att pappa tjänar en bra bit över medel så att varken hon eller jag o mina syskon ska behöva betala någon räkning.

och sen kan jag ju säga det igen: mina föräldrar vill inte ha mina pengar, som dem säger så är det Mina pengar inte deras.

Russel Crowe, Gladiator.

BMW Power
2 362 Inlägg
23 augusti 2006
Jag tycker att, om man är 18+ sedan har ett jobb etc, och bor hemma, såklart fan att det är rätt att föräldrarna ska ta lite betalt för att dom får tak över huvudet etc etc, för en rimlig peng. Skulle ju liksom vara dyrare att hitta ett eget place. Så jag ser inget fel alls med detta..

BMW, bogsering med wire :/

911 Inlägg
23 augusti 2006
FugitivE skrev:
Jag tycker att, om man är 18+ sedan har ett jobb etc, och bor hemma, såklart fan att det är rätt att föräldrarna ska ta lite betalt för att dom får tak över huvudet etc etc, för en rimlig peng. Skulle ju liksom vara dyrare att hitta ett eget place. Så jag ser inget fel alls med detta..

jag ser massor av fel smile

Driver
2 111 Inlägg
23 augusti 2006
zortep skrev:
FugitivE skrev:

Utan att slänga skit runt mig så tror jag det har lite med mognadsfråga dethär men om man anser att man inte ska betala vice verca. Klart som fan man ska betala iallafall en symolisk summa när man bor hemma, har egen bil, jobb osv. Gillar man inte det så kan man väl lika gärna flytta?.

Betalade när jag bodde hemma och visst det är mycket dyrare att bo i egen lya med flickvännen men det är det värt i slutänden!.

Alla pengar kan inte gå till nöjen, det inser de flesta så småning om.

Hoppas ingen tog illa upp men några riktigt morsgrisar har uppenbarat sig i denna tråd.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

BMW Power
2 362 Inlägg
23 augusti 2006
Janken skrev:
zortep skrev:
FugitivE skrev:

Utan att slänga skit runt mig så tror jag det har lite med mognadsfråga dethär men om man anser att man inte ska betala vice verca. Klart som fan man ska betala iallafall en symolisk summa när man bor hemma, har egen bil, jobb osv. Gillar man inte det så kan man väl lika gärna flytta?.

Betalade när jag bodde hemma och visst det är mycket dyrare att bo i egen lya med flickvännen men det är det värt i slutänden!.

Alla pengar kan inte gå till nöjen, det inser de flesta så småning om.

Hoppas ingen tog illa upp men några riktigt morsgrisar har uppenbarat sig i denna tråd.

Jo jag säger detsamma, bättre att man betalar en liten summa när man bor hemma så att man fasen lär sig, som du säger, att alla pengar inte bara kan försvinna på nöjen. Man ska få en liten bild framför sig hur det ska bli när man flyttar hemifrån, annars spenderar man väl alla pengar än vad man egentligen kan och sedan står man där när hyran kommer? tongue

BMW, bogsering med wire :/

Sök