3076
Sök

Rimligt att betala när man bor hemma?

BMW Power
2 362 Inlägg
23 augusti 2006
zortep skrev:
FugitivE skrev:
Jag tycker att, om man är 18+ sedan har ett jobb etc, och bor hemma, såklart fan att det är rätt att föräldrarna ska ta lite betalt för att dom får tak över huvudet etc etc, för en rimlig peng. Skulle ju liksom vara dyrare att hitta ett eget place. Så jag ser inget fel alls med detta..

jag ser massor av fel smile

Kan du förklara vad som är så fel då?

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/

911 Inlägg
23 augusti 2006
jaa, jag är lite bortskämd, men jag jobbar inte, så jag har inte så mkt pengar, ofta man kan klara sig på 1000 kr varje månad , " jag studerar " .. så det e klart man får mer pengar av päronen , dom har ju det bra ekonomiskt och tar hand om mig, men om jag skulle börja jobba skulle dom helt klart sluta ge mig pengar ,  jag orkar inte ens argumentera smile Alla har vi egna synpunkter och olika familjer med varsinna åsikter på hur saker och ting ska vara !

pic up the phone, wazzzaaa

Wankel
1 080 Inlägg
24 augusti 2006
Karlzzon The One skrev:
FireTraXX skrev:
andast skrev:
detta är mer en tråd som avslöjar hur bortskämda en del är.. jag betalade en mer symbolisk summa men nu när man ser tillbaka på det så förstår jag inte varför barnet ska "leka" för 11-12000 om föräldrarna knappt kan unna sig någonting? Om man ser det som en stor fördel med att bo "själv" måste man inse att det kostar precis lika mkt som att bo hemma. 3-5000 kr beroende på inkomst MINST

tycker du att man är bortskämd för att man inte behöver betala hem???
jag tycker att man ska ha en stadig och välbärgad ekonomi INNAN man skaffar barn så man kan försörja det barnet till han/hon flyttar hemifrån. och om de finansiella medlen tillåter det så ska man även hjälpa till med bostad när barnet flyttar.
eftersom att som förälder så har man en skyldighet att hjälpa sitt barn, barnet har inte en skyldighet att hjälpa dig...

som jag sa innan så: att betala hem är helt ok, men de pengarna ska inte föräldrarna använda utan det ska gå till bostad...
mina föräldrar skulle aldrig få för sig att ta betalt av mig och mina syskon, FÖR VI ÄR DERAS BARN.

dom har väll bara försörjningsplikt til 18-20år nån stans sen skulle dom väll faktiskt kunna kasta ut dej eller ta ut en sån hyra så att du inte har råd att bo där.  om du nu har lön varför inte flytta direkt och försörja dej själv, dom får ju försörja sej och fler på deras lön då borde du kunna flytta och försörja dej själv.

javisst det är ju så lätt..
jag har bara tillfälligt jobb, jag får förlängt allteftersom..just nu är jag anställd till oktober ut, efter det vet jag inte...ska jag springa iväg och hitta lägenhet som jag inte kan behålla efter oktober?
men jag ska iaf betala hemma....

MDS Västerås

8 883 Inlägg
24 augusti 2006
StiFf skrev:
tycker det är dålig stil som fan att ta pengar av ens barn..
ska man skaffa barn får man räkna med att få betala för dom ett bra tag framöver, man kan ju inte räkna med att ungen ska få börja betala så fort man får jobb...
därför blev det ett jävla liv när jag skulle få betala hemma, men pga att jag lånar deras garage under hela vintrarna så hade jag inget val....så nu betalar man 1500 i månaden

Som förälder har man försörjningsplikt tills "barnet" har fyllt 18år.
Inte mer än rätt att dom skall betala när dom bor hemma.
Man "tar" inte pengar från "barnen" man lär dom att allt kostar pengar och har man inkomster ska man betala eller fixa eget boende, låter hårt men man kan inte ha ungarna hemma bara för att det är bekvämt för dom.
Senast redigerat av Hamilton (24 augusti 2006)

Fotograf på tierpidag.se

Wankel
1 080 Inlägg
24 augusti 2006
Hamilton skrev:
StiFf skrev:
ska man skaffa barn får man räkna med att få betala för dom ett bra tag framöver, man kan ju inte räkna med att ungen ska få börja betala så fort man får jobb...
därför blev det ett jävla liv när jag skulle få betala hemma, men pga att jag lånar deras garage under hela vintrarna så hade jag inget val....så nu betalar man 1500 i månaden

Man "tar" inte pengar från "barnen" man lär dom att allt kostar pengar och har man inkomster ska man betala eller fixa eget boende, låter hårt men man kan inte ha ungarna hemma bara för att det är bekvämt för dom.

läs inlägget som jag skrev precis före ditt!!
och ja, dom har försörjningsplikt enligt lag tills dom är 18 år, men jag tycker inte det är moraliskt rätt att kräva pengar av ens barn för att dom inte fått en egen lägenhet efter det...
Senast redigerat av StiFf (24 augusti 2006)

MDS Västerås

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
24 augusti 2006
StiFf skrev:
Hamilton skrev:
StiFf skrev:

läs inlägget som jag skrev precis före ditt!!
och ja, dom har försörjningsplikt enligt lag tills dom är 18 år, men jag tycker inte det är moraliskt rätt att kräva pengar av ens barn för att dom inte fått en egen lägenhet efter det...

haha heta diskutioner på Gorg wink nej men seriöst ifall man bor med 2föräldrar som bor ihopp då har dom ju mer pengar och utan problem råd att ha sitt barn boendes hemma när dom är 18+ men bor man exmp som jag med en ensamstående mamma som har halv taskigt jobb så skulle hon aldrig ha råd att betala när jag är över 18 detta är vad jag skrev tidigare i tråden stiff:

(mina föräldrar är skilda och jag bor hos mor och då får jag studie bidrag 950kr sen får mamma underhållsbidrag och utan det skulle hon ALDRIG ha råd att ha mig hemma. så när ajg fyller 18 försvinner underhållsbidraget så då måste man börja pejja morsan men de klart man gör det hon har betalat för mig i 17år då är det minst man kan göra betala i nått år tills man hittar eget men oavsett om jag har jobb eller ej så kommer ja va tvungen att betala för hon kommer ej ha råd annars. kan tillägga att vi bor i en liten lägenhet på ca60kvm)
Senast redigerat av UseDubbelTurbo (24 augusti 2006)

Bmw osv..

231 Inlägg
24 augusti 2006
Klart man ska betala för sig om man bor hemma.. Okej de var de som satte en till världen men herregud att vara över 20 och bo hemma och inte betala är enbart svinigt och egoistiskt, helt eneklt. förlåt om jag trampar folk på fötterna men så ser jag det.

Jag jobbar min första månad nu och av den lilla lön (och jag menar verkligen LILLA lön) jag får ska mamma och pappa få lite av.. Okej om man få bo gratis om man pluggar och inte tar lån. Det är snällt av ens föräldrar för att man ska slippa dra på sig lån men om man har jobb och bil och så. Nej fyyy! Ja det kan kännas hemskt att ens föräldrar kräver pengar men de är trotts allt bara försörjningsskylldiga tills 18 års ålder eller 21 år om man pluggar på gymnasiet.. Om ni nu inte vill hjälpa era föräldrar på äldre dar sen är det ju bara att säga nej. Se betalningen hemma som en förberedelse för VAD det kommer kosta när man har eget. det kommer kosta mycket mer.
Senast redigerat av Feffy (24 augusti 2006)

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul

R_Weber
26 augusti 2006
Betalar 10% av min nettolön....blir mellan 1000 - 1400 kr/månad.  Då betalar jag bara mobiltelefonpengar, bil och nöjen själv...

8 883 Inlägg
26 augusti 2006
Feffy skrev:
Klart man ska betala för sig om man bor hemma.. Okej de var de som satte en till världen men herregud att vara över 20 och bo hemma och inte betala är enbart svinigt och egoistiskt, helt eneklt. förlåt om jag trampar folk på fötterna men så ser jag det.

Jag jobbar min första månad nu och av den lilla lön (och jag menar verkligen LILLA lön) jag får ska mamma och pappa få lite av.. Okej om man få bo gratis om man pluggar och inte tar lån. Det är snällt av ens föräldrar för att man ska slippa dra på sig lån men om man har jobb och bil och så. Nej fyyy! Ja det kan kännas hemskt att ens föräldrar kräver pengar men de är trotts allt bara försörjningsskylldiga tills 18 års ålder eller 21 år om man pluggar på gymnasiet.. Om ni nu inte vill hjälpa era föräldrar på äldre dar sen är det ju bara att säga nej. Se betalningen hemma som en förberedelse för VAD det kommer kosta när man har eget. det kommer kosta mycket mer.

Bra inlägg wink

Fotograf på tierpidag.se

526 Inlägg
26 augusti 2006
Jag betalade 3000 när jag bodde hemma..
Mycket tyckte jag då,, men det är ju ingenting,, halva hyran..

555 Inlägg
27 augusti 2006
Jag har precis fyllt 19 och tagit studenten men hade inget sommarjobb, men ska gå en ky utbildning och om ett år tjänar jag förmodligen 25k i månaden efter skatt och man gillar ju morsan så jag kommr troligen ge henne runt 5000 för de åren hon har gett mig så mycket (bor inte hemma då troligtvis) även om jag ska spara till min audi a4 wink

tycker det är en självklarhet att ge sina föräldrar pengar för de har tagit hand om dig väl, men har man rika föräldrar, så är det en helt annan femma..

men har man en lön på 15000 efter skatt så borde man ge 3000 om man bor hemma.. något måste man ju hjälpa till..

2 652 Inlägg
27 augusti 2006
hehe har du 25 efter skatt så är s4 att rekommendera big_smile

555 Inlägg
27 augusti 2006
hehe, det kommer jag få, men vill börja med audi a4 sen uppgraderar jag till s4 senare när jag blir äldre.. min polare har just nu 25-29 efter skatt och det kommr jag också få

1 798 Inlägg
27 augusti 2006
Vad är de för jobb du ska utbilda dig till där du tjänar 25k i månaden efter skatt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

555 Inlägg
27 augusti 2006
bantekniker

1 639 Inlägg
27 augusti 2006
JapMax skrev:
Jag är snart 20år, har jobb med normallön bor med min far o hans fru i en lägenhet på 90kvm.. Äter ofta ute mm.. vad är rimligt att betala som "hyra" till farsan? Några som kan ge exempel på vad ni betalar lr ev gjorde.. vore tacksamt, vill ju inte övergjöda gubben smile

Fick bo gratis, de gick med på att jag sparade till bil o mc i stället för att ge dem pengar... smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

1 639 Inlägg
27 augusti 2006
lanred skrev:
bantekniker

Vad gör en bantekniker ? Måste vara ritigt högkvalificerat när lönen ligger runt 45-50k före skatt i månaden....  Så mycket tjänar inte en civilingenjör i början. Beskriv gärna yrket, måste skola om mig om man lyfter sådan lön, stackars jag får slita som fan för 18k efter skatt !!! smile
Senast redigerat av mrcelica (27 augusti 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

21 761 Inlägg
27 augusti 2006
Det jag anser är att om man HAR JOBB och har uppnått myndig ålder så kan man betala för sig om man bor hemma, däremot om man fortfarande studerar eller inte har något jobb så blir det en annan sak förstås. Som andra har sagt så är det också en förberedelse inför eget boende att betala lite grann hemma, då får man kanske en bättre förståelse för pengavärdet.

2 652 Inlägg
27 augusti 2006
mrcelica skrev:
lanred skrev:
bantekniker

Vad gör en bantekniker ? Måste vara ritigt högkvalificerat när lönen ligger runt 45-50k före skatt i månaden....  Så mycket tjänar inte en civilingenjör i början. Beskriv gärna yrket, måste skola om mig om man lyfter sådan lön, stackars jag får slita som fan för 18k efter skatt !!! smile

jag med o ibland blir de inte ens 18(

dARKiE
5 031 Inlägg
27 augusti 2006
tjänar just nu 20/21 efter skatt och ger 2000 i månaden. Dock har jag bara 3 dagar kvar på jobbet.. då man blivit avskedad pga brist på jobb.

så sen får man väl leva gratis igen smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Sök