3388
Sök

Hur breda bör dubbdäck vara som mest?

29 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
Tjena, måste köpa nya fälgar och vinterdäck och har lite funderingar. Vill ju helst ha 17'' pga utseende men om ja köper sånna fälgar så måste ja köra med 225 eller 205 bredd. Eftersom jag bor i Norrland så vill jag ju ha dubbdäck också. 225 däcken skulle då vara billigare än 205, men frågan är, är det för brett för vintedäck? Många säger ju att man ska försöka köra smala däck på vintern för att få bättre vägfäste. Någon som har något förslag på hur man ska göra?
Senast redigerat av kent-ivar (29 september 2011)

2 337 Inlägg
29 september 2011
Jag valde 225:or i år, mest för att det är originaldimension och jag fick ett bra pris på dem. Vet ärligt talat inte hur stor skillnad det är på dem två centimetrarna. På is borde ju bredare däck betyda fler dubb i backen och därmed bättre grepp. Men det är ju bara en av alla situationer man kan hamna i på vintern.

2 924 Inlägg
29 september 2011
Beror ju på vilken bil och vilken fälgbredd(?) också!

Rubriken är inte okej så jag har redigerat.
Vänligen följ vår enkla regler i fortsättningen;

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

Mvh
Moderator peegee

~ Life is short, have FUN! ~

29 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
de är en Audi A6 2.4 Multitronic, fälgbredd kan ja inte svara på eftersom ja inte köpt. 7,5 har ja för mig att ett av alternativen var

144 Inlägg
29 september 2011
Bredare däck = större risk att kana runt som en tvål i ett handfat på modd, snö och snösträngar.

Smalare däck, (typ isdäck) = "skär" igenom modd och snö mycket enklare.

På is spelar det ingen större roll då de är ungefär lika många dubb.

Min uppfattning iaf.

Mvh

KHRacing
30 september 2011
2 storlekar smalare än sommardäcken, gärna med en lite högre profil - har jag fått lära mig

EX: min Civic 1,5i -91 215/35-17 sommardäck
                                 175/65-13 vinterdäck

Mitsubishi Outlander -05 205/55-17 sommardäck
                                      195/65-16 vinterdäck

Honda Accord kombi -08 225/45-17 sommardäck
                                     205/50-17 vinterdäck

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 september 2011
Det var en rätt bra tumregel faktiskt smile

Men som sagt, ju mer tyngd på mindre yta = högre tryck (bättre grepp)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sök