19 år och de bilarna? När jag som 28-åring kollar på vad det kostar att försäkra en BMW 330 blir jag lite nyfiken på hur du med "Svensson-ekonomi" tycker att försäkringen blir rimlig? För du är medveten om att du lär få betala ett par tusen i månaden för att ha bilen helförsäkrad?
Tänker du dra upp premierna för medelålders genom att ställa bilen på en förälder bör du vara medveten om att den sortens bil börjar försäkringsbolaget utreda om sonen smäller med "förälderns" bil. Klantar du dig det minsta då riskerar du att bli åtalad för försäkringsbedrägeri och bli utan ersättning.
Det var inte min mening att komma in här och gnälla bort allt det roliga för dig, men ingen annan hade ju nämnt det än. Det är kul när man börjar jobba och tjäna pengar, och märker att man har råd med en rolig bil. Men att äga en bil är så mycket annat än bara inköpspris och bensin, och försäkring är en del av det tråkiga. Personligen anser jag att man inte ska köpa sig en bil man inte tycker det är värt att försäkra lagligt, dvs i sitt eget namn.
Har du "Svensson-ekonomi" har du råd att både köpa en sådan bil och försäkra den, det är inte det jag menar, men det är ju en sak att ha råd med något och en annan att tycka att det är värt det.
Senast redigerat av Andromeda (2 oktober 2011)