3421
Sök

Mercedes E200 -91 kokar / Dålig tomgång

31 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
hej!

Det är så att jag har en Mercedes E200 -91 som är väldigt nära att koka hela tiden. Den funkar någorlunda bra när man kör över 40 km/h men under detta så stiger temperaturen hela tiden (Den ligger aldrig prick på 80 grader vi högre hastigheter utan vid 90 grader). Det som är gjort på den är bytt topplockspackning, bytt vattenpumpen, bytt fläkten samt kollat igenom säkringarna och ingen är trasig. Hur ska jag gå tillväga för att lösa detta problem?
(Något jag har sett är att fläkten snurrar VÄLDIGT långsamt när bilen står still och temperaturen ligger vid 90 grader.)

Ett annat problem med denna bil är att tomgången är lite halvdålig, när det är kallt ute så går den väldigt lågt och dör ibland. Min gissning är att det är tomgångsmotorn som är trasig, kan det vara något annat?

Mvh
Senast redigerat av iz0r (2 oktober 2011)

7 274 Inlägg
2 oktober 2011
Är det en elfläkt eller viskofläkt?
När värmen börjar stiga vid tomgång, kan du få värme i bilen då eller är det bara kalluft som kommer?

Toppen kan ju vara skadad/skev och därför hjälpte inte packningsbytet om det är det som är felet.
Annars är det inte heller ovanligt att gamla viskokopplingar till fläktar blir dåliga med tiden och då kyler inte fläkten som den ska.

31 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Tack för svaret! smile
Det är en viskofläkt och vi har bytt den tre gånger, visserligen har alla varit begagnade hmm Värmen i bilen finns och blir över!

Kan toppen blivit skev av att den har kokat några gånger?

Mvh
Senast redigerat av iz0r (2 oktober 2011)

7 274 Inlägg
2 oktober 2011
iz0r skrev:
Tack för svaret! smile
Det är en viskofläkt och vi har bytt den tre gånger, visserligen har alla varit begagnade hmm Värmen i bilen finns och blir över!

Kan toppen blivit skev av att den har kokat några gånger?

Mvh

Definitivt kan den bli det! Om det är en alu topp så är det enklare för dom att slå sig, vet inte vad det är på just din modell.

Men du skrev att fläkten inte snurrar så himla mycket trots att bilen börjar gå upp i temp då känns det som att det är något fel på den.
Kan ju även vara termostaten som inte öppnar helt också.

31 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Ajdå, låter inte bra hmm Grejen är att det just är en alu topp :S

Det tycker jag är väldigt märkligt, tror faktiskt att det inte skulle gå så varm om fläkten snurrade bättre! Men jag fårstår inte varför den inte gör det, vi har ju bytt den tre gånger -.-". Kan det vara att vi har monterat den fel eller att fläktremmen slirar, isf hur kollar man det? Har du någon aning om vart man kan få tag på en ny sådan fläkt?

Termostaten har vi kollat och den ska det inte vara nå fel på. Kan ju kolla den igen, visst kan man göra det genom att ta bort termostaten och köra bilen ett tag så att den blir varm och se om temperaturen blir bättre?

31 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Någon?

31 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Finns det någon som vet om detta är den så kallade tomgångsmotorn?

http://i.imgur.com/46pNm.jpg

Mvh
Senast redigerat av iz0r (4 oktober 2011)

564 Inlägg
4 oktober 2011
Har du provat att spola igenom kylaren så att den inte är för tät? Jag hade samma problem på en passat en gång, efter att ha spolat igenom kylaren med brandslangen så lossnade det en massa skräp och sedan var det inte längre några problem med att den blev för varm.

31 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Nej det har jag inte, blir att göra det till helgen. Kan vara det som spökar då topplockspackningen gick för ett tag sen så det kanske sitter kvar oljerester och annat skit. Får jag fråga, hur spolade du igenom den? tog du loss den och spolade bara eller? Det jag har funderat på att göra är att köpa något slags rengöringsmedel för kylare, tror du det funkar lika bra?

Mvh

564 Inlägg
4 oktober 2011
Jag tog loss den och spolade igenom åt båda håll, det var lätt att göra på passaten. Två skruvar typ, om jag kommer ihåg rätt. Jag har aldrig provat med rengöringsmedel men det kan vara en bra idé. Någon biltidning tipsade om att man kunde använda en vanlig maskindisktablett men det har jag inte provat.

31 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Hm, kan ju kolla hur lätt det är att ta loss den, gissar på att det inte är så svårt. Om det inte är det kan man ju både spola igenom den samt använda någon sorts rengöringsmedel!

Nu när du väl är igång tongue, bilden jag lade upp tidigare, är det tomgångsmotorn? Har hittat en annan liknande del som är lite större som kanske kan vara tomgångsmotorn.

Tack för svaren! smile

Mvh
Senast redigerat av iz0r (4 oktober 2011)

564 Inlägg
4 oktober 2011
Det där ser ut som en bränsletrycksregulator, men jag har aldrig ens tittat under huven på en bensin-merca.

31 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Jaha okey, får väl leta vidare då! smile

Mvh

31 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Hm, något jag märkte efter jag kört den är att kylare är kall! Längst uppe på kylaren är det jättevarm men 80 - 90 % av kylare är kall! Den övre slangen är jättevarm och den undre är kall. Vad kan orsaka detta problem?
Det jag har läst är att det kan vara vattenpumpen eller termostaten, dock är båda ny bytta hmm Kan det vara så att fläktremmen slirar så att den inte orkar driva vattenpumpen, eller är det bara för att den är trasig/full med skit? (Den tjuter rätt så mycket när man kör)

All hjälp behövs för att lösa detta problem! smile

Mvh
Senast redigerat av iz0r (6 oktober 2011)

564 Inlägg
6 oktober 2011
Om fläktremmen tjuter så byt den. Har du spolat igenom kylaren ännu? Jag tycker det verkar vara stopp i den.

31 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Då blir det att byta den! Är det svårt att göra själv? Nej, det har jag inte, ska vänta till helgen då jag kan få lite hjälp med det smile Får väl uppdatera då jag gjort det! smile

Tack för hjälpen!

Mvh

564 Inlägg
6 oktober 2011
Nja, svårt är det väl inte. Ta reda på hur remmen spänns, lossa den, byt remmen och spänn den sedan till rätt hårdhet. Skaffa en Haynes-manual, det brukar stå i dem.

31 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Okej, får ta och skaffa en sån bok, dock så tror jag att dom inte säljer sådana böcker här hmm Dom säljer bara till Volvo, Saab, BMW och Audi hmm Vart kan man isf skaffa en sådan bok så billigt som möjligt?

Mvh

564 Inlägg
6 oktober 2011

31 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Tack så mycket! big_smile Men den var då nästan dyr tycker jag tongue

EDIT: Hittade en billig på ebay! smile

Mvh
Senast redigerat av iz0r (6 oktober 2011)

Sök