Funderar kring ett köp av SAAB 9000 och undrar hur reservdelsmarknaden ser ut idag. Campa på skroten eller finns det gott om prylar hos ex. Mekonomen? Allt från mekanik till karosseri.
Funderar kring ett köp av SAAB 9000 och undrar hur reservdelsmarknaden ser ut idag. Campa på skroten eller finns det gott om prylar hos ex. Mekonomen? Allt från mekanik till karosseri.
Mekonomen, Biltema, Meca, annonser på forum, Saabverkstadens reservdelsavdelning, skroten etc. Det finns gott om reservdelar, speciellt med tanke på att allt fler 9000 hamnar på skroten. Det är dock svårt att få tag på begagnade framskärmar i någorlunda ok skick.
Inga problem att få tag i delar. Finns dessutom en uppsjö på begagnat marknaden. Det enda som är lite svårt är framskärmar men annars brukar det aldrig vara några problem att fixa grejer.
Så det är alltså en bil ni rekommenderar? Visserligen som SAAB-människor lär svaret vara rätt självklart. Med tanke på SAAB:s situation är jag dock rätt så fundersam kring valet. Hört mycket gott om bilen och den ligger trots allt i en väldigt rimlig prisklass.
Så det är alltså en bil ni rekommenderar? Visserligen som SAAB-människor lär svaret vara rätt självklart. Med tanke på SAAB:s situation är jag dock rätt så fundersam kring valet. Hört mycket gott om bilen och den ligger trots allt i en väldigt rimlig prisklass.
Det där kan vara det dummaste jag läst på länge.
Vadå med tanke på Saabs situation? Bilmodellen slutade tillverkas för 13 år sedan för guds skull. En biltillverkare är inte skyldig att tillhandahålla reservdelar i mer än 10 år efter modellens utgång, så oavsett om Saab hade gjort mångmiljardvinster i dagens läge hade man fortfarande inte haft skyldighet att tillhandahålla reservdelar till 9000-modellen.
Jag tycker det är en bra bil, för mig. Jag svarade på din ursprungliga fråga, om det finns reservdelar. Ja, det finns gott om reservdelar, trots Saabs situation
Jo, jag är ju SAAB-människa men det är en bra bil med bra reservdelssituation. Valde mellan den eller og900, fast som du kanske ser på min profil vann hjärta över hjärna..