3159
Sök

Problem med turbotryck 1,8t...

6 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
#1
Bilen:
Audi A4 1,8Tq -96
Öppendumpventil
Mitsubitchi TD04-15t Turbo
Chippad hos powerchip

Problemet:
När allt är kopplat som det ska så åker laddtrycket upp till 2bar som max..
men endast under en knapp sekund för att sedan åka ner till 0,5bar och sedan upp å ner å bilen går som en kratta... rycker å har sig och låter illa... känns nästan som att bilen skulle motorbromsa men den accar endå..

Om jag kopplar bort magnetventilen och drar vacumslangen direkt mellan turbo och wastegate så laddar bilen 0,5-0,6bar...  dock har den under någratillfällen kommit upp i 0,7 och då ser man hur laddtrycket fladdrar mellan 0,5-0,7bar.. å de rycker å har sig i bilen...

Har testat:
ny Lmm
ny magnetventil
kollat slangar
tänddelar
turbon är ny så den borde de inte vara..


Någon som vet vad mitt problem kan vara, det är jue inte en orginalturbo i bilen, men det borde väl gå att få det att funka endå? när jag chipade den så sa dom att den borde ha laddtryck runt 0,9-1bar... vilket jag ej får nångång..

Har även kollat bilens felkoder och det finns inga alls...

Hoppas ni förstår vad jag menar me allt...
Senast redigerat av ranzor (28 augusti 2006)

Mvh
RanZor

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
25 augusti 2006
#2
Låter som en laddtryckspärr i mina öron, och bilen börjar därför gå på nödprogram.
Är dock inte så duktig på audi men någon borde väl veta varför bilen beter sig på detta vis?

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

6 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
#3
Imon skrev:
Låter som en laddtryckspärr i mina öron, och bilen börjar därför gå på nödprogram.
Är dock inte så duktig på audi men någon borde väl veta varför bilen beter sig på detta vis?
ja det låter som det när den kommer upp för högt i tryck,, men de förklarar inte varför den rusar upp i 2bars tryck... sedan iomed chipp ska inte laddtryckspärren ligga så lågt...

Sen så glömde jag skriva att detta händer när man gasar fullt,,,  om man har allt kopplat som de ska vara å är försiktig på gasen kan man få trycket att ligga på 1 bar.. men de händer inte mycke då...

Mvh
RanZor

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
25 augusti 2006
#4
du ska inte ha öppen dump på 1.8T, byt till återcirkulerande. sen om det är problemet vet jag ej

man lever bara en gång så lev väl!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
25 augusti 2006
#5
instämmer, bort med den öppna ventilen och kör med original plastanka istället...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

6 Inlägg
28 augusti 2006
Trådstartare
#6
TS_quattro skrev:
instämmer, bort med den öppna ventilen och kör med original plastanka istället...
Borde väl inte vara de som ställer till det så illa för mig?

Håller orginal när man chippat då?


Om dumpen läcker kan det göra så att det blir så här?

Eller är det något med wastegate?

Mvh
RanZor

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 augusti 2006
#7
original håller alldeles utmärkt, vill du vara på säkra sidan så köp en S3 dump (samma gamla vanliga bosch plastanka, kostar 300 spänn på VAG). har du kollat så att bilen får ordentligt med bränsle? ett igensatt bränslefilter kan hitta på mycket dumheter...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Ölbryggare
339 Inlägg
30 augusti 2006
#8
Plastankan håller för ladd upp till 1,5 bar..Sen börjar den ge vika. Men det är nog inte där felet ligger för dig just nu.

Men vad är det för turbo i bilen nu då?
Problemet med att byta turbo är ju att det är en strålande idé om det är en turbo av samma modell som chippet är mappat till. Är det inte så kan man få lite lustigt betende beroende på hur stor skillnaden är.

Wastegateklockan och wastegaten är i god kondition? känns bra?

Med tanke på att laddet rusat till hela två bar så kan det ju ha hänt lite allt möjligt. Det är inte säkert att intercoolern håller för en peak på 2 bar. Dom flesta orginalsakerna ger sig vid 1.5 bar. Men det är ju vid konternuerlig användning.


228 Inlägg
30 augusti 2006
#9
jag hade fel på min wastergate trots att den KÄNDES bra...höll inte trycket uppe...jag vet att det är sugit att köpa en sådan..du kan ju ringa till powerchip o fråga dem vad deras ladd ligger på chippet..låter ju mycket konstigt att den ska ladda 2 bar ens nån sekund tycker jag..du har inte några andra läckage nån stans...oginal Intercooler med.?

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

Tunnelmaster
348 Inlägg
30 augusti 2006
#10
Låter det inte som om Wastegaten är lite seeg eller nått?
Senast redigerat av MKarlsson (30 augusti 2006)

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

6 Inlägg
31 augusti 2006
#11
Som någon redan frågat är chipet gjort för den nya turbon? Annars har du ett problem.
Sen har jag haft liknande problem på en 2,7 bi-turbo och då har det varit läkage och det var just efter turbo byten. Då kan dom bli knäpp och få fel värden och bete sig som du säger.

Mvh// Roger



Sök