3466
Sök

Audi a4 1,8t 1997 vitryker och lysande oljelampa (ibland)

42 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#1
hejsan!

Min a4 beter sig skumt, när jag startar den och låter den stå på tomgång så tycker jag den ryker ovanligt mycket när den börjar få upp temperaturen ( även för den här årstiden ).
Men efter att man varit ute å kört så slutar den, det är alltså ett tillfälligt problem. vattennivån håller sig så vill inte tro att det är topplockspackningen som är felet.
Och oljan ser helt normal ut på färgen inget gråliknande eller så.

men om det nu skulle vara packningen, borde den inte ryka hela tiden då ?

har även problem med oljelampan, kör jag normalt och inte kör hårt så händer ingenting, men om jag gasar ur den och sedan kör lugnt efter det så lyser lampan till och från.
stänger jag av bilen och startar den igen så lyser den inte igen föränn om ett par minuter.

har läst många trådar om det här men ingen har riktigt samma problem med just att rykandet bara är tillfälligt!

hoppas jag förklarat  bra!

// Mårten


Administratör
2 978 Inlägg
16 oktober 2011
#2
Vitröken är säkert bara kondensvatten som förångas av avgassystemet när det blir tillräckligt varmt "mycket korta sträckor"!?

En kopp av den svarta såsen...

42 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
#3
Goffen skrev:
Vitröken är säkert bara kondensvatten som förångas av avgassystemet när det blir tillräckligt varmt "mycket korta sträckor"!?

okej jo har hört om att det kan vara kondens!
men har aldrig varit med om det förut så tycker det är märkligt.

har blivit mycket korta sträckor ett par dagar ja

// Mårten


274 Inlägg
24 oktober 2011
#4
min a4 beter sig lika med röken. men ingenting annat är konstigt. (:


bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
24 oktober 2011
#5

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

583 Inlägg
24 oktober 2011
#6
Ifall inte bilden förlorar kylarvätska inte försvinner och din olja ser fin ut kan du vara cool lugn, fick samma paranoia för ettpar år sedan wink.

Lågnivå oljegivaren eller oljetrycksgivaren?

Ifall det är lågnivågivaren har den säkert bara gjort sitt och slemat igen.
Är det oljetrycksgivaren bör du hells inte köra med bilen enligt min mening föränns det är kollat upp!

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

42 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#7
ajonasson skrev:
Ifall inte bilden förlorar kylarvätska inte försvinner och din olja ser fin ut kan du vara cool lugn, fick samma paranoia för ettpar år sedan wink.

Lågnivå oljegivaren eller oljetrycksgivaren?

Ifall det är lågnivågivaren har den säkert bara gjort sitt och slemat igen.
Är det oljetrycksgivaren bör du hells inte köra med bilen enligt min mening föränns det är kollat upp!

Mvh
Anders

Okej! tack för svar!

hmm tror det är oljetryckslampan "/ men skumt att den lyser endast när jag varit ute å gasat med bilen och sen kör lugnt, kör jag "söndagskörning" så börjar den aldrig lysa ... ska testa att byta givaren och se om det hjälper!


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
24 oktober 2011
#8
Mrjansson skrev:
ajonasson skrev:
Ifall inte bilden förlorar kylarvätska inte försvinner och din olja ser fin ut kan du vara cool lugn, fick samma paranoia för ettpar år sedan wink.

Lågnivå oljegivaren eller oljetrycksgivaren?

Ifall det är lågnivågivaren har den säkert bara gjort sitt och slemat igen.
Är det oljetrycksgivaren bör du hells inte köra med bilen enligt min mening föränns det är kollat upp!

Mvh
Anders

Okej! tack för svar!

hmm tror det är oljetryckslampan "/ men skumt att den lyser endast när jag varit ute å gasat med bilen och sen kör lugnt, kör jag "söndagskörning" så börjar den aldrig lysa ... ska testa att byta givaren och se om det hjälper!

är det en röd eller gul lampa? röd = tryck, gul = nivå...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

42 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#9
det är den röda, silen ska vara rengjord på firma för ett par veckor sedan

så misstänker givaren.
men är det inte mycket skumt att lampan endast lyser en liten stund och sen slocknar ?
och att det endast händer när jag gasat ur den ?
kan oljan bli för tunn vid hårdkörning så det blir lägre tryck ? bara en tanke som slog mig


583 Inlägg
24 oktober 2011
#10
Ja oljan flyter lättare och trycket blir lägre vid högre temperaturer. Men för att detta skall vara en avgörande faktor så måste oljan vara av fel typ eller möjligen förgammal? (rätta mig ifall jag har fel).

Antar du har oljekylt turboaggregat och därav kan mycket värme komma ifrån.

Dock tror jag inte det är det som är problemet.

Kan vara givare eller oljepump alternativt något skumt tryckfall för oljan.
Bör givetvis kollas upp omgående. Ifall den får dålig smörjning är det lätt att man kör metall mot metall och då blir det skrot.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

42 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#11
ajonasson skrev:
Ja oljan flyter lättare och trycket blir lägre vid högre temperaturer. Men för att detta skall vara en avgörande faktor så måste oljan vara av fel typ eller möjligen förgammal? (rätta mig ifall jag har fel).

Antar du har oljekylt turboaggregat och därav kan mycket värme komma ifrån.

Dock tror jag inte det är det som är problemet.

Kan vara givare eller oljepump alternativt något skumt tryckfall för oljan.
Bör givetvis kollas upp omgående. Ifall den får dålig smörjning är det lätt att man kör metall mot metall och då blir det skrot.

Mvh
Anders

ja jo så dum är jag inte så jag kör med bilen efter att lampan började sådär !
oljan är nybytt, men har inte kollat vad tidigare ägare hade bytt till för olja.

vad rekommenderas till 1,8t motorerna ?

någon som vet ?


45 Inlägg
24 oktober 2011
#12
Jag tror att det kan vara silen ändå, den ska man inte göra ren den ska man byta! en ny kostar ca 200 spänn om jag inte minns fel, och så är det en bäbis fel. Hade en hel ny som vart för mycket skräp i efter redan 15 mil men det var bara för att motorn stått.

42 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#13
skylinetokig skrev:
Jag tror att det kan vara silen ändå, den ska man inte göra ren den ska man byta! en ny kostar ca 200 spänn om jag inte minns fel, och så är det en bäbis fel. Hade en hel ny som vart för mycket skräp i efter redan 15 mil men det var bara för att motorn stått.

okok, mjo får testa båda delarna, så drygt att byta silen bara på dessa bilar..


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
25 oktober 2011
#14
Mrjansson skrev:
skylinetokig skrev:
Jag tror att det kan vara silen ändå, den ska man inte göra ren den ska man byta! en ny kostar ca 200 spänn om jag inte minns fel, och så är det en bäbis fel. Hade en hel ny som vart för mycket skräp i efter redan 15 mil men det var bara för att motorn stått.

okok, mjo får testa båda delarna, så drygt att byta silen bara på dessa bilar..

blir garanterat ännu drygare om den satt igen och det leder till motorras  ^^

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

42 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#15
TS_quattro skrev:
Mrjansson skrev:
skylinetokig skrev:
Jag tror att det kan vara silen ändå, den ska man inte göra ren den ska man byta! en ny kostar ca 200 spänn om jag inte minns fel, och så är det en bäbis fel. Hade en hel ny som vart för mycket skräp i efter redan 15 mil men det var bara för att motorn stått.

okok, mjo får testa båda delarna, så drygt att byta silen bara på dessa bilar..

blir garanterat ännu drygare om den satt igen och det leder till motorras  ^^

haha ja klart jag ska kolla men ska bara finna orken! wink


45 Inlägg
26 oktober 2011
#16
det kan gå snabbt, har du tillgång till motorlyft så kan man göra det på 1 timme med hjälp av en lagom lång planka wink

42 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#17
skylinetokig skrev:
det kan gå snabbt, har du tillgång till motorlyft så kan man göra det på 1 timme med hjälp av en lagom lång planka wink

planka ? tongue


Turbotekniker
54 Inlägg
28 oktober 2011
#18
Hej.

Det där låter eventuellt som starten på typiska turboproblem. Om du kört och sedan ställer den på tomgång, börjar den ryka igen efter ett par minuter?

Om olja kommer ut genom turbon till avgassystemet så blir det en klar vit rök från systemet. Du kan även kolla om den verkar ryka lite extra vid motorbroms. Detta brukar bero på att det finns koks i turbon vid tätningen på avgassidan, när du har ett mottryck i systemet så hjälper det till att hålla oljan kvar i turbon men när mottrycket är borta så börjar den läcka genom tätningen och ryker.
Senast redigerat av Airtune (28 oktober 2011)

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

42 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#19
Airtune skrev:
Hej.

Det där låter eventuellt som starten på typiska turboproblem. Om du kört och sedan ställer den på tomgång, börjar den ryka igen efter ett par minuter?

Om olja kommer ut genom turbon till avgassystemet så blir det en klar vit rök från systemet. Du kan även kolla om den verkar ryka lite extra vid motorbroms. Detta brukar bero på att det finns koks i turbon vid tätningen på avgassidan, när du har ett mottryck i systemet så hjälper det till att hålla oljan kvar i turbon men när mottrycket är borta så börjar den läcka genom tätningen och ryker.

olja ryker väl blått iaf...
hur som helst har inte haft någe problem med vitrykning längre så det var nog endast kondens, skulle det hända igen så får man väl ta tag i det då...

den har blårykt vid gaspådrag och fått bekräftat att av verkstad att det är turbobyte som gäller...tur i oturen kan man tycka.


Turbotekniker
54 Inlägg
30 oktober 2011
#20
Blåryker gör det när oljan förbränns i motorn, tex vid turbofel eller vevtiltätningar. Men om oljan kommer ut från turbon rakt ut i avgassystemet utan att förbrännas så ryker det faktiskt vitt. Jobbar med detta så kan garantera dig att det är så. Renovering av turbon brukar dock också gå bra så länge det inte gått för långt.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.


Sök