Racebo: Hur har du monterat lådan? Vad har du för bil? Vad har du för bas och steg? Man kan få till rätt bra med tryck i dom flesta sedaner med en lls låda i sluffen, men basen blir bumlig slö och låter skit. Tryck finns dock.
Jag har monterat lådan så den stor längst in mot baksätet och högtalarn utåt (mot bakluckan), jag har en Ford Escort RS 16v -94, Har en 12" JL audio i en sluten låda (CS112-WX) och drivs av ett kenwood monoblock (KAC6104D).
jo alla förslag gillas men det är det att jag har en sedan bil och måste kunna få ut all efekt ur basen för att den ska höras så bra som möjligt
Jag kör runt i en sedan och det pumpar på fint i ryggen när man vrider upp volymen! har dragit med 21mm kabel (+ och -) och jag tycker det pumpar på hur fint som hälst!
En klassiker brukar vara att man drar dyra feta kablar till steget, som i ditt fall: 21mm kabel till + och -, men det många glömmer är att det typ sitter 10mm kabel mellan karossen och batteriet, vad gör då en 21mm kabel för nytta. En oskriven regel brukar vara att man minst ska bruka en kabel till minus sidan av samma dimension som plus, men i ett sådant fall där man inte tänker på jordkabeln mellan batteri och kaross blir automatiskt minuskabeln max dimension utav vad den kabeln där imellan är och då är det inte bra att dra en för tjock plus kabel då det flödar lika mycket ström genom den som genom pluskabeln, så krasst räknat, om man inte ökar dimensionen på kabel mellan batteri och kaross, och den orginala är typ 10mm kan man lika gärna köpa en 10 mm kabel till plus från batteri till steg...
Ja jo du har helt rätt där att många glömmer bort att byta till större kablar för både plus och minus! (större batteri, större generator o.s.v) men jag fick lite kabel över när jag köpte kablarna så det blev att byta ut orginal kablarna (för jag tror inte dom skulle kunna orka driva allt iaf) till dom större kablarna! men det blir att införskaffa sig antingen en större generator+större batteri eller en isolator, tror att det blir en isolator men jag vet inte en!
Racebo: Hur har du monterat lådan? Vad har du för bil? Vad har du för bas och steg? Man kan få till rätt bra med tryck i dom flesta sedaner med en lls låda i sluffen, men basen blir bumlig slö och låter skit. Tryck finns dock.
Jag har monterat lådan så den stor längst in mot baksätet och högtalarn utåt (mot bakluckan), jag har en Ford Escort RS 16v -94, Har en 12" JL audio i en sluten låda (CS112-WX) och drivs av ett kenwood monoblock (KAC6104D).
Är Escorten en riktig sedan, alltså med plåthatthylla? Isåfall så måste den vara väldigt otät, eller så finns det utrymme till förbättring.
Ang. kablage så är det viktigaste att batteriets jord uppgraderas, plus från generatorn brukar vara tillräcklig.
Racebo: Hur har du monterat lådan? Vad har du för bil? Vad har du för bas och steg? Man kan få till rätt bra med tryck i dom flesta sedaner med en lls låda i sluffen, men basen blir bumlig slö och låter skit. Tryck finns dock.
Jag har monterat lådan så den stor längst in mot baksätet och högtalarn utåt (mot bakluckan), jag har en Ford Escort RS 16v -94, Har en 12" JL audio i en sluten låda (CS112-WX) och drivs av ett kenwood monoblock (KAC6104D).
Är Escorten en riktig sedan, alltså med plåthatthylla? Isåfall så måste den vara väldigt otät, eller så finns det utrymme till förbättring.
Ang. kablage så är det viktigaste att batteriets jord uppgraderas, plus från generatorn brukar vara tillräcklig.
Aa, finns hur långt som helst att gå gällande kablage och ström.. Många kör runt med tex steg på 1500w avsäkrat till 100 ampere, dyra fina steg ska de va, helt rätt, men resten tänker man inte på, när element och steg brinner upp pga för dåligt med ström skyller man ofta på dålig kvalitet, måndagsexemplar etc. I beräkning på kablage mellan batteri och chassi/generator ska man juh ha med i tankarna på hur mycket klimatanläggning, lampor, fläktar mm drar. Dock är väl i stort sett alla bilar beskodda med rätt dimension mellan generator och batteri då det inte finns mycket mer att hämta från en generator än det den är byggd för. Och börjar man räkna på de hela så är det ytterst få som har så pass mycke över att dom har någon nytta av ett så pass häftigt steg.. När man va 18 tyckte man inte distortion va så farligt, heller inte spänningsfallen så bilen höll på att dö varje gång basen slog, bara grannkommunen hörde att man va på väg, men fan va sur man va när steget eller någon av basarna börja ryka....
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Jag har monterat lådan så den stor längst in mot baksätet och högtalarn utåt (mot bakluckan), jag har en Ford Escort RS 16v -94, Har en 12" JL audio i en sluten låda (CS112-WX) och drivs av ett kenwood monoblock (KAC6104D).
Är Escorten en riktig sedan, alltså med plåthatthylla? Isåfall så måste den vara väldigt otät, eller så finns det utrymme till förbättring.
Ang. kablage så är det viktigaste att batteriets jord uppgraderas, plus från generatorn brukar vara tillräcklig.
Aa, finns hur långt som helst att gå gällande kablage och ström.. Många kör runt med tex steg på 1500w avsäkrat till 100 ampere, dyra fina steg ska de va, helt rätt, men resten tänker man inte på, när element och steg brinner upp pga för dåligt med ström skyller man ofta på dålig kvalitet, måndagsexemplar etc. I beräkning på kablage mellan batteri och chassi/generator ska man juh ha med i tankarna på hur mycket klimatanläggning, lampor, fläktar mm drar. Dock är väl i stort sett alla bilar beskodda med rätt dimension mellan generator och batteri då det inte finns mycket mer att hämta från en generator än det den är byggd för. Och börjar man räkna på de hela så är det ytterst få som har så pass mycke över att dom har någon nytta av ett så pass häftigt steg.. När man va 18 tyckte man inte distortion va så farligt, heller inte spänningsfallen så bilen höll på att dö varje gång basen slog, bara grannkommunen hörde att man va på väg, men fan va sur man va när steget eller någon av basarna börja ryka....
Jag tycker du har rätt, men ändå inte.. Självklart måste man ha rätt kablar och säkringar. Men att ha slutsteg som kan leverera mer än vad generatorn kan försörja, ser jag inte som ett problem. Man maxar ju inte stegen hela tiden. Då tycker jag att det är viktigare att ha rätt batteri.
Är Escorten en riktig sedan, alltså med plåthatthylla? Isåfall så måste den vara väldigt otät, eller så finns det utrymme till förbättring.
Ang. kablage så är det viktigaste att batteriets jord uppgraderas, plus från generatorn brukar vara tillräcklig.
Aa, finns hur långt som helst att gå gällande kablage och ström.. Många kör runt med tex steg på 1500w avsäkrat till 100 ampere, dyra fina steg ska de va, helt rätt, men resten tänker man inte på, när element och steg brinner upp pga för dåligt med ström skyller man ofta på dålig kvalitet, måndagsexemplar etc. I beräkning på kablage mellan batteri och chassi/generator ska man juh ha med i tankarna på hur mycket klimatanläggning, lampor, fläktar mm drar. Dock är väl i stort sett alla bilar beskodda med rätt dimension mellan generator och batteri då det inte finns mycket mer att hämta från en generator än det den är byggd för. Och börjar man räkna på de hela så är det ytterst få som har så pass mycke över att dom har någon nytta av ett så pass häftigt steg.. När man va 18 tyckte man inte distortion va så farligt, heller inte spänningsfallen så bilen höll på att dö varje gång basen slog, bara grannkommunen hörde att man va på väg, men fan va sur man va när steget eller någon av basarna börja ryka....
Jag tycker du har rätt, men ändå inte.. Självklart måste man ha rätt kablar och säkringar. Men att ha slutsteg som kan leverera mer än vad generatorn kan försörja, ser jag inte som ett problem. Man maxar ju inte stegen hela tiden. Då tycker jag att det är viktigare att ha rätt batteri.
Precis vad jag skrev, se till så ström finns innan man lägger en förmögenhet på steg som inte kan prestera pågrund av dessa flaskhalsar.. ett steg som får för lite ström är lika kasst om att lira med ett för litet slutsteg. Självklart är det inga problem att köra ett steg som drar 100A på max belastning i ett system som max kan leverera 65A. De jag menar är att om man läger ett par tusen extra på strömtillförsel och köper steget billigare med lite lägre effekt av samma kvalitet kan man ofta spela både högre och med bättre kontroll.. En klassiker brukar vara att man slänger in mer skit när de redan låter skrot.. Vid distortion skickas Likspänning genom steget, vilket gör att elementet "stannar upp", i ett sådant skede blir talspolen skitvarm och även kylningen avstannar och efter ett tag spelande med dist leder detta i värsta fall till uppeldade basar om inte steget pajjar innan pga överbelastning/överhettning. Överbelastning kan du få lätt, För stora baselement, fel ohm-tal mm, men i många fall beror detta på strömtillförsel. Låt säga att du har 50Ampere för steget att tillgå, men vid full belastning i 2-ohm förbrukar steget 100Ampere, det innebär att du får ut hälften av stegets kapacitet innan det blir överbelastat pga för lite ström in...
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Racebo: Hur har du monterat lådan? Vad har du för bil? Vad har du för bas och steg? Man kan få till rätt bra med tryck i dom flesta sedaner med en lls låda i sluffen, men basen blir bumlig slö och låter skit. Tryck finns dock.
Jag har monterat lådan så den stor längst in mot baksätet och högtalarn utåt (mot bakluckan), jag har en Ford Escort RS 16v -94, Har en 12" JL audio i en sluten låda (CS112-WX) och drivs av ett kenwood monoblock (KAC6104D).
Är Escorten en riktig sedan, alltså med plåthatthylla? Isåfall så måste den vara väldigt otät, eller så finns det utrymme till förbättring.
Ang. kablage så är det viktigaste att batteriets jord uppgraderas, plus från generatorn brukar vara tillräcklig.
Racebo skrev:
nesum skrev:
Racebo skrev:
Jag kör runt i en sedan och det pumpar på fint i ryggen när man vrider upp volymen! har dragit med 21mm kabel (+ och -) och jag tycker det pumpar på hur fint som hälst!
En klassiker brukar vara att man drar dyra feta kablar till steget, som i ditt fall: 21mm kabel till + och -, men det många glömmer är att det typ sitter 10mm kabel mellan karossen och batteriet, vad gör då en 21mm kabel för nytta. En oskriven regel brukar vara att man minst ska bruka en kabel till minus sidan av samma dimension som plus, men i ett sådant fall där man inte tänker på jordkabeln mellan batteri och kaross blir automatiskt minuskabeln max dimension utav vad den kabeln där imellan är och då är det inte bra att dra en för tjock plus kabel då det flödar lika mycket ström genom den som genom pluskabeln, så krasst räknat, om man inte ökar dimensionen på kabel mellan batteri och kaross, och den orginala är typ 10mm kan man lika gärna köpa en 10 mm kabel till plus från batteri till steg...
Ja jo du har helt rätt där att många glömmer bort att byta till större kablar för både plus och minus! (större batteri, större generator o.s.v) men jag fick lite kabel över när jag köpte kablarna så det blev att byta ut orginal kablarna (för jag tror inte dom skulle kunna orka driva allt iaf) till dom större kablarna! men det blir att införskaffa sig antingen en större generator+större batteri eller en isolator, tror att det blir en isolator men jag vet inte en!
är det steget bättre ? och klarar det av att driva min bas utan problem ?
Med tanke på priset hade jag inte tvekat.. förutsatt att allt fungerar.
nä det borde man nog kanske inte göra men det ger ju nästan inte ut nå mer effekt och då är ju det steget jag har bättre eftersom jag redan har det, jag har ett mds t3 steg nu och ska byta upp mig, ok spl är mycket bättre men jag får ut ungifär lika mycket rena rms watt av båda stegen, så då är jag mer suget på att köpa rf steget som Jampa säljer. eller vad tycker du ?
är det steget bättre ? och klarar det av att driva min bas utan problem ?
Med tanke på priset hade jag inte tvekat.. förutsatt att allt fungerar.
nä det borde man nog kanske inte göra men det ger ju nästan inte ut nå mer effekt och då är ju det steget jag har bättre eftersom jag redan har det, jag har ett mds t3 steg nu och ska byta upp mig, ok spl är mycket bättre men jag får ut ungifär lika mycket rena rms watt av båda stegen, så då är jag mer suget på att köpa rf steget som Jampa säljer. eller vad tycker du ?
är det steget bättre ? och klarar det av att driva min bas utan problem ?
Med tanke på priset hade jag inte tvekat.. förutsatt att allt fungerar.
nä det borde man nog kanske inte göra men det ger ju nästan inte ut nå mer effekt och då är ju det steget jag har bättre eftersom jag redan har det, jag har ett mds t3 steg nu och ska byta upp mig, ok spl är mycket bättre men jag får ut ungifär lika mycket rena rms watt av båda stegen, så då är jag mer suget på att köpa rf steget som Jampa säljer. eller vad tycker du ?
Tvivlar starkt på att MDS T3 lämnar lika mycket effekt och låter lika bra som SPL.
Visst är effekt viktigt, men ingen köper ju ett billigt PA-steg till Hifihögtalare för 200 000 kr.
Jag har haft flera MDS-steg och visst har jag väl fått hyffsad valuta för pengarna, men nöjd med ljudet har jag aldrig varit.
Med tanke på priset hade jag inte tvekat.. förutsatt att allt fungerar.
nä det borde man nog kanske inte göra men det ger ju nästan inte ut nå mer effekt och då är ju det steget jag har bättre eftersom jag redan har det, jag har ett mds t3 steg nu och ska byta upp mig, ok spl är mycket bättre men jag får ut ungifär lika mycket rena rms watt av båda stegen, så då är jag mer suget på att köpa rf steget som Jampa säljer. eller vad tycker du ?
Tvivlar starkt på att MDS T3 lämnar lika mycket effekt och låter lika bra som SPL.
Visst är effekt viktigt, men ingen köper ju ett billigt PA-steg till Hifihögtalare för 200 000 kr.
Jag har haft flera MDS-steg och visst har jag väl fått hyffsad valuta för pengarna, men nöjd med ljudet har jag aldrig varit.
nä mds steget är inte lika bra men enligt statistiken och informationen från steget och även uppmätningar så ger mds steget ut lika mycket rms watt som det står att spl steget ger ut.och det kommer garranterat inte låta lika bra men då tror jag nästan det är bättre att köpa rf steget som Jampa säljer? eller tror inte du det ? om jag ändå ska byta upp mig och sälja mds steget så är det väl lika bra att lägga till typ 5-600 ist för att ta bort och riskera att det blir sämre?