2866
Sök

Vad ser man skillnaden på en 960 & S90?

4 005 Inlägg
18 oktober 2011
#21
steifan skrev:
Kaktus- skrev:
steifan skrev:
En Volvo S90 3,0 204hk automat har ju ungefär samma prestanda som en Volvo 850 GLT 170hk.
Behövs nog turbo för att hänga på en 850 Turbo/T5 tongue

Vet inte vad du har kört för s90 men min 960 3.0 drar i princip lika 201 m mot t5or

201m är väl inte så mycket att hänga i granen wink wink

S90 3,0 vs 850 T5:
http://www.zeperfs.com/duel841-821.htm
0-400m 16,4s för S90 och 15,3s för 850 T5

S90 3,0 vs 850 GLT:
http://www.zeperfs.com/duel841-867.htm
0-400m 16,4s för S90 vs 16,7 för 850 GLT

Volvo 960 3,0 vs 850 GLT:
http://www.zeperfs.com/duel897-867.htm
0-400m 16,7s för 960 vs 16,7 för 850 GLT

Edit: Vilken 850 GLT-ägare som helst borde alltså haka på en 960 3,0 men absolut inte en 850 Turbo/T5.
Hur hänger det ihop? wink

Edit2: Alla 960/S90 ska ju göra 0-100 på 9-10s enligt tester och det är ju inget vidare
om man jämför med 850 Turbo/T5 som ska göra det på runt 7s.

Det ska jag berätta för dig, det är väldigt enkelt! smile

Det är en hel del olika variablar att spela in.

1. Bara för att en bil har 204 hästar 1997, så betyder inte det att den bilen har 204 hästar 14 år senare.
2. Bilar har olika skick och slitage efter åren
3. Chafförer kör olika bra, vissa gör bra starter, vissa gör sämre.

Min s90 drog ifrån en gallardo en gång, men det var ju för att han inte hann upptäcka mig.


huh?
10 427 Inlägg
18 oktober 2011
#22
linuslinje skrev:
steifan skrev:
Kaktus- skrev:

Vet inte vad du har kört för s90 men min 960 3.0 drar i princip lika 201 m mot t5or

201m är väl inte så mycket att hänga i granen wink wink

S90 3,0 vs 850 T5:
http://www.zeperfs.com/duel841-821.htm
0-400m 16,4s för S90 och 15,3s för 850 T5

S90 3,0 vs 850 GLT:
http://www.zeperfs.com/duel841-867.htm
0-400m 16,4s för S90 vs 16,7 för 850 GLT

Volvo 960 3,0 vs 850 GLT:
http://www.zeperfs.com/duel897-867.htm
0-400m 16,7s för 960 vs 16,7 för 850 GLT

Edit: Vilken 850 GLT-ägare som helst borde alltså haka på en 960 3,0 men absolut inte en 850 Turbo/T5.
Hur hänger det ihop? wink

Edit2: Alla 960/S90 ska ju göra 0-100 på 9-10s enligt tester och det är ju inget vidare
om man jämför med 850 Turbo/T5 som ska göra det på runt 7s.

Det ska jag berätta för dig, det är väldigt enkelt! smile

Det är en hel del olika variablar att spela in.

1. Bara för att en bil har 204 hästar 1997, så betyder inte det att den bilen har 204 hästar 14 år senare.
2. Bilar har olika skick och slitage efter åren
3. Chafförer kör olika bra, vissa gör bra starter, vissa gör sämre.

Min s90 drog ifrån en gallardo en gång, men det var ju för att han inte hann upptäcka mig.

Kan ju hända att bilen har mer än 204 hästar 14 år senare wink

Krävs i vilket fall en frisk Volvo S80 T6 (272hk, sen om de är mycket tyngre än 960/S90 vet jag ej) för att köra ifrån en original Volvo 850 Turbo/T5.


4 005 Inlägg
18 oktober 2011
#23
steifan skrev:
linuslinje skrev:
steifan skrev:

201m är väl inte så mycket att hänga i granen wink wink

S90 3,0 vs 850 T5:
http://www.zeperfs.com/duel841-821.htm
0-400m 16,4s för S90 och 15,3s för 850 T5

S90 3,0 vs 850 GLT:
http://www.zeperfs.com/duel841-867.htm
0-400m 16,4s för S90 vs 16,7 för 850 GLT

Volvo 960 3,0 vs 850 GLT:
http://www.zeperfs.com/duel897-867.htm
0-400m 16,7s för 960 vs 16,7 för 850 GLT

Edit: Vilken 850 GLT-ägare som helst borde alltså haka på en 960 3,0 men absolut inte en 850 Turbo/T5.
Hur hänger det ihop? wink

Edit2: Alla 960/S90 ska ju göra 0-100 på 9-10s enligt tester och det är ju inget vidare
om man jämför med 850 Turbo/T5 som ska göra det på runt 7s.

Det ska jag berätta för dig, det är väldigt enkelt! smile

Det är en hel del olika variablar att spela in.

1. Bara för att en bil har 204 hästar 1997, så betyder inte det att den bilen har 204 hästar 14 år senare.
2. Bilar har olika skick och slitage efter åren
3. Chafförer kör olika bra, vissa gör bra starter, vissa gör sämre.

Min s90 drog ifrån en gallardo en gång, men det var ju för att han inte hann upptäcka mig.

Kan ju hända att bilen har mer än 204 hästar 14 år senare wink

Krävs i vilket fall en frisk Volvo S80 T6 (272hk, sen om de är mycket tyngre än 960/S90 vet jag ej) för att köra ifrån en original Volvo 850 Turbo/T5.

Jag tycker själva din diskussion är meningslös genom mitt tidigare inlägg.

Ibland så stämmer statistik om accelerationer, ibland inte.


Seg bôvel
322 Inlägg
18 oktober 2011
#24
linuslinje skrev:
Kaktus- skrev:
steifan skrev:
En Volvo S90 3,0 204hk automat har ju ungefär samma prestanda som en Volvo 850 GLT 170hk.
Behövs nog turbo för att hänga på en 850 Turbo/T5 tongue

Vet inte vad du har kört för s90 men min 960 3.0 drar i princip lika 201 m mot t5or

Samma här, min hakar också på en original T5



Fast S90 är ju fan så mkt fetare bilare än 960, heheh..

"Coolhetsfaktorn" är nog högre på S90 än 960.
Inte många icke-bilkunniga människor som vet vad en S90 är för något, eller att modellen ens existerar. big_smile


huh?
10 427 Inlägg
18 oktober 2011
#25
linuslinje skrev:
steifan skrev:
linuslinje skrev:

Det ska jag berätta för dig, det är väldigt enkelt! smile

Det är en hel del olika variablar att spela in.

1. Bara för att en bil har 204 hästar 1997, så betyder inte det att den bilen har 204 hästar 14 år senare.
2. Bilar har olika skick och slitage efter åren
3. Chafförer kör olika bra, vissa gör bra starter, vissa gör sämre.

Min s90 drog ifrån en gallardo en gång, men det var ju för att han inte hann upptäcka mig.

Kan ju hända att bilen har mer än 204 hästar 14 år senare wink

Krävs i vilket fall en frisk Volvo S80 T6 (272hk, sen om de är mycket tyngre än 960/S90 vet jag ej) för att köra ifrån en original Volvo 850 Turbo/T5.

Jag tycker själva din diskussion är meningslös genom mitt tidigare inlägg.

Ibland så stämmer statistik om accelerationer, ibland inte.

Statistik är perfekt för att jämföra. Då slipper man dessa hillbilly-påståenden om att
x bil hängde på y bil utan fakta som backar upp påståendena.


29 Inlägg
19 oktober 2011
#26
Då går väl min 960 förvånandsvärt bra då.

ONT

ska du köpa 960 så håll dig borta från 2.5an, M90h låda går att sätta i 3.0an. Går väl på ca 5k (med allting till) men blir ju 10 gånger roligare bil.

sen är det väl smaksak om du vill ha en med nya utseendet eller inte.

Jag själv gillar det gamla utseendet smile

Reservdelar är väl inte allt för dyrt, är väl om handbromsen blir kass då kan det bli dyrt. bilen är byggd runt handbroms vajrarna typ

min snittar ca 0.9 vid lugn körning

och 1.3 om jag åker runt och gasar
Senast redigerat av Kaktus- (19 oktober 2011)

Jag

12 086 Inlägg
19 oktober 2011
#27
ronkinpeace skrev:
min 965:a med den stora 3 liters motorn (204hk) drar ca 0.9 på lång körning, och blandad körning drar den ca 1.3 smile

Som min V8 4.4L på 330hk då tongue


Sök