3280
Sök

Några som vill ge för och nackdelar (om de finns några) om 945 TDI

199 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej

Det är så att jag e sugen på en volvo 945 TDI M90.
Någon som kan säga något?
dyr bil i skatt på någon som är 19år?
Hur mycke drar en sån bil?

Tacksam för hjälp


2 024 Inlägg
22 oktober 2011
#2
Skatten har inget med ägarens ålder att göra, och den kollar du enklast på transportstyrelsens hemsida genom att slå upp just den bil du är intresserad av.
Sen förstår jag inte varför alla tror att Volvos gamla dieslar heter TDI? TDI är namnet på VW´s direktinsprutade dieslar och har inget med intercooler att göra som så många verkar tro. Bara lite som info då....

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

199 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#3
Expoze skrev:
Skatten har inget med ägarens ålder att göra, och den kollar du enklast på transportstyrelsens hemsida genom att slå upp just den bil du är intresserad av.
Sen förstår jag inte varför alla tror att Volvos gamla dieslar heter TDI? TDI är namnet på VW´s direktinsprutade dieslar och har inget med intercooler att göra som så många verkar tro. Bara lite som info då....

dom kanske tagit den med tanke på att det är en diesel turbo?  TurboDieselIntercoler? ja vet inte ja har hört alla andra säga de så...


1 468 Inlägg
22 oktober 2011
#4
Jag skulle då inte köpa en volvo 740/745/940/945 diesel.
Problemmotorer av egna erfarenheter och även andra som jag vet haft problem med volvo 700/900 diesel motorer.

Sen är ju skatten antagligen på runt 6000 med. i dags läget om det nu inte är en lätt lastbil så tjänar det inte någonting till att ha en dieselbil för en 19 årning då du antagligen aldrig kommer ha råd att äga den.

Skillnader:

Diesel: Skatt på runt 6000, drar lika mycket som en bensinare dvs runt 1 liter milen stadskörning
Bensin: skatt på ca 1700 och drar med ca 1 liter stadskörning om man är snäll på gasen.

Dieseln är visserligen runt 20-40 öre billigare MEN dieseln har också 4000:- dyrare skatt.

Alla dieslar krånglar inte men OM den gör det så är dieselmotorernas delar vädligt mycket dyrare då det inte finns lika stort "skrotlager" på diesel motorerna som det gör till bensinare vilket kan leda till NYA delar som kostar multum jämnfört med det man kan finna på skroten.

PERSONLIGT tycke såklart så ska du välja en bensinare tills du kanske har råd med en diesel.

Visseligen vet jag inte hur mycket du tjänar varje månad men ändå "bortkastade" pengar tycker JAG på att betala 4000:- mer när man kan göra något kul för den pengen ist.

Tex byta kam på en bensinare o få den lite starkare eller köpa rejäl beggad turbo baslåda slutsteg fälgar eller vad man nu kan hitta på för 4000:-

Mvh smile


199 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#5
Leo86 skrev:
Jag skulle då inte köpa en volvo 740/745/940/945 diesel.
Problemmotorer av egna erfarenheter och även andra som jag vet haft problem med volvo 700/900 diesel motorer.

Sen är ju skatten antagligen på runt 6000 med. i dags läget om det nu inte är en lätt lastbil så tjänar det inte någonting till att ha en dieselbil för en 19 årning då du antagligen aldrig kommer ha råd att äga den.

Skillnader:

Diesel: Skatt på runt 6000, drar lika mycket som en bensinare dvs runt 1 liter milen stadskörning
Bensin: skatt på ca 1700 och drar med ca 1 liter stadskörning om man är snäll på gasen.

Dieseln är visserligen runt 20-40 öre billigare MEN dieseln har också 4000:- dyrare skatt.

Alla dieslar krånglar inte men OM den gör det så är dieselmotorernas delar vädligt mycket dyrare då det inte finns lika stort "skrotlager" på diesel motorerna som det gör till bensinare vilket kan leda till NYA delar som kostar multum jämnfört med det man kan finna på skroten.

PERSONLIGT tycke såklart så ska du välja en bensinare tills du kanske har råd med en diesel.

Visseligen vet jag inte hur mycket du tjänar varje månad men ändå "bortkastade" pengar tycker JAG på att betala 4000:- mer när man kan göra något kul för den pengen ist.

Tex byta kam på en bensinare o få den lite starkare eller köpa rejäl beggad turbo baslåda slutsteg fälgar eller vad man nu kan hitta på för 4000:-

Mvh smile

ja detta låter ju vettigt o skita i, o egentligen varför ska ja byta bort min skattefria volvo 142a? ja börjar undra varför jag ens skapa tråden tongue


100 Inlägg
23 oktober 2011
#6
LilleMan142 skrev:
Leo86 skrev:
Jag skulle då inte köpa en volvo 740/745/940/945 diesel.
Problemmotorer av egna erfarenheter och även andra som jag vet haft problem med volvo 700/900 diesel motorer.

Sen är ju skatten antagligen på runt 6000 med. i dags läget om det nu inte är en lätt lastbil så tjänar det inte någonting till att ha en dieselbil för en 19 årning då du antagligen aldrig kommer ha råd att äga den.

Skillnader:

Diesel: Skatt på runt 6000, drar lika mycket som en bensinare dvs runt 1 liter milen stadskörning
Bensin: skatt på ca 1700 och drar med ca 1 liter stadskörning om man är snäll på gasen.

Dieseln är visserligen runt 20-40 öre billigare MEN dieseln har också 4000:- dyrare skatt.

Alla dieslar krånglar inte men OM den gör det så är dieselmotorernas delar vädligt mycket dyrare då det inte finns lika stort "skrotlager" på diesel motorerna som det gör till bensinare vilket kan leda till NYA delar som kostar multum jämnfört med det man kan finna på skroten.

PERSONLIGT tycke såklart så ska du välja en bensinare tills du kanske har råd med en diesel.

Visseligen vet jag inte hur mycket du tjänar varje månad men ändå "bortkastade" pengar tycker JAG på att betala 4000:- mer när man kan göra något kul för den pengen ist.

Tex byta kam på en bensinare o få den lite starkare eller köpa rejäl beggad turbo baslåda slutsteg fälgar eller vad man nu kan hitta på för 4000:-

Mvh smile

ja detta låter ju vettigt o skita i, o egentligen varför ska ja byta bort min skattefria volvo 142a? ja börjar undra varför jag ens skapa tråden tongue

För att turbodiesel med raka rör är så jävla mycket fränare?

124 Inlägg
23 oktober 2011
#7
Du verkar ha fått svar på allt nu Dennis kan även nämna de brukar vara dyra delar till dom och inte lika lätta att få tag som till bensinarna, jag vet nämligen av egen erfarenhet wink


Black Smoke Racer
73 Inlägg
23 oktober 2011
#8
inget direkt fel på sånna bilar.. allt beror ju på hur man behandlar dom,man piskar ju inte direkt en diesel som man gör med en bensinare... delar är inte så svårt och få tag i om man letar på rätt ställe. ja kör min på ca 0,7-0,8 då är det mestadels stadkörning. skatten är cirka 6 tusen pb reggad, 3 tusen lb reggad.

1 468 Inlägg
23 oktober 2011
#9
Ekblom_ skrev:
inget direkt fel på sånna bilar.. allt beror ju på hur man behandlar dom,man piskar ju inte direkt en diesel som man gör med en bensinare... delar är inte så svårt och få tag i om man letar på rätt ställe. ja kör min på ca 0,7-0,8 då är det mestadels stadkörning. skatten är cirka 6 tusen pb reggad, 3 tusen lb reggad.

BIland har man bråttom och behöver komma iväg snabbt och kan lätt bli 5000-5500rpm och sånt klarar inte volvo 700/900 dislarna.

för att få lb reggad bil så får du inte ha några fler säten än 2. när man ska åka med 2 kompisar till donken eller träffen eller annat skoj då? Ta med spännband grabbar! roll

3000 i skatt är ändå dubbelt så dyrt som bensinare och för en 19 årinig finns det inga som helst fördelar med en dyr diesel.

Inte ens om dmo är fräna smile


199 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#10
thule_92 skrev:
Du verkar ha fått svar på allt nu Dennis kan även nämna de brukar vara dyra delar till dom och inte lika lätta att få tag som till bensinarna, jag vet nämligen av egen erfarenhet wink

Jo du har ju ägt ett par stycken wink


142 Inlägg
23 oktober 2011
#11
ska man regga som lätt lastbil och köra sina kompisar till donken som någon skrev, då e man ju bara lite ful och har baksäte i föruton när man besiktigar bilen smile kör på en diesel tycker jag!

27-an

54 Inlägg
24 oktober 2011
#12
ljudet från en turbodiesel med raka rör är ju svårslaget wink



Sök