3297
Sök

Volvo 945 FT wastegateklocka justerbar!

407 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har en sådan här wastegate på min Volvo.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/was … erbar.html

Läst att man kan skruva på den staven för att justera laddtrycket.
Kanske är helt ute och cyklar?

Men om det är så, vilket håll och hur mycket ska jag skruva staven?
Turbon laddar ca 0.45 nu och vill iallafall upp i 0.7-0.8 bar.

Please help!!!!! sad


601 Inlägg
23 oktober 2011
#2
Om du vill höja laddtrycket så skruvar du så att staget blir kortare smile

407 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#3
Men hur många varv?
Visa säger man ska skruva lite åt taget? Men vad är lite?
Halvt varv? 5 varv? yikes


601 Inlägg
23 oktober 2011
#4
ToxicNightmare skrev:
Men hur många varv?
Visa säger man ska skruva lite åt taget? Men vad är lite?
Halvt varv? 5 varv? yikes

Har för mig att när jag ställde upp laddet så motsvarade 3 varv ungefär 0.1 bar. Inte riktigt men nästan, fick skruva mycket iallafall för att få det från 0.3 (var en ltt) till 0.85  smile

407 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#5
Okej tack så sjukt mycket då! big_smile
Original turbo på ska väl klara 0.8 bar?
Eller dom klarar mer? tongue


1 484 Inlägg
23 oktober 2011
#6
lånar tråden lite, hoppas det är ok, Toxic, då det är ett relaterat problem!

På min LTT -95, så är inte tryckklockan ikopplad nu, men ändå så skenladdar den inte?! Något måste ju vara galet? Jag har chippat den med ECOMAX-chip från VikingChip o kör med original wg.

MVH Oscar

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

601 Inlägg
23 oktober 2011
#7
ToxicNightmare skrev:
Okej tack så sjukt mycket då! big_smile
Original turbo på ska väl klara 0.8 bar?
Eller dom klarar mer? tongue

De ska väl klara uppemot 1.2 utan några problem, sen börjar de bli ineffektiva. Så börjar bli dags byta upp sig då till som så många andra t.ex 19T. Vanligt och välbeprövat smile
Fast då är ju tänd och bränslechip att föredra, för att kunna plocka lite effekt!

407 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#8
OscarSkold skrev:
lånar tråden lite, hoppas det är ok, Toxic, då det är ett relaterat problem!

På min LTT -95, så är inte tryckklockan ikopplad nu, men ändå så skenladdar den inte?! Något måste ju vara galet? Jag har chippat den med ECOMAX-chip från VikingChip o kör med original wg.

MVH Oscar

Hej Oscar!

Inte en aning du, suger verkligen på sånt.
Detta är min första turbobil


407 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#9
Pedaal skrev:
ToxicNightmare skrev:
Okej tack så sjukt mycket då! big_smile
Original turbo på ska väl klara 0.8 bar?
Eller dom klarar mer? tongue

De ska väl klara uppemot 1.2 utan några problem, sen börjar de bli ineffektiva. Så börjar bli dags byta upp sig då till som så många andra t.ex 19T. Vanligt och välbeprövat smile
Fast då är ju tänd och bränslechip att föredra, för att kunna plocka lite effekt!

Också funderat på 19T sen faktiskt smile
Ska beställa ett trimchip från kl-racing imorgon som ska ge 45+ hästar smile


601 Inlägg
23 oktober 2011
#10
ToxicNightmare skrev:
OscarSkold skrev:
lånar tråden lite, hoppas det är ok, Toxic, då det är ett relaterat problem!

På min LTT -95, så är inte tryckklockan ikopplad nu, men ändå så skenladdar den inte?! Något måste ju vara galet? Jag har chippat den med ECOMAX-chip från VikingChip o kör med original wg.

MVH Oscar

Hej Oscar!

Inte en aning du, suger verkligen på sånt.
Detta är min första turbobil

När du säger inte inkopplad, menar du då att du bara ryckt slangen eller att du pluggat den?

695 Inlägg
23 oktober 2011
#11
OscarSkold skrev:
lånar tråden lite, hoppas det är ok, Toxic, då det är ett relaterat problem!

På min LTT -95, så är inte tryckklockan ikopplad nu, men ändå så skenladdar den inte?! Något måste ju vara galet? Jag har chippat den med ECOMAX-chip från VikingChip o kör med original wg.

MVH Oscar

Hurdå "inte inkopplad", är armen från tryckklockan avhängd från "spjället" i avgashuset? I så fall har du mer eller mindre inget ladd alls just nu....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

407 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#12
Har en fråga till. Längst ut på staven på wastegaten så sitter ett hål som man sen sätter på en liten pinne på turbon. Om man skruvar in staven så når inte hålet till pinnen. Kan man bara skruva ut den yttersta delen eller ska det va helt löst från pinnen där sprinten sitter sen?

Kanske dålig förklarning sad


188 Inlägg
23 oktober 2011
#13
Pedaal skrev:
ToxicNightmare skrev:
Okej tack så sjukt mycket då! big_smile
Original turbo på ska väl klara 0.8 bar?
Eller dom klarar mer? tongue

De ska väl klara uppemot 1.2 utan några problem, sen börjar de bli ineffektiva. Så börjar bli dags byta upp sig då till som så många andra t.ex 19T. Vanligt och välbeprövat smile
Fast då är ju tänd och bränslechip att föredra, för att kunna plocka lite effekt!

går väll som max att ladda runt 0.8-0.9 utan att bilen spikar/slår ifrån på grund av för lite bränsle om jag inte minns helt fel, sen måste man ju chippa för att komma upp i högre laddtryck.

407 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#14
Ska köpa ett chipp imorgon från kl-racing smile


695 Inlägg
23 oktober 2011
#15
ToxicNightmare skrev:
Har en fråga till. Längst ut på staven på wastegaten så sitter ett hål som man sen sätter på en liten pinne på turbon. Om man skruvar in staven så når inte hålet till pinnen. Kan man bara skruva ut den yttersta delen eller ska det va helt löst från pinnen där sprinten sitter sen?

Kanske dålig förklarning sad

Dra ut pinnen ut ur wastegaten så pass så den går att haka på pinnen på turbon.. Den fjädrar liksom tillbaka, det är de som är grejjen med det hela, man ställer mothålet såpass hårt så man når sitt önskade laddtryck innan wastegaten öppnar..
Senast redigerat av nesum (23 oktober 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

1 484 Inlägg
24 oktober 2011
#16
nesum skrev:
OscarSkold skrev:
lånar tråden lite, hoppas det är ok, Toxic, då det är ett relaterat problem!

På min LTT -95, så är inte tryckklockan ikopplad nu, men ändå så skenladdar den inte?! Något måste ju vara galet? Jag har chippat den med ECOMAX-chip från VikingChip o kör med original wg.

MVH Oscar

Hurdå "inte inkopplad", är armen från tryckklockan avhängd från "spjället" i avgashuset? I så fall har du mer eller mindre inget ladd alls just nu....

Nej slangen är borttagen.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

695 Inlägg
24 oktober 2011
#17
Och hur mycket ladd har du då?? jag hade 0.75bar i min LTT med slangen bortkopplad, dock ska man inte köra så...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

1 484 Inlägg
24 oktober 2011
#18
nesum skrev:
Och hur mycket ladd har du då?? jag hade 0.75bar i min LTT med slangen bortkopplad, dock ska man inte köra så...

Borde väl ha det jag med då, har dock ingen laddtrycksklocka så jag vet ej.. sad

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

695 Inlägg
24 oktober 2011
#19
Sätt i en justerbar wastegate från en fulltryckare istället. Och en laddmätare.. Säkrare juh

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

2 230 Inlägg
24 oktober 2011
#20
skaffa en ställbar WG endra från en FTT eller köpa ny från typ http://www.turbomeck.se....
dock låter 0.75 väldigt lite med ryckt slang min laddade då nästan 1.5bar enl mätarn ^^

så kan det vara då det inte blev som det skulle


Sök