3270
Sök

Vilket slutsteg av dessa presterar bäst? Varför?

149 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Nu är det så att en kompis till mig ville jag skulle höra med er.

Han har en budget på ca 3-5 tusen skr.

För dom pengarna ska han köpa ett slutsteg samt en bas.
Grejerna ska sitta i en volvo 240 sedan.

I första hand söker vi ett begagnat steg, då det gärna får bli billigare.

Slutstegen som vi kollat på är följande;

Mutant Ascension 1

MDS Torque T5

SPL Dynamics ICE 1500.1

Sinus Live 1500

Leverar alla dessa steg det som står på papperet?

Finns det bättre steg i den här prisklassen?
Vilket av dessa skulle prestera bäst?
Det ska framförallt låta högt men även bra, det ska också hålla.

Vad bör man köpa för bas?
Den ska spela allt från hård rock till hip hop och liknande.
Det får gärna vara en klar låda från frabrik, men skulle det låta bättre att göra en egen kan vi självklart konstruera en baslåda.

Tips? Ideér? Egna erfarenheter?
Senast redigerat av tung_man (26 oktober 2011)

400 Inlägg
26 oktober 2011
Jag skulle kört på SPL steget. Har hört alla dessa själv och enligt min uppfattning låter det bäst, och levererar vet jag att det gör. (Har en polare som drog 144db musikpeak på tävling med just SPL steget.)

Angående lådan då:

Jag skulle vilja påstå att i 99% av fallen låter en egenbyggd låda bättre (mycket bättre) än fabriksbyggd. Just för att du får den exakt uträknad till din egen musiksmak. De fabriksbyggda är nästan alltid byggda för att bara "funka", inte optimalt.

3 466 Inlägg
26 oktober 2011
JonatanR skrev:
Jag skulle kört på SPL steget. Har hört alla dessa själv och enligt min uppfattning låter det bäst, och levererar vet jag att det gör. (Har en polare som drog 144db musikpeak på tävling med just SPL steget.)

Angående lådan då:

Jag skulle vilja påstå att i 99% av fallen låter en egenbyggd låda bättre (mycket bättre) än fabriksbyggd. Just för att du får den exakt uträknad till din egen musiksmak. De fabriksbyggda är nästan alltid byggda för att bara "funka", inte optimalt.

Detta är ju knappast ett mått på att steget levererar då effekten otroligt nog är det som spelar minst roll i sammanhanget..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

400 Inlägg
26 oktober 2011
M_icke_ skrev:
JonatanR skrev:

Angående lådan då:

Detta är ju knappast ett mått på att steget levererar då effekten otroligt nog är det som spelar minst roll i sammanhanget..

Självklart inte. Det var inte menat att hänga ihop med meningen före, kanske blev otydligt där. Bara som en liten notis smile

149 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Det finns så få spl steg begagnade vad jag sett, verkar svårt att hitta en bra sådant begagnat.

Dock sett några Mutant Ascension 1.

Det står i infon om steget att det sitter en säkring i steget på 200A.

Det är ju en rätt stor säkring, bör inte steget kanske t.o.m leverera mer än 1500w rms?

Spelar mutant steget bra ljudmässigt??

16 197 Inlägg
26 oktober 2011
har ett ICE 3500 till salu om de skulle va intressant?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 914 Inlägg
26 oktober 2011
tänk på att ha mycket ström, om du vill att stegen och basarna ska hålla,

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
27 oktober 2011
Har provat alla slutsteg och tycker inte det är rätt att blanda in SinusLive steget i jämförelsen då det ligger i en helt egen klass Under de nämnda slutstegen.

Men vill man inte lägga mer pengar så kanske man nöjer sig med de billigaste alternativet?

MVH//Björn

dB Jägare!
732 Inlägg
27 oktober 2011
Kan rekomendera antingen SPL slutsteget eller MDS T5 steget. Hört båda dessa och de spelar helt okej för pengen, och det går bevisligen att spela relativt högt med båda. Men båda dessa steg är lite mer åt rock n roll hållet, men det är väl något man lite får leva med när det är såpass billiga slutsteg! Mutant steget har ajg inte lyssnat på så kan tyvärr inte uttala mig om detta. Och SinusLive steget behöver du inte ens fundera på om du jämnför med något av dem 3 andra ärligt talat!

Mvh Wiesel

149 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
dbakuten skrev:
Har provat alla slutsteg och tycker inte det är rätt att blanda in SinusLive steget i jämförelsen då det ligger i en helt egen klass Under de nämnda slutstegen.

Men vill man inte lägga mer pengar så kanske man nöjer sig med de billigaste alternativet?

MVH//Björn

Då räknar vi bort sinus live steget, om du skulle köpt ett av dessa steg, vilket av dem skulle du köpt?

Och varför skulle du välja det steget före dom andra 2?
Senast redigerat av tung_man (27 oktober 2011)

3 466 Inlägg
27 oktober 2011
Nu har jag ju inte testat detta steget själv så jag kan inte uttala mig hur de låter men de e förbannat bra pris just nu på detta steget: http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K

Enligt spec så ska de ju lämna runt den effekten som stegen du efterfrågar i denna tråden.

149 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Nu har jag ju inte testat detta steget själv så jag kan inte uttala mig hur de låter men de e förbannat bra pris just nu på detta steget: http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K

Enligt spec så ska de ju lämna runt den effekten som stegen du efterfrågar i denna tråden.

Det där såg helt klart intressant ut!

Någon som testat detta steg??

149 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
Inte en enda som testat det här steget?

Hollywood HXA 3k

Kan man lita på tillverkarens uppgifter angående effekt?

1800w rms för 2000:- skr. Lät riktigt bra, förutsatt det låter bra då.

3 466 Inlägg
27 oktober 2011
tung_man skrev:
Inte en enda som testat det här steget?

Hollywood HXA 3k

Kan man lita på tillverkarens uppgifter angående effekt?

1800w rms för 2000:- skr. Lät riktigt bra, förutsatt det låter bra då.

Har kollat upp lite mer angående detta steget. En av vinnarna i SM i välljud hade tydligen Hollywood HXA-steg. Så dom skulle låta riktigt bra.

Och leverera bra med effekt skulle dom göra med. wink

Slutade med att en kompis beställde ett tongue

149 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
Originally Posted by tung_man
Hej,

Hörde att någon nämde att du prövat detta steg; Hollywood HXA 3K,

Vet du någonting om det steget?
Låter det bra?

Leverar det i närheten av 1800w rms?

Är det någorlunda bra är det ju tokbilligt.
2000:- med frakt från http://www.autohifi.se/?category_id=&item_id=HXA3K

När jag ändå frågar, har du någon erfarenhet från detta steg? http://www.autohifi.se/?category_id=&item_id=HXA45

Tacksam för vettigt svar! smile

Hallå!

HXA3K är ett prisvärt slutsteg. Fick ut dryga 1500wRMS i 1ohm vid tångmätning. För 2000kr ska man vara nöjd med den effekten. Det 4-kanaliga steget är väl samma sak, man får de man betalar för, men ändå prisvärt för den summan.

Hur som helst, beroende på vad du ska ha slutsteget till så kan ett HXA3K fungera alldeles ypperligt.

Mvh Henrik.

Men får jag fråga en sak till, då du mätte upp 1500w rms är det i 14,4 volt eller 12 volt??

Det var i 14.4volt.

Mvh

Det var en annan kille som testat det på ett annat forum jag hittade, och snabba svar fick jag!

Verkar som ett vettigt steg!
Kanske jag också måste beställa ett då roll
Senast redigerat av tung_man (27 oktober 2011)

3 466 Inlägg
27 oktober 2011
tung_man skrev:
Originally Posted by tung_man
Hej,

Hörde att någon nämde att du prövat detta steg; Hollywood HXA 3K,

Vet du någonting om det steget?
Låter det bra?

Leverar det i närheten av 1800w rms?

Är det någorlunda bra är det ju tokbilligt.
2000:- med frakt från http://www.autohifi.se/?category_id=&item_id=HXA3K

När jag ändå frågar, har du någon erfarenhet från detta steg? http://www.autohifi.se/?category_id=&item_id=HXA45

Tacksam för vettigt svar! smile

Hallå!

HXA3K är ett prisvärt slutsteg. Fick ut dryga 1500wRMS i 1ohm vid tångmätning. För 2000kr ska man vara nöjd med den effekten. Det 4-kanaliga steget är väl samma sak, man får de man betalar för, men ändå prisvärt för den summan.

Hur som helst, beroende på vad du ska ha slutsteget till så kan ett HXA3K fungera alldeles ypperligt.

Mvh Henrik.

Men får jag fråga en sak till, då du mätte upp 1500w rms är det i 14,4 volt eller 12 volt??

Det var i 14.4volt.

Mvh

Det var en annan kille som testat det på ett annat forum jag hittade, och snabba svar fick jag!

Verkar som ett vettigt steg!
Kanske jag också måste beställa ett då roll

Ja det ska bli spännande o testa de som polaren beställde.. 2000spänn är ju nästan för bra big_smile

149 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Kanske man skulle haft 2st.

Är det bökigt att koppa ihop 2 steg??

Eller är det bara att koppla ihop dem o köra bägge stegen på samma inställningar??

EDIT:

Då kom jag på att jag behöver nog även fler batterier..

Spelar det någon roll om jag köper ett svindyrt batteri för 3 papp?

Eller kan jag bara köpa 2 vanliga biltema 75ah batterier?

Mäker jag någon skillnad om jag skulle installera 2 steg som leverar 1500w rms styck om jag lägger till 2st biltema batterier eller blir det ingen större skillnad?
Senast redigerat av tung_man (28 oktober 2011)

Sök