4210
Sök

Dubbla 12" GAS spelar dåligt. Slutsteget elr basarna det är fel på?

48 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har två stycken GAS 12" och ett slutsteg. Fast de spelar verkligen inte bra, utan skakar mest, utan att ge ett riktigt tryck/dunk. Jag har ingen aning om det är GAS basarna eller slutsteget som är dåligt. Eller båda två?

Har ingen aning om vad grejerna heter heller, men jag slänger upp ett par bilder.

http://i39.tinypic.com/2h39e15.jpg

http://i41.tinypic.com/dxnyj6.jpg

http://i39.tinypic.com/nx9f8x.jpg

Tack på förhand! smile

Volvo 740! :D

DLS
1 147 Inlägg
30 oktober 2011
Eftersom det är ett DLS slutsteg kan du utesluta det;)

Du har inte fasvänt + och - fel?

48 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
Eftersom det är ett DLS slutsteg kan du utesluta det;)

Du har inte fasvänt + och - fel?

Nepp, jag har testat båda hållen! :p

DLS
1 147 Inlägg
30 oktober 2011
Har du byggt lådan själv?

48 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
Har du byggt lådan själv?

Ja det har jag!

DLS
1 147 Inlägg
30 oktober 2011
Och liter och port stämmer?

48 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:

Det har jag ingen aning om. För jag vet ju inte vad mina basar heter. xd

Ingen som vet genom att kolla på bilden?

667 Inlägg
30 oktober 2011
Usch för gas, har ett mds T5 steg och 2rockford basar bästa ljudet jag haft, skulle testa en gas 12a i fabriksbyggd låda och fy fan vad dålig bas. Släng basarna och köp bättre märke wink

DLS
1 147 Inlägg
30 oktober 2011
mds, usch...

48 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
volvo_245_racing skrev:
Usch för gas, har ett mds T5 steg och 2rockford basar bästa ljudet jag haft, skulle testa en gas 12a i fabriksbyggd låda och fy fan vad dålig bas. Släng basarna och köp bättre märke wink

Hur många watt ligger mitt steg på ungefär tror du? Så du tycker att jag ska köpa nya basar och behålla mitt steg? Tips på ett par (helst 12") basar som skulle passa fint till mitt steg? Max kanske 2-3000 lr nått! wink

DLS
1 147 Inlägg
30 oktober 2011
alexandeer skrev:
huntelaar skrev:

Du har byggt en random låda utan att veta vad basarna ska ha för liter för att trivas? Där har du problemet... Det är inte stegets fel, inte basarnas fel utan ditt eget fel.

DLS
1 147 Inlägg
30 oktober 2011
alexandeer skrev:
volvo_245_racing skrev:

Hur många watt ligger mitt steg på ungefär tror du? Så du tycker att jag ska köpa nya basar och behålla mitt steg? Tips på ett par (helst 12") basar som skulle passa fint till mitt steg? Max kanske 2-3000 lr nått! wink

Bygg en korrekt låda innan du ger dig på basarna. Ofta är det prylarna som får mottaga skit när man inte förstår vad man sysslar med.

667 Inlägg
30 oktober 2011
alexandeer skrev:
volvo_245_racing skrev:

MDS är bra grejer tycker jag, Men alla tycker olika, efter att jag lyssnat på många rekomendationer så gjorde jag som dem sa, köp billigare basar och ett dyrare slutsteg vilken skillnad det vart. Rockford och kicker kan jag rekomendera kolla bara vad många watt högtalarna har RMS Ju lägre desto mer lätt drivet, och ju mer lätt drivet desto mindre watt kan du ha på slutsteget för det ska låta trevligt smile

48 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
alexandeer skrev:
huntelaar skrev:

Du har byggt en random låda utan att veta vad basarna ska ha för liter för att trivas? Där har du problemet... Det är inte stegets fel, inte basarnas fel utan ditt eget fel.

Ja men jag vet ju inte vad det är för basar!! Jag frågar ju hur många liter jag ska ha om jag ska bygga en låda? Samt om den ska va portad elr inte. Har även hört att man ska bygga i MDF skiva.

DLS
1 147 Inlägg
30 oktober 2011
volvo_245_racing skrev:
alexandeer skrev:
volvo_245_racing skrev:

MDS är bra grejer tycker jag, Men alla tycker olika, efter att jag lyssnat på många rekomendationer så gjorde jag som dem sa, köp billigare basar och ett dyrare slutsteg vilken skillnad det vart. Rockford och kicker kan jag rekomendera kolla bara vad många watt högtalarna har RMS Ju lägre desto mer lätt drivet, och ju mer lätt drivet desto mindre watt kan du ha på slutsteget för det ska låta trevligt smile

"kolla bara vad många watt högtalarna har RMS Ju lägre desto mer lätt drivet". Vad har du hittat på det?

DLS
1 147 Inlägg
30 oktober 2011
alexandeer skrev:
huntelaar skrev:
alexandeer skrev:

Ja men jag vet ju inte vad det är för basar!! Jag frågar ju hur många liter jag ska ha om jag ska bygga en låda? Samt om den ska va portad elr inte. Har även hört att man ska bygga i MDF skiva.

Prio är att ta reda på vad det är för basar, prio 2 är att bygga en korrekt låda. Du har ett DLS slutsteg vilket ÄR kvalite. Skit i mds och sånt. Du har ett DLS steg. Nu vet jag inte vilket men de flesta nya dls-stegen kan driva det mesta med kontroll. Men jag hade velat ha reda på vad det är för DLS. Monoblock? Två-kanal? Ser ut som ett ca 12 eller liknande.

48 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
huntelaar skrev:
alexandeer skrev:
huntelaar skrev:

Prio är att ta reda på vad det är för basar, prio 2 är att bygga en korrekt låda. Du har ett DLS slutsteg vilket ÄR kvalite. Skit i mds och sånt. Du har ett DLS steg. Nu vet jag inte vilket men de flesta nya dls-stegen kan driva det mesta med kontroll. Men jag hade velat ha reda på vad det är för DLS. Monoblock? Två-kanal? Ser ut som ett ca 12 eller liknande.

Jag köpte allting för kanske 1 år sen ungefär, och då satt det redan i en bil. Så jag har ingen aning om hur gammalt det är. Antar att det är två-kanal, eftersom att det driver mina två basar.

Är det stor skillnad om jag ex bygger en låda på 40 liter eller en låda på 60 liter? Var hittar jag hur stor lådan ska vara för just mina basar?

48 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Har du testat att skifta plus och minus på en av basarna?

Menar du att bara driva 1 bas med slutsteget? Ska ut o testa! big_smile

DLS
1 147 Inlägg
30 oktober 2011
alexandeer skrev:
huntelaar skrev:
alexandeer skrev:

Jag köpte allting för kanske 1 år sen ungefär, och då satt det redan i en bil. Så jag har ingen aning om hur gammalt det är. Antar att det är två-kanal, eftersom att det driver mina två basar.

Är det stor skillnad om jag ex bygger en låda på 40 liter eller en låda på 60 liter? Var hittar jag hur stor lådan ska vara för just mina basar?

Skruva ut en bas och kolla om det finns någon modellbeteckning på den. Det är noga att veta vilken liter så 40 eller 60 spelar lixom ingen roll i detta skedet.

Och sen är det inte säkert det är två-kanal. Kan lika gärna vara monoblock. Det står på steget vad det är för något! Läs för tusingen.

DLS
1 147 Inlägg
30 oktober 2011
alexandeer skrev:
Swedenrockers skrev:
Har du testat att skifta plus och minus på en av basarna?

Menar du att bara driva 1 bas med slutsteget? Ska ut o testa! big_smile

Nä, plus till plus, minus till minus , rätt. Andra basen : plus till minus, minus till plus = felfasat.

Förstår du?

Sök