2828
Sök

Volvo 850 t5 dör plötsligt

35 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hejsan! Har köpt mig en 850 och ägt den i exakt en vecka. Kört c:a 20 mil med den och allt har varit frid och fröjd tills idag. Åkte en mil för att tanka och sen direkt ut på motorvägen, efter 1 mil hackar bilen till, farsan och jag kollar på varandra, hinner köra 50m till innan nästa hack. hackar igen och igen och får svänga in på väggrenen där bilen bara dör. Häver ut några svordommar och öppnar huven. Kollar igenom allt, testar att startar den och den vägrar gå igång, testar efter 30 sekunder igen och bilen hoppar igång som aldrig något hänt. Kör ut och testar att varva lite, funkar hur bra som helst. efter 3 km börjar den hacka igen och dör. Väntar en halvminut och får igång den igen utan bekymmer. Ut på motorvägen igen fortast hem, går jättefint. Testar att accelera aggressivt igen och den går hur fint du vill. Nyfiken som far min är säger åt mig sen att svänga vänster och köra lite i stan för att se om den funkar likadant där. Efter 2km i stadstrafik hackar han till och dör åter en gång. Gör som förut och bilen går igång. Lyckades komma hem men det var på gränsen, den började 30m innan mitt hus. Vad f*n kan det vara för fel på den? Kört en 5milsträcka fram och tillbaka, funkat jättebra utan det är nu detta hände. Den sträckan körde jag i fredags.

Har just satt in slutsteg och en bas. Kan jag på nått vänster lyckats kortsluta något när jag kopplade in det? Har googlat runt lite men inte blivit mycket visare på det. Bilen ska in på nybergs imorgon och har en lustig känsla av att jag måste slänga ut stora summor för att få detta fixat. Tankat 95 hela tiden. All ström fungerar, blinkar inte eller något när bilen dör/hackar. Tändstift är några platina grejer (förlåt för min okunskap) bytta för 200 mil sedan. Var lite ont om olja i den i fredags så far slängde i lite biltema olja då det var det ända vi hade. Bilen stog på omgång i 10 minuter efter oljan var ihälld, likaså ljudet då jag ville testa hur allt lät och pilla lite med inställningarna. inga problem då.

När bilen inte får för sig att dö går den jättejämnt. Tomgången är jämn också.
Snälla hjälp en intresserad men okunnig 18åring!/filip

48 Inlägg
30 oktober 2011
#2
du skulle köpt en 940 turbo istället filip wink


35 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#3
KiMmE1192 skrev:
du skulle köpt en 940 turbo istället filip wink

Gå hem danskskalle! wink

48 Inlägg
30 oktober 2011
#4
haha wink ne men fan vad surt att de strular sad


25 Inlägg
30 oktober 2011
#5
De är inte givaren till veven då? Hallgivare heter de nog på volvospråk.... SAABar går som på din beskrivning när dom givarna säger godnatt

35 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#6
KiMmE1192 skrev:
haha wink ne men fan vad surt att de strular sad

vad kan jag mer säga än "mm"? wink får hoppas att dom hittar felet imorgon. Just såna här saker förstör hela min vecka, blir så less på det sånt här strunt som man varken har lust eller tålamod med

35 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#7
FINNBORN skrev:
De är inte givaren till veven då? Hallgivare heter de nog på volvospråk.... SAABar går som på din beskrivning när dom givarna säger godnatt

tack för svar! (som min klasskompis verkar ha brist på.. wink ) får ta och kolla upp detta imorgon när min ångest är över..

48 Inlägg
30 oktober 2011
#8
men fille 850 kan ja inte lika mkt om


25 Inlägg
30 oktober 2011
#9
Vassego, Man gör vad man kan. Om du inte vet var givaren sitter brukar de vara fram på motorblocket nära växellådan. Oftast bakom turbon tyvär sad. Bilarna brukar gå en stund men när den givaren blir varm så glappar den och ballar ur bilen.

35 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#10
FINNBORN skrev:
Vassego, Man gör vad man kan. Om du inte vet var givaren sitter brukar de vara fram på motorblocket nära växellådan. Oftast bakom turbon tyvär sad. Bilarna brukar gå en stund men när den givaren blir varm så glappar den och ballar ur bilen.

usch låter jobbigt! Aja bilen ska in på nybergs (volvoåterförsäljaren i jkpg) imorgon så får vi se vad vi kan få ut av det. Farsans kompis jobbar där så förhoppningsvis kan han lista ut vad det är för fel. Tack så mycket för informationen iallefall, guld värt! smile

74 Inlägg
30 oktober 2011
#11
Byt bränslefiltret och se om det fortsätter så. Jag skulle nog först byta bränslefiltret innan jag skulle slänga en massa pengar på något annat.

1 3 5
├┼┼
2 4 R

35 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#12
Crazy_Duck92 skrev:
Byt bränslefiltret och se om det fortsätter så. Jag skulle nog först byta bränslefiltret innan jag skulle slänga en massa pengar på något annat.

Noterat! tack för svar!

White Lable
35 Inlägg
31 oktober 2011
#13
Kan vara bränsle pumpen, Låter mer som luftmassemätarn. Testa koppla ur den en gång o testa.


35 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#14
Musto skrev:
Kan vara bränsle pumpen, Låter mer som luftmassemätarn. Testa koppla ur den en gång o testa.

ska testa det imon, tack!

15 Inlägg
31 oktober 2011
#15
Låter precis som när min varvtalsgivare var kass på golfen.. Men vet inte om det är likadant på volvo klart haha.. ^^

4 Inlägg
2 november 2011
#16
Jag hade samma problem med min 850. Bilen dog med kortare och kortare intervaller, till slut gick den knapps igång, max 2 sekunder, sen dog bilen. Det visade sig vara BRÄNSLEPUMPSRELÄ som var dåligt. drygt 300kr, enkel att byta själv. Sitter under själva locket till säkringsdosan i motorrummet.

2 419 Inlägg
2 november 2011
#17
hade exakt lika problem på min 850 då var det bränslepumpen som var paj!


35 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#18
Kan uppdatera lite.

Bilen var inne på nybergs idag. Första problemet var att det uttaget där man läser av felkoderna var utdraget. Fixade det, startade osv och det fanns inga felkoder iallefall. Killen började kolla noggrant i motorutrymmet och kom fram till att byta luftfilter (biltema skit som det var hål på) till org burk, bränslepumpsrelät och många slangar, tex vacuumslangar osv då det är mer eller mindre hål i nästan alla. Kört bilen i 2 dagar utan problem men nu vet jag vad som ska fixas iallefall! Tack för all hjälp allihopa!

35 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#19
bumpar här istället för att göra ny tråd igen. Bytte bränslerelä och bilen gick utan problem i 40 mil. Nu är det kommit tillbaka igen..

Bilen hackar till, hackar till igen efter någon minut och håller på så. Skulle till replokalen för 2 dagar sen och då bara hostade bilen. Fick igång den efter 5 minuter.
Gick inte rent så tog ett varv runt den medans den stog på tomgång och hittade små svarta fläckar på marken bakom avgassystemet, såg ut som någon hade stänk lite lite förbränd olja. Var inte alls mycket utan bara pgra stänk. Förstår att så här ska det inte vara, men vad är fel? Hursomhelst kom jag fram till replokalen som ligger 2 mil ifrån där jag bor utan problem. Är i replokalen i 2 timmar och sen är det dags att åka hem igen.
Bilen startar hur fint du vill, låter den gå på tomgång i 5 min, inga problem. Kör iväg men tvingas vända efter några 100 meter och köra tillbaka. Gör det jag skulle göra i replokalen och sätter migi bilen och drar igång den.

Tar bara 1 minut, sen börjar den bråka med mig igen för att lägga av efter några 100 meter, mitt i stan. Står i 30sek och testar att få igång bilen igen. Inga problem men nu är tomgången åt helvete, ligger minst på 1000rpm. Orkar inte med den så kör iväg ändå och den börjar hacka och stannar flera gånger gånger. En gång körde jag in till kanten igen och märkte att spridarna fortsatte att ticka och kylarfläkten fortsatte att köra. Kan inte komma ihåg om jag låg i läge I eller II i tändning men inte har jag märkt att spridarna får för sig att öppna och stänga sig när inte bilen är igång. Hursomhelst så kommer jag hem iallefall.

Det jag har gjort nu är att byta;
bränslerelä 3 gånger, varav 2 gånger beg
Har dubbelkollat alla kablar i motorn
Bytt luftfilter

Det jag inte byt än;
Bränslefilter
Vacuumslangar
Tändstift
Spridarrelä
hallgivare
Bränslepump
LMM

Symtomer;
Förbränd olja ur avgasröret 1 gång (ej blårök)
Hackar och kan dö
Kan vara svår att starta när den är varm och dött
Spridare fortsätter att öppna/stänga i läge II
Tyckte även att spridarrelät klickade.
Kylarfläkten fortsätter.


Hör alltid att bränslepumpen kör igång i läge II (inte tänkt på att kolla detta precis efter bilen har dött)
Senast redigerat av Hooglund (20 maj 2012)

35 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#20
Gjorde en felsökning nu med styrenheten så jag fick ut lite felkoder. Ända problemet som visar sig är min abs som inte fungerar på vänster bakhjul, kabelbrott fick jag reda på nu iaf men ingen felkod i a2 och a7. Fattades dock  piggar, a5 (TCU) och a6 (Tändsystem)


Edit, jävla bränslefiltret hade förra ägarna inte bytt precis. Funkar galant nu efter jag bytte det.
Senast redigerat av Hooglund (8 juli 2012)


Sök