Visst du har rätt angående fysiken, OM du jämför två identiska bilar! Men nu jämförde du en S60 T5 och en 330i och skrev citat "Volvon har högre effekt, hyffsat mycket högre vrid och lägre effektförluster pga FWD."
Rätt, men om man jämför två olika bilar kan saker som utväxling, däck (Rullomkrets) och en mängd andra saker spela in.
Detsamma gäller att trimma en bil, visst finns det duktiga trimfirmor som ger dig en snabbare bil men det finns också mindre seriösa firmor och privatpersoner som trimmar och plockar ut en hög toppeffekt vid bänkning som sedan hamnar som skrytsiffror under Garaget. I praktiken är bilen inte mycket snabbare än en originalbil och hur många BSR/Speedparts/etc.-draperade bilar har man inte mött i trafiken som man kunnat köra jämt mot?
Men jag ser ingen anledning att dra vidare denna diskussionen, jag tycker jag lagt fram siffror och tycker du fabrikssiffror är mer realistiska är det inget jag kan ändra på. Detsamma gäller ämnet trimmad S60 T5 mot en M3, det har varit uppe flera gånger.
Svaret ligger i där du skrev "Supersportbilar är inte så värst roliga som man kan tro, hade hellre haft en värstingtrimmad RS2 där man känner den fruktansvärda effekten som utvecklas under huven än en stabil Lambo tex" tror jag.
Det är en fråga om tycke och smak, jag vill ha en bil där allt hänger ihop: Effekt, väghållning, styrning, uppträdande och så vidare. Det är en stabil Lamborghini, eller en 330i över en S60 T5, för mig.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.