2735
Sök

Svenskbilprovning, är det lönt?

785 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
Körde in min bil på bilprovningen med lätt tonade sidorutor, mest för att testa och lite för att provocera..
Är en VW T5:a, skåp... så knappast för tuffhet.. hehe

De ägnade hela besiktningstiden på att klaga på mitt förfarande, och hur dumt det är med tonade sidorutor så de missade totalt flera ordentliga fel. (vilka jag vet om och ska in på service på måndag för att åtgärda)

Brister de borde hittat:

X Bromsar totalt slut runt om... 1 cm slitkant runt om och järn mot järn på ett hjul..
X Dragkroken rejält rostig.
X Xenonlampor fram
X Nr plåtsbelysning ur funktion
X Vindrutespolare (behållare tom)
X 19" på en bil som är klassad med 16"

Finns mer men inte lika tydligt....

Men deras fokus var solfilmen fram som de gav en 2:a för..!!

Jaja, jag får inte ha lätt tonade rutor fram, men bromsar som inte funkar är inte viktigt..!!
Känns lagom seriöst.

Längtar efter privata bilprovningen öppnar i HBG..!!

Its not the fart that kills, its the smell...

12 086 Inlägg
3 november 2011
Du säger att du vill provocera, sen lackar du för att du lyckts?

3 059 Inlägg
3 november 2011
Öhhhhh... BLOGG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

785 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
Smajly skrev:
Öhhhhh... BLOGG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Öhhhhhh va?

Provocera ja, men att de missar allt annat som e viktigt..??
Hur fan funkar det om det kommer in en snygg tjej?? Inga bromsar, helt ok - kör du lilla vän..!!

Tycker deras kompetens är bristfällig..!! Mycket!

3 354 Inlägg
3 november 2011
fälgarna kan du stryka från listan då det inte finns några krav på vilka storlekar man ska ha i sverige. bara rullomkretsen stämmer inom +- 5% och att hastighet o bärindex på däcken är ok.

PS innan det skriv om helfordonsgodkännande så är hjul undantagna den gällande storlek.
Senast redigerat av Seth (3 november 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
3 november 2011
Fredde_Vette skrev:

Vad är det som gör den bättre? Det kan ju jobba okvalificerat folk där med.

Muttley
3 november 2011
Så du tror de privata skulle vara bättre ? skulle nästan säga sämre.
Och vad ska vi diskutera? De finns en tråd som redan klankar bilprovningen

1 798 Inlägg
3 november 2011
Varför kör man runt utan bromsar kan man undra!???

785 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Nils-gunnar 76 år gammal, vet kanske inte att bromsarna är dåliga på hans bil och besiktiar denna bil just när där är en snygg tjej i hallen och alla besiktningsdräggen glömmer allt viktigt..!
Gubben kör därifrån med godkänd bil men med livsfarliga brister... För de blev inte kollade..
Är detta bra? Menar om denna man kör ihjäl sig pga bromsar.
Vem får stå för detta?

1 798 Inlägg
4 november 2011
Bromsprov genomförs väl ändå oavsett "vilseledande individer" på plats, eller!?
Sen var det ju faktiskt du som medvetet körde med defekta bromsar...

785 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Fan va folk kan vara dryga..!!
Läs vad jag ville ta upp från början !!!

Det jag ville ha sagt var att de på Bilprovningen fokuserar på fel saker ibland!
Blir de distraherade missar de allt viktigt!

Läs förfan!

12 086 Inlägg
4 november 2011
Jag förstår dig till viss del, jag kan inte påstå att jag upplevt samma bristfälliga kontroller dock.
Men det finns ju många bilprovningar..

Det är klart att snygga brudar ska få fördelar när dom besiktar, dom är ju inte snygga för inget? smile

1 798 Inlägg
4 november 2011
De nya bolagen "köper ju upp" personalen från befintliga stationer, så att nya privata stationer skulle bli bättre är väldigt tveksamt om man ser det på det viset.

Alla kan ha "dåliga" dagar på jobbet och kan missa saker, och du är säkert själv inget undantag.

9 108 Inlägg
4 november 2011
Det enda viktiga dom verkar missat är ju den rostiga dragkroken tycker jag. Dom lär ju gjort ett bromstest och om det var godkänt så såg dem väl ingen anledning att ge en 2 för det?

Men visst, skönt att höra gnäll åt andra hållet, annars hör man bara gnäll om att folk med tonade rutor och trasiga avgassystem tycker att de borde få gå igenom ändå.

Jag tror inte att privata bilprovare kommer vara bättre.

785 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Tror de privata kommer vara mån om sitt rykte, iaf i början...

Bromsar som klarar en test behöver inte vara riskfria..
De måsta avväga om det kommer hålla ett år till.

Om tex ett avgassystem, är tätt just nu, men hänger uppe i ett gummi och det är tydligt att det kommer rasa inom en vecka bör de inte släppa igenom denna bil, även om det sitter uppe just nu.. eller ??

Ang mina bromsar så är det risk att skivan släpper från navet på ena bakhjulet, vilket jag såg förra veckan då ajg bokade tid för byte, men var tvungen att besiktia med det för tiden gick ut..

Och JA, snygga brudar ska ha dispans, men deras bilar måste vara säkra... tänk om de små liven gör sig illa..!! Vilket slöseri..!!  hehe

12 086 Inlägg
4 november 2011
Fredde_Vette skrev:
Om tex ett avgassystem, är tätt just nu, men hänger uppe i ett gummi och det är tydligt att det kommer rasa inom en vecka bör de inte släppa igenom denna bil, även om det sitter uppe just nu.. eller ??

Jag tror inte det är så. Ett bra exempel på det är bränsleläckage, ser dom inget läkage kan dom inte sätta 2a, hur mycket det än luktar. Det va iaf vad en besiktningsman sa till mig vid ett tillfälle.

Ser dom brister som kommer leda till värre brister sätter dom bra att veta.

Muttley
4 november 2011
Är de inte du som är väldigt dryg?. Du kör in med felen du vet om. Och du märker att han blir upprörd och missar. Vad fan gjorde du inte en anmälan till platschefen då ? Tror du de skärper sig om du håller tyst och kör glatt iväg. 
Lite så ser jag väl de med. Tänk på den gubben du skrev om då som inte bryr sig eller vet om felen.
Så gör en anmälan på bristande arbete nästa gång.
Kvaliten blir bättre om man säger till.

KHRacing
4 november 2011
Fredde_Vette skrev:

Öppnar i Juni 2012. Välkommen :-)

men varför körde du inte till Carspect i Ängelholm då ?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 november 2011
Bara för att de hängde upp sig på solfilmen på stationen du besiktigade på så betyder ju inte det att det är så överallt. Alla som jobbar på bilprovningen reagerar ju inte likadant tongue Du hade likaväl kunnat få en massa 2:or på en annan station eller av en annan person på samma station.

785 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Sant.

Ville bara påpeka hur deras uppmärksamhet försvann för de hittade en menlös sak att klaga på och var så nitiska på detta så de missade allt viktigt.

Orsaken till att jag körde in med dåliga bromsar var pga att det är min jobbebil och sista dagen innan körförbud!

Det roliga/tragiska är att de påpekade det förra besiktningen som bra att veta.
De sa att bromsarna behöver bytas men klarade bromstestet!
Detta är 2500 mil sedan..!!!

Men som sagt, jag vet att Solfilm fram inte är lagligt, men man kan ju prova.. Eller?
Det ska väll inte innebära att min bil blir dåligt kollad? Eller?
Tänk om man inte visste ett skit om bilar och hade haft en död iller i baksätet.!!!!
Då hade man kört rakt igenom med vad som helst.. big_smile

Sök