3474
Sök

A4 1,8tq 97 vitryker och konstig på gasen.

274 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#1
hej jag tänkte skriva en tråd här om mitt problem innan jag slänger ut några onödiga pengar på min bil.

Jag sköpte bilen för några månader sdan och märkte ganska kort därefter att när man gasar lite och trycker ner kopplingen så gasar den till lite själv innan varvtalet går ner. väldigt störande då man försöker växla som folk.

Det ända svaret jag lyckats få på det är att det antingen är spjällhuset eller att den drar tjyvluft någonstans.

Vad och hur kan jag kolla för att bli mer säker innan jag som sagt slänger ut några onödiga pengar på spjällhus eller så?

Sen så nu på senare tid så har den börjat vitryka, läste någonstans här på garaget att det kan vara turbon som är påväg å ge upp och därför läcker ut olja i avgassystemet. är jag helt ute och cyklar eller kan det vara så?

Hade jag haft pengar kunde jag bytt spjällhus turbo och grejer runtomkring men det är inga billiga grejer så därför är jag tacksam för alla svar som kan hjälpa mig att hitta felet på min bil. Bilen har gått ca 22300 mil nu och servicen är gjord med stift olja luft- och bränslefilter.

mvh Björn


1 277 Inlägg
7 november 2011
#2
vit rök tyder på vatten, är turbon vattenkyld? om inte så är det störst sannolikhet att topplockspackningen gett sig

* Voff voff *
10 588 Inlägg
7 november 2011
#3
Du skriver att den börjat ryka på senare tid. Det har ju faktiskt blivit kallare ute och då "syns" ju avgaserna mer än när det är varmt ute.

Drar den nå´t vatten? Är oljan "gräddig"?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

274 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#4
cykelpump skrev:
vit rök tyder på vatten, är turbon vattenkyld? om inte så är det störst sannolikhet att topplockspackningen gett sig

någon som skrev att det kunde vara turbon även fast att det var vit rök plus att jag känner lukten av bränd olja inne i bilen ibland och när man tittar ser de ut som om det kommit olja under turbon på utsidan alltså? och om toppen gått ryker den väl hela tiden eller? de gör den inte nu men inte sällan heller.

tack för svar (:


274 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Du skriver att den börjat ryka på senare tid. Det har ju faktiskt blivit kallare ute och då "syns" ju avgaserna mer än när det är varmt ute.

Drar den nå´t vatten? Är oljan "gräddig"?

//Brådhis

ska kolla oljan och vattnet. tror inte den gör de. och den ryker mer än andra bilar.

tack för svar (:


1 277 Inlägg
7 november 2011
#6
om turbon är vattenkyld finns risken att den läcker både olja och vatten, för olja ryker blått och vatten ryker vitt

14 Inlägg
7 november 2011
#7
om turbon är oljekyld så äre inte den, men det kan vara toppen eller vevhusventilation, ogge hade slemmat igen vevhusslangen på sin men efter lite rengöring så gick den som den skulle. äre däremot toppen så kan du se om det är vatten i oljan.. annars är audi rätt vanlig med att dom vitryker fast det inte är nått fel.. men att den varvar när du släpper gasen ät ett vanligt fel hos A4, är den ryckig när du gasar??tongue

Man vet aldrig när man behöver ett schysst hjärnrör

274 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#8
den är vattenkyld. är inte speciellt ryckig när jag gasar de kan ja inte påstå. men skulle tro att det har med spjällhuset att göra. hade funnits felkoder i samband med de säkert en längre tid vilket jag kollade up på verkstan. kunde dock inte lösa något med datan. på verkstan trodde dom att de va elektroniken i spjällhuset.


14 Inlägg
7 november 2011
#9
jajjamän, jossans får för mycket soppa så den är ryckig men den vitryker också så jag skulle gissa på att vevhusslangen är full med oljerester

Man vet aldrig när man behöver ett schysst hjärnrör

274 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#10
per-lennart skrev:
jajjamän, jossans får för mycket soppa så den är ryckig men den vitryker också så jag skulle gissa på att vevhusslangen är full med oljerester

jajjemen. ska ta en titt på de jag med.


14 Inlägg
7 november 2011
#11
gört, även om det inte är de som är felet så mår ju bilen bara bättre av lite ompyssling ändå;)

Man vet aldrig när man behöver ett schysst hjärnrör

274 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#12
per-lennart skrev:
gört, även om det inte är de som är felet så mår ju bilen bara bättre av lite ompyssling ändå;)

alldeles riktigt!


Turbotekniker
54 Inlägg
8 november 2011
#13
Hej.

Alla turbos är oljekylda. Många har även vattenkylning men det förekommer i princip inte sprickor så olja och vatten blandas och isåfall så ser man ju det lätt på oljan. Vattnet kan inte heller komma ut i avgas eller kompressorhus.

Jag klipper in lite från ett tidigare inlägg om just en A4 och ev turbo problem som påminner om ditt. Kan även bekräfta att både turbinaxel och kompressorhjulet var trasigt på den turbon som får bytas ur. A4 turbon är en "vanlig" kundturbo så med problem som dina så är det nog där man skall kolla först.

"Det där låter eventuellt som starten på typiska turboproblem. Om du kört och sedan ställer den på tomgång, börjar den ryka igen efter ett par minuter?

Om olja kommer ut genom turbon till avgassystemet så blir det en klar vit rök från systemet. Du kan även kolla om den verkar ryka lite extra vid motorbroms. Detta brukar bero på att det finns koks i turbon vid tätningen på avgassidan, när du har ett mottryck i systemet så hjälper det till att hålla oljan kvar i turbon men när mottrycket är borta så börjar den läcka genom tätningen och ryker. "

Slitna lager eller vid skadad tätning så läcker turbon konstant. Man brukar kunna bekräfta det genom att ta bort downpipe eller röret till intercoolern.

Billigast är renovering av turbon som går om det inte gått för långt, annars är det utbytes. Om du skulle köpa en begagnad så är det viktigt att kontrollera skicket noga då de ofta är "sådär" på dessa modeller. Kolla efter sprickor i avgashuset som är mycket vanligt. Sprickfritt är svårt att hitta, men man vill ju undvika de värsta.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

274 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#14
Airtune skrev:
Hej.

Alla turbos är oljekylda. Många har även vattenkylning men det förekommer i princip inte sprickor så olja och vatten blandas och isåfall så ser man ju det lätt på oljan. Vattnet kan inte heller komma ut i avgas eller kompressorhus.

Jag klipper in lite från ett tidigare inlägg om just en A4 och ev turbo problem som påminner om ditt. Kan även bekräfta att både turbinaxel och kompressorhjulet var trasigt på den turbon som får bytas ur. A4 turbon är en "vanlig" kundturbo så med problem som dina så är det nog där man skall kolla först.

"Det där låter eventuellt som starten på typiska turboproblem. Om du kört och sedan ställer den på tomgång, börjar den ryka igen efter ett par minuter?

Om olja kommer ut genom turbon till avgassystemet så blir det en klar vit rök från systemet. Du kan även kolla om den verkar ryka lite extra vid motorbroms. Detta brukar bero på att det finns koks i turbon vid tätningen på avgassidan, när du har ett mottryck i systemet så hjälper det till att hålla oljan kvar i turbon men när mottrycket är borta så börjar den läcka genom tätningen och ryker. "

Slitna lager eller vid skadad tätning så läcker turbon konstant. Man brukar kunna bekräfta det genom att ta bort downpipe eller röret till intercoolern.

Billigast är renovering av turbon som går om det inte gått för långt, annars är det utbytes. Om du skulle köpa en begagnad så är det viktigt att kontrollera skicket noga då de ofta är "sådär" på dessa modeller. Kolla efter sprickor i avgashuset som är mycket vanligt. Sprickfritt är svårt att hitta, men man vill ju undvika de värsta.

stort tack Airtune! så de är alltså byte som gäller. har beställt packningar till den, är det ens lönt att byta? i övrigt så har jag hittat en turbo på realcar.com som verkar bra. utbytesturbon till 1,8T(K03), vad tror du?  lägger även in en bild här på hur de ser ut under huven, mvh björn


274 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#15
https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111363/111363-80eb860cea2932c132ce9521c82ef477.jpg
så här ser de ut. tror de är i mitten där de läcker (:
Senast redigerat av Almqvisst (8 november 2011)


Turbotekniker
54 Inlägg
9 november 2011
#16
Hej igen.

Som sagt så låter det på din beskrivning som att turbon är dålig, men det bör du kunna bekräfta om du börjar mecka med det. Det går inte att bekräfta något på den bilden. Ev så är lagerhuset lite oljigt men det kan lika gärna vara läckande kopparbricka på olja in anslutningen.

Utbytes kostar ungefär samma (200kr till) och bygger på ett original turboaggregat. Den du pratar om är en kopia som jag inte har någon aning om vilken kvalité den håller. Billigast är renovering om man kan bli av med turbon någon dag, men det kräver att skadorna på den inte är för omfattande.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

274 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#17
okej (: köpte bilen för inte så länge sen så vet ju inte hur den är körd (: så kan ju vara slutkört helt enkelt. men jag får väl ta löst den och titta närmare på saken (:


2 Inlägg
19 november 2011
#18
Airtune har bra grejer, är där jag har köppt min turbo, 3" anslutning och stålomspunna slanggar tongue

Är ju en gammal bil som har gått långt, ta bort den grova slangen såm går till lmm och kän om turbon är onormalt glapp innan du beställer en ny turbo


274 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
#19
sony68 skrev:
Airtune har bra grejer, är där jag har köppt min turbo, 3" anslutning och stålomspunna slanggar tongue

Är ju en gammal bil som har gått långt, ta bort den grova slangen såm går till lmm och kän om turbon är onormalt glapp innan du beställer en ny turbo

ska kolla detta (: har du kvar audin förresten (: ?



Sök