Hej.
Alla turbos är oljekylda. Många har även vattenkylning men det förekommer i princip inte sprickor så olja och vatten blandas och isåfall så ser man ju det lätt på oljan. Vattnet kan inte heller komma ut i avgas eller kompressorhus.
Jag klipper in lite från ett tidigare inlägg om just en A4 och ev turbo problem som påminner om ditt. Kan även bekräfta att både turbinaxel och kompressorhjulet var trasigt på den turbon som får bytas ur. A4 turbon är en "vanlig" kundturbo så med problem som dina så är det nog där man skall kolla först.
"Det där låter eventuellt som starten på typiska turboproblem. Om du kört och sedan ställer den på tomgång, börjar den ryka igen efter ett par minuter?
Om olja kommer ut genom turbon till avgassystemet så blir det en klar vit rök från systemet. Du kan även kolla om den verkar ryka lite extra vid motorbroms. Detta brukar bero på att det finns koks i turbon vid tätningen på avgassidan, när du har ett mottryck i systemet så hjälper det till att hålla oljan kvar i turbon men när mottrycket är borta så börjar den läcka genom tätningen och ryker. "
Slitna lager eller vid skadad tätning så läcker turbon konstant. Man brukar kunna bekräfta det genom att ta bort downpipe eller röret till intercoolern.
Billigast är renovering av turbon som går om det inte gått för långt, annars är det utbytes. Om du skulle köpa en begagnad så är det viktigt att kontrollera skicket noga då de ofta är "sådär" på dessa modeller. Kolla efter sprickor i avgashuset som är mycket vanligt. Sprickfritt är svårt att hitta, men man vill ju undvika de värsta.
Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.