3456
Sök

Stockholms stads kampanj mot dubbdäck.

Rallyförare
1 075 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#1
Tryck på bilden för förstoring
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5088/5088-1ef6176b1ef9863d14da073818fe5c35_tn.jpg

Min första tanke när jag såg denna reklam var:
- Och vad händer när kissekatten springer ut på isen då?
Jo han ramlar, slår i huvet i isen och dör...

Luften mår inte dåligt av dubb, däremot ökar vägunderhållet, detta ihop med saltet som löser upp asfalten (Den största anledningen, kolla i södra länken-tunneln, samma asfalt sedan oktober 2004, aldrig om asfalterad medan Årstalänken asfalteras på nytt varje år. Skillnaden? - Samma bilar och samma dubbdäck som kör men i tunnelsystem kommer det ej in vatten som blandas med saltet och löser upp asfalten.

Som jag ser det är den enda bra lösningen att lagstadga att dubbdäck måste användas och ta bort saltningen. Hur många olyckor sker varje år p.g.a slask-strängen som bildas efter saltningen, och hur många olyckor sker p.g.a att vindrutan inte går att se igenom p.g.a salt? Dessutom rostar bilarna som fan av skiten.

Bara en tanke...

MVH Johan


1 482 Inlägg
8 november 2011
#2
Håller med. Dessutom så blåser det även i sverige så vindarna drar ju in skit i innerstan ändå så....

Vill tillägga att förra vintern va ett rent helvette, jag hade då Dubbfritt.
Dom saltar till förbannelse... Snö o is smälter på dagen, men jag som åker bil mestadels nattetid fick då åka på GLASHALA isbanor då saltet inte hjälpte ett smack vid -25 grader.
Bra exempel är ju E18 vid Brommablocks, korsning Brommaflyplats. Kl va 02.00.. is över hela vägbanan. Man såg ju rätt klart vilka som hade dubbdäck, dvs dom som stod stilla. En gång lyckades jag stanna för rödljuset men gled åt höger med hela bilen när jag stod stilla tongue, han som stod bredvid blev lite svettig.
Nä aldrig mer dubbfritt.
Senast redigerat av Noxxer (8 november 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

564 Inlägg
8 november 2011
#3
Lägg till att allt är blankpolerat av alla som kör dubbfritt, det var halt som f-n inne i stan förra vintern.

1 772 Inlägg
8 november 2011
#4
carnageman skrev:
Tryck på bilden för förstoring
http://www1.garaget.org/gallery/images/6/5088/5088-1ef6176b1ef9863d14da073818fe5c35_tn.jpg

Min första tanke när jag såg denna reklam var:
- Och vad händer när kissekatten springer ut på isen då?
Jo han ramlar, slår i huvet i isen och dör...

Hahaha ja, vilken idiotisk bild.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 november 2011
#5
i många delar av gbg är det förbjudet med dubb.
Jävla idioti !

Dom borde börja spara in på annat krafs. Tex Rädda trädjävlarna som ger oss mer luft or whatever.

C H E V R O L E T <3

6 632 Inlägg
8 november 2011
#6
Är ju asbra ide!

Fler olyckor - Kan höja försäkringspriset!
Mindre underhåll av asfalten - Mera framvagnar som pajar..eller blir det färre om det inte har råd att bygga alla jävla fartgupp?
Mera bilar måste skrotas pga salterna - ALLA, ja precis ALLA enligt politiken måste då köpa en sprillans ny miljöbil!

Jo fast näe..

Visst, är inga större probilem att köra dubbfria, men det förutsätter att det är bra däck..lustigt nog hade morsan några Goodyear Icegrip +7 eller något sånt på sin Megane 2010. Den åkte jag på ställt med i en rondell.. Körde i samma rondell, med farsans bil som körde ett par slitna 225 sommardäck. Gled jag inte med dock.
Skulle köra med sommardäck året runt om de inte var så jobbigt att starta i backe och köra i djupsnö med dem

De/Dem

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
8 november 2011
#7
Det här är en lag helt utan syfte, det är ett gäng stadsborgarråd som skriker sig blåa för att förbjuda dubbdäck över hela staden, problemet är att "dubbdäckspartiklar" släpps ifrån essingen också och svävar in över staden.
Anledningen till att Hornsgatan har sämst luft i hela stockholm är att en av mätstationerna står just där, inget annat.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

564 Inlägg
8 november 2011
#8
Om väglaget i Stockholm vore som på bilden, dvs några cm nysnö, så skulle det inte vara några problem alls att köra odubbat.

537 Inlägg
8 november 2011
#9
nej fy fan för salt, kleggigt och äckligt som äter upp bilar, det kan ju inte bli värre...


412 Inlägg
8 november 2011
#10
Dubbat eller odubbat, så fort som det blir 1cm snö på backen blir det kaos i Stockholmstrafiken och Aftonbladet gör reportage på 5 sidor i en veckas tid om hur hemskt det är.

Det är ren idioti att förbjuda dubbdäck, skulle vara kul att se deras reaktioner när dom ser statistik på hur många som blivit påkörda jämfört med tidigare år då bilister haft dubbade däck. De som bestämmer sånt här åker uppenbarligen buss eller tunnelbana och har nog inte suttit bakom ratten sedan det var vänstertrafik.

135
&#9500;&#9532;&#9532;
24 R

Cupra_
8 november 2011
#11
Det där är en helt idiotisk kampanj för att kunna snåla in på vägunderhållet, inget annat.

Det är i test efter test bevisat att dubbdäck (av bra kvalité såklart) är betydligt säkrare än dubbfria däck när det kommer till bl.a. bromssträcka på is, vid vilken hastighet man får släpp m.m.

T.o.m. Motormännen gick ju ut och förklarade vilken galenskap detta var och att det skulle leda till fler olyckor. Dessutom är det ju som någon annan ovan sa: Dubbfria däck är beroende av att vissa kör med dubbat och ruggar upp ytan för att de ska få optimalt fäste.

Ett bra, dubbfritt däck fungerar visserligen rätt bra i de flesta situationer, men är inte riktigt "skitbra". Det värsta är folk som hävdar, och använder dessa som året-runt-däck. Dubbfria vinterdäck är alldeles för mjuka för att fungera bra på sommaren vilket ger instabilitet och längre bromssträcka. Nej, jag har dubbfritt på firmabilen men det är inte jag som väljer däck där. Personligen skulle det aldrig falla mig in att köpa odubbat även om de inför en så kallad straffskatt som diskuteras. Mitt liv är värt mer än så för mig.

Sen finns det ju de som hävdar att "det är bara i norrland man behöver dubb". Jag skulle vilja vända på det och säga att det är i mellersta och södra halvan av landet det behövs mest. Här är det slask och vatten på dagarna som sedan fryser på under natten vilket ger blankis när man ska till jobbet. I norr är ju vintern mer stabil och dubbfria är nästan lika bra som dubbade på snö.. Något som det finns betydligt mer av i norr. Där kommer saltet in. De saltar, snön smälter, efter ett tag vid kall väderlek fryser den smällta snön ovh så har vi is. Mer dubb, mindre salt tack.

Cupra_
8 november 2011
#12
KennethL skrev:
De som bestämmer sånt här åker uppenbarligen buss eller tunnelbana och har nog inte suttit bakom ratten sedan det var vänstertrafik.

De åker förmodligen Taxi på vår bekostnad eller med Säpo wink

Muttley
8 november 2011
#13
Stockholmare kan inte köra tar jag detta som. Kör mellan 800-1000 mil månaden. Förra vintern var inga problem alls för mig.
Strängen uppstår även utan salt. En lektion på halkbanan kan ge mer erfarenhet.

Cupra_
8 november 2011
#14
tkd_rille skrev:
Stockholmare kan inte köra tar jag detta som. Kör mellan 800-1000 mil månaden. Förra vintern var inga problem alls för mig.
Strängen uppstår även utan salt. En lektion på halkbanan kan ge mer erfarenhet.

Förvisso har du rätt tongue Många Stockholmare kan inte köra alls i snö. Det är ju mer än en gång man sett folk som dessutom glider runt med lågprofil sommardäck i snön.. Som om man inte visste att det skulle bli en vinter.. Men om alla stockholmare kör illa så är det ju ännu större anledning att ha dubbat så man kan väja/bromsa för dem smile

Smålänning
7 883 Inlägg
8 november 2011
#15
Förbjud vinterdäck överhuvudtaget, dom slits mer och bromsar sämre på asfalt, som det ju verkar vara större delen av tiden... Det innebär mer partiklar och större olycksrisk, även med dubbfritt, på asfalt, och då särskilt blöt asfalt.

Moderna miljöbilar (Som såklart alla ska köra annars är man kriminell) har ju ändå antisladdsystem så då gör det ju inget att ha sommardäck på, för antisladdsystem upphäver alla naturlagar...

Sen måste vi salta MER! Vägarna måste vara helt rena och om det fryser på gör ju ingenting, för det är ändå inte många som kör på kvällen, och dom som gör har ju antisladdsystem så dom kan inte sladda, ens med sina sommardäck som dom har för att inte vara ett miljösvin.

Herregud, i Grekland, Spanien, Portugal och Frankrike kör de flesta med sommardäck i december till mars, skulle inte vi klara det också? Är vi sämre? Spelar väll kvitta att dom inte har 20 minus och snö lika ofta, vi har ju bra snöröjning och SALT!

Vad gör det om folk krockar? Då höjer vi bara premierna och saltar ännu mer så det inte händer igen, och vägskatten och bensinpriset, för det gör miljön bättre, även om alla fortfaronde kör lika mycket.
Salter är ju ingne miljöfara, vad gör det att det förstör grundvattnet och vittrar sönder berggrunden liksom...

Ju mer pengar i skatt = Ju bättre miljö.

Nä, är trött på denna jakten på bilister i allmänhet och vi som kör gamla bilar och med dubbdäck i synnerhet.
TVINGA folk att lära sig kontrollera lufttryck och mönsterdjup, fylla på spolarvätska (Finns dom som inte kan) och byta bromsklossar själva!

Inför drygare böter på alla som har dåliga däck, slut på spolarvätska, dåliga bromsbelägg, anliggande bromsar, och för lågt lufttryck! Och om bilen låter/går illa och det kan härledas till bristande underhåll, ska omdedelbart straff för miljöbrott utdelas!

Ta itu med dom verkliga problemen istället.
Att kör med dubbdäck är betydligt mindre miljöskadligt och trafikfarligt än att åka dubbfritt med för lågt tryck och precis på gränsen godkänt mönster djup... För det är precis det väldigt många gör.

Hoppas det framkommer att dne viss del av inlägget är skrivet med ironi...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

412 Inlägg
8 november 2011
#16
twin_cam skrev:
Hoppas det framkommer att dne viss del av inlägget är skrivet med ironi...

Det tragiska i det hela är tyvärr att det som är skrivit med ironi är som taget direkt från de få hjärncellerna som finns kvar i dessa dårars huvud.

135
&#9500;&#9532;&#9532;
24 R

1 062 Inlägg
8 november 2011
#17
Såna pajasregler vi får när man samarbetar med Sossar och Miljöpartister, som inte vet hur verkligheten ser ut.

"You Go, we go!"

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 november 2011
#18
Visar inte de flesta tester dessutom att dubbfria vinterdäck som slitits ned några millimeter är många många gånger sämre än nya? Dubbdäck fungerar ju som tänkt tills dubbarna är nedslitna eller mönsterdjupet är borta.

Dessutom medgav väl Trafikverkets chef att han inte skulle kunna tänka sig att köra en bil utan ESP med dubbfria däck.


Cupra_
8 november 2011
#19
Andromeda skrev:
Visar inte de flesta tester dessutom att dubbfria vinterdäck som slitits ned några millimeter är många många gånger sämre än nya? Dubbdäck fungerar ju som tänkt tills dubbarna är nedslitna eller mönsterdjupet är borta.

Dessutom medgav väl Trafikverkets chef att han inte skulle kunna tänka sig att köra en bil utan ESP med dubbfria däck.

Nja.. Alltså alla däck blir ju lite sämre när de förlorar lite mönster, dubb eller ej. Däremot behåller man ju mer av isfästet om man har mkt dubb kvar.

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 november 2011
#20
Deception skrev:
Andromeda skrev:
Visar inte de flesta tester dessutom att dubbfria vinterdäck som slitits ned några millimeter är många många gånger sämre än nya? Dubbdäck fungerar ju som tänkt tills dubbarna är nedslitna eller mönsterdjupet är borta.

Dessutom medgav väl Trafikverkets chef att han inte skulle kunna tänka sig att köra en bil utan ESP med dubbfria däck.

Nja.. Alltså alla däck blir ju lite sämre när de förlorar lite mönster, dubb eller ej. Däremot behåller man ju mer av isfästet om man har mkt dubb kvar.

Men stämmer det inte att dubbfria däck tappar mycket mer av sitt väggrepp när de slitits ett par millimeter än vad dubbdäck gör?

Mycket av det som gör att de dubbfria presterar OK i tester har ju med sajpningar och klackar att göra, och de är ju mycket grundare än det övriga mönstret.



Sök