3451
Sök

Stockholms stads kampanj mot dubbdäck.

Cupra_
8 november 2011
#21
Andromeda skrev:
Deception skrev:
Andromeda skrev:
Visar inte de flesta tester dessutom att dubbfria vinterdäck som slitits ned några millimeter är många många gånger sämre än nya? Dubbdäck fungerar ju som tänkt tills dubbarna är nedslitna eller mönsterdjupet är borta.

Dessutom medgav väl Trafikverkets chef att han inte skulle kunna tänka sig att köra en bil utan ESP med dubbfria däck.

Nja.. Alltså alla däck blir ju lite sämre när de förlorar lite mönster, dubb eller ej. Däremot behåller man ju mer av isfästet om man har mkt dubb kvar.

Men stämmer det inte att dubbfria däck tappar mycket mer av sitt väggrepp när de slitits ett par millimeter än vad dubbdäck gör?

Mycket av det som gör att de dubbfria presterar OK i tester har ju med sajpningar och klackar att göra, och de är ju mycket grundare än det övriga mönstret.

Men dubbade däck har väl också sajpningar och klackar?

564 Inlägg
8 november 2011
#22
Deception skrev:
tkd_rille skrev:
Stockholmare kan inte köra tar jag detta som. Kör mellan 800-1000 mil månaden. Förra vintern var inga problem alls för mig.
Strängen uppstår även utan salt. En lektion på halkbanan kan ge mer erfarenhet.

Förvisso har du rätt tongue Många Stockholmare kan inte köra alls i snö. Det är ju mer än en gång man sett folk som dessutom glider runt med lågprofil sommardäck i snön.. Som om man inte visste att det skulle bli en vinter.. Men om alla stockholmare kör illa så är det ju ännu större anledning att ha dubbat så man kan väja/bromsa för dem smile

Det var jättekul att vara ute och åka 1 Nov 2006, det tog 3 timmar från Lindhagenplan till Solna när det började snöa precis innan rusningstrafiken satte igång. Jag hade redan lagt på (dubbfria) vinterdäck men det var inte många andra som hade gjort..

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 november 2011
#23
En fråga.
Om nu stoftet ifrån asfalt är så oootrooooooligt farligt.
Hur är det om nu alla gator hade varit i betong som i USA?
Betong är väldigt underhålls fritt, iallafall i södra delstaterna.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 november 2011
#24
Deception skrev:
Andromeda skrev:
Deception skrev:

Nja.. Alltså alla däck blir ju lite sämre när de förlorar lite mönster, dubb eller ej. Däremot behåller man ju mer av isfästet om man har mkt dubb kvar.

Men stämmer det inte att dubbfria däck tappar mycket mer av sitt väggrepp när de slitits ett par millimeter än vad dubbdäck gör?

Mycket av det som gör att de dubbfria presterar OK i tester har ju med sajpningar och klackar att göra, och de är ju mycket grundare än det övriga mönstret.

Men dubbade däck har väl också sajpningar och klackar?

Men eftersom de också har dubb för fäste på is är de inte enbart beroende av dessa för att få fäste på just is. Du vet det där som bildas vid bl a underkylt regn och i gatukorsningar?


112 Inlägg
8 november 2011
#25
Thunderbird88 skrev:
En fråga.
Om nu stoftet ifrån asfalt är så oootrooooooligt farligt.
Hur är det om nu alla gator hade varit i betong som i USA?
Betong är väldigt underhålls fritt, iallafall i södra delstaterna.

Skulle inte funka här med salt och dubbdäck tyvärr

German Engineering
9 083 Inlägg
8 november 2011
#26
NordstromJ skrev:
carnageman skrev:
Tryck på bilden för förstoring
http://www1.garaget.org/gallery/images/6/5088/5088-1ef6176b1ef9863d14da073818fe5c35_tn.jpg

Min första tanke när jag såg denna reklam var:
- Och vad händer när kissekatten springer ut på isen då?
Jo han ramlar, slår i huvet i isen och dör...

Hahaha ja, vilken idiotisk bild.

Håller med.
Senast redigerat av CarpeDiem (8 november 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

NINJA
78 Inlägg
8 november 2011
#27
salt ska man ha på maten inte på vägen! lol

Stream Performance

263 Inlägg
8 november 2011
#28
Betong är också mycket dyrare än asfalt. Och att folket där ''uppe'' inte vill lägga ner mer pengar på, vägar och underhåll, för oss bilister, vet ju redan alla. Jag blir personligen så sjukt arg på det här! Man känner sig nertrampad, även om det inte har nått en riktigt allvarlig nivå än.

Läs Robert Collins krönikor om vinterdäck, man mår bättre haha...

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

618 Inlägg
8 november 2011
#29
Thunderbird88 skrev:
En fråga.
Om nu stoftet ifrån asfalt är så oootrooooooligt farligt.
Hur är det om nu alla gator hade varit i betong som i USA?
Betong är väldigt underhålls fritt, iallafall i södra delstaterna.

Betong blir ju förbannat halt när det blir blött

3 235 Inlägg
8 november 2011
#30
Samma skit praktiseras redan här i Oslo sedan några år tillbaka. Köra dubbat är tillåtet, men kostar lite över en tusenlapp per sesong inne i stan (man måste köpa abonnemang). Detta införde dem på grund av så kallade "tunga partiklar" som dubbarna rev upp. Många var positiva för att få bättre luftkvalitet, men nu klagar i stort sett alla på ishala vägar när ingen kör dubbat och river upp isen. Inne i stan där hastigheten är 50/60 är det kanske inte så stort problem, men detta gäller då också på alla stora in/utfartsvägar med 90/100 bagränsning, och kommer det en cm snö måste man köra i 30 för att kunna hålla sig på vägen. Och så saltas det otroligt mycket, så allt av träd och buskar intill 100 meter från vägarna är dött...sad


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 november 2011
#32
Kollan skrev:
Thunderbird88 skrev:
En fråga.
Om nu stoftet ifrån asfalt är så oootrooooooligt farligt.
Hur är det om nu alla gator hade varit i betong som i USA?
Betong är väldigt underhålls fritt, iallafall i södra delstaterna.

Betong blir ju förbannat halt när det blir blött

Fast man gör ju inte det glanshalt.
Vi har betong på våran garage uppfart där min far en liten stund innan det torkade tog en borsta och ruggade upp ytan.
Ruskigt bra grepp och efter mycket mekande och burnande på garage uppfarten är den fortfarande i perfekt skick.
Tvivlar på att asfalt skulle hålla för att en bil stått på samma ställe på pallbockar 2 år i sträck, eller en bil precis brevid den som inte förflyttats sig på 3 år.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

German Engineering
9 083 Inlägg
8 november 2011
#33
Dubbdäck är bättre än friktionsdäck när man väl behöver dem i halt väglag. I vardagen spelar det inte någon roll. I olyckssituationer räddar dock dubbdäck liv.

Stockholms stad vet att effekterna för luftkvaliteten inte vägs upp av dödsfallen (och nackskadorna) på vägarna. Sthlm vill spara pengar för vägunderhåll och använder luftkvaliteten som alibi.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 november 2011
#34
Kan citera det jag skrev till CarpeDiem när vi diskuterade lite om denna tråd smile

"Folk med dubbdäck är män. Resten är självgoda kärring veganer som luktar på sina egna fisar."

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Muttley
8 november 2011
#35
engolf skrev:
Samma skit praktiseras redan här i Oslo sedan några år tillbaka. Köra dubbat är tillåtet, men kostar lite över en tusenlapp per sesong inne i stan (man måste köpa abonnemang). Detta införde dem på grund av så kallade "tunga partiklar" som dubbarna rev upp. Många var positiva för att få bättre luftkvalitet, men nu klagar i stort sett alla på ishala vägar när ingen kör dubbat och river upp isen. Inne i stan där hastigheten är 50/60 är det kanske inte så stort problem, men detta gäller då också på alla stora in/utfartsvägar med 90/100 bagränsning, och kommer det en cm snö måste man köra i 30 för att kunna hålla sig på vägen. Och så saltas det otroligt mycket, så allt av träd och buskar intill 100 meter från vägarna är dött...sad

De var då några klena träd och buskar de finns där. Så ser de inte ut i skåne. Allt bredvid vägarna lever.

Cupra_
9 november 2011
#36
Andromeda skrev:
Deception skrev:
Andromeda skrev:

Men stämmer det inte att dubbfria däck tappar mycket mer av sitt väggrepp när de slitits ett par millimeter än vad dubbdäck gör?

Mycket av det som gör att de dubbfria presterar OK i tester har ju med sajpningar och klackar att göra, och de är ju mycket grundare än det övriga mönstret.

Men dubbade däck har väl också sajpningar och klackar?

Men eftersom de också har dubb för fäste på is är de inte enbart beroende av dessa för att få fäste på just is. Du vet det där som bildas vid bl a underkylt regn och i gatukorsningar?

Det var ju precis set jag skrev, att dubben har övertaget på is.

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 november 2011
#37
Deception skrev:
Andromeda skrev:
Deception skrev:

Men dubbade däck har väl också sajpningar och klackar?

Men eftersom de också har dubb för fäste på is är de inte enbart beroende av dessa för att få fäste på just is. Du vet det där som bildas vid bl a underkylt regn och i gatukorsningar?

Det var ju precis set jag skrev, att dubben har övertaget på is.

Då menar vi samma sak då?

Jag påstod utöver det att jag sett minst en artikel någonstans där man kom fram till att ett dubbfritt däck som gått en säsong hade kraftigt försämrat väggrepp på is jämfört med när det var nytt. Enligt den artikeln skulle man behöva byta sina dubbfria däck varje säsong för att vara på den säkra sidan, långt innan mönstret var förbrukat.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
9 november 2011
#38
Ytterligare en salva svammel utan eftertänksamhet signerat miljömupparna. Det känns inte särskilt välbetänkt att lagstifta om däck som bokstavligt talat blankpolerar isen, vilket resulterar i livsfara för såväl bilister som gångtrafikanter. Och om man kommer norrifrån, är tanken den att man ska stanna i Upplands-Väsby och skifta om till dubbfritt innan man rullar in i centrala Stockholm?

Nej ett förbud mot dubbdäck är enligt mitt tycke ett lika patetiskt påfund som zebralagen och nollvisionen. Jag förespråkar hellre ett centralt förbud mot dubbhuvudspolitiker.

Denna studie nedanför visar att dubbdäck minskar risken för dödsolyckor, vilket man tycker bör väga tungt i vågskålen:

http://di.se/Default.aspx?pid=214928__A … ;referrer=

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
9 november 2011
#39
Så går de när miljömuppar utan vareklighetsuppfattning får bestämma... Är man rädd om miljön så bör man istället tänka över hur stora mängder salt man sprider ut längs våra vägar varje år och vilka konsekvenser de blir...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**


Sök