3572
Sök

Volvo 740 går hackigt varvar inte

537 Inlägg
20 november 2011
#41
vf skulle det bli fel på LM, BTR och tändkablar och sånt för att en plugg lossnar ur avgasröret? då borde ju alla bilar som det går sönder flexrör på eller rostar hål i avgasrör också behöva byta sånna delar?

Hur ser tändstiften ut? är dom sotiga som fasen, eller kritvita, så byt tändstift! det kan vara så att när pluggen lossnade så kom det in luft(syre) som lambdasonden kände av och då trodde lambdan att det är för mager eller för fet bränsleblandning och har då skickat signal till styrboxen som sen har gett motorn mer eller mindre bränsle. att motorn går för magert eller för fett kan skada tändstiften så att bilen går piss.
Senast redigerat av SAAB-Karlsson (20 november 2011)


87 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#42
menar inte att det gick sönder pga av hålet, menar bara att pga hålet så kan lambdan gett fel värden och något gått sönder pga av det som du trodde, ville bara förklara att det varit ett hål ifall problemet skulle uppstått utav det o att om ja inte förklarat det så kanske det inte blivit lika "enkelt" o lista ut va det kunde va, o hade du inte fått veta att det varit ett hål där så hade du ju inte skrivit din beskrivning till det du tror kan vara fel på bilen, right?

har bara tagit ur dom lite snabbt o tittat på dom men då såg dom helt okej ut men iom att lambdan började lysa igår igen så antar jag att antingen lambdan är sönder eller att något blandas fel eller vad man ska säga

One Life to live
Sideway is the only way

537 Inlägg
20 november 2011
#43
Snurriz skrev:
menar inte att det gick sönder pga av hålet, menar bara att pga hålet så kan lambdan gett fel värden och något gått sönder pga av det som du trodde, ville bara förklara att det varit ett hål ifall problemet skulle uppstått utav det o att om ja inte förklarat det så kanske det inte blivit lika "enkelt" o lista ut va det kunde va, o hade du inte fått veta att det varit ett hål där så hade du ju inte skrivit din beskrivning till det du tror kan vara fel på bilen, right?

har bara tagit ur dom lite snabbt o tittat på dom men då såg dom helt okej ut men iom att lambdan började lysa igår igen så antar jag att antingen lambdan är sönder eller att något blandas fel eller vad man ska säga

jojo, men det är folk som skriver och tipsar om att du ska byta tex bränslepump men vf skulle den gå sönder för att det är ett hål i avgassystemet. jag säger inte att det inte kan va fel på dom delarna som folk tipsar om men det är bättre att börja med det som låter troligast.

Jag skulle ha köpt nya tändstift till att börja med iaf.


87 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#44
jo men ja menade inte heller att den gick sönder pga hålet utan ba att alla som läser får hela historien eller så, ska prova byta rotor o fördelarlock nu i eftermiddag till o börja med o sen får ja gå vidare ifrån det

One Life to live
Sideway is the only way

87 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#45
Bytte rotor och fördelarlock i går, går bra kall men så fort motorn blir det minsta varm så dör den på tomgång och man kan inte köra med den en meter i princip -.- någon som vet varför så skulle det uppskattas för ja börjar bli trött på bilj*veln nu för ja ha haft körkort i snart 3 veckor och 2,5 av dom veckorna har bilen hållt på o krabba o inte gått speciellt bra så är lagom trött på bilen nu faktiskt -.-

One Life to live
Sideway is the only way

83 Inlägg
21 november 2011
#46
BBAD skrev:
om katten sitter igen så kan bilen gå illa med

Kan vara som ovanstående sa att katten satt sig / bränt sönder. kontrollera så att avgaserna kommer ut ordentligt man märker ganska bra skillnad om de inte kommer ut smile

Btw sitter inte lambdan i början på katten eller e de bara jag som minns fel? tänkte bara på att de inte är säkert den reagerar isf på att katten e kass

Mitt lilla Amazon-turbo Projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231970
Dr.Daniel!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
21 november 2011
#47
Lucifers_pet skrev:
BBAD skrev:
om katten sitter igen så kan bilen gå illa med

Kan vara som ovanstående sa att katten satt sig / bränt sönder. kontrollera så att avgaserna kommer ut ordentligt man märker ganska bra skillnad om de inte kommer ut smile

Btw sitter inte lambdan i början på katten eller e de bara jag som minns fel? tänkte bara på att de inte är säkert den reagerar isf på att katten e kass

jo den sitter framför katten, hade de suttit dubbla lamdor (stavas) dvs en framför en bakom så hade de blivit en felkod/motorlampa lyst nog med OT


90 Inlägg
21 november 2011
#48
Snurriz skrev:
Bytte rotor och fördelarlock i går, går bra kall men så fort motorn blir det minsta varm så dör den på tomgång och man kan inte köra med den en meter i princip -.- någon som vet varför så skulle det uppskattas för ja börjar bli trött på bilj*veln nu för ja ha haft körkort i snart 3 veckor och 2,5 av dom veckorna har bilen hållt på o krabba o inte gått speciellt bra så är lagom trött på bilen nu faktiskt -.-

går den varma när han e varm elle dör han bara vilket som?


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
21 november 2011
#49
tomgångsmotor.....

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

87 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#50
för mig sitter lambda i princip mitt i katen

så länge som man gasar går motorn men så fort man släpper o låter motorn varva ner så dör den "/


är trött på o byta delar som funkar så om ni skriver något så vill ja ha en beskrivning till vrf ni tror det,

förövrigt så kan man inte köra bilen utab den hoppar bara franåt -.-

One Life to live
Sideway is the only way

83 Inlägg
21 november 2011
#51
BBAD skrev:
Lucifers_pet skrev:
BBAD skrev:
om katten sitter igen så kan bilen gå illa med

Kan vara som ovanstående sa att katten satt sig / bränt sönder. kontrollera så att avgaserna kommer ut ordentligt man märker ganska bra skillnad om de inte kommer ut smile

Btw sitter inte lambdan i början på katten eller e de bara jag som minns fel? tänkte bara på att de inte är säkert den reagerar isf på att katten e kass

jo den sitter framför katten, hade de suttit dubbla lamdor (stavas) dvs en framför en bakom så hade de blivit en felkod/motorlampa lyst nog med OT

Jojo de vet jag smile va bara nyfiken på var den satt, lambdasensorer i plural wink

Mitt lilla Amazon-turbo Projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231970
Dr.Daniel!

83 Inlägg
21 november 2011
#52
kolla alla slangar efter LMM så där inte är någon sprucken slang, dvs luftläckage, hände mig på min gamla 745a, kostar inget och kolla,

Mitt lilla Amazon-turbo Projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231970
Dr.Daniel!

2 656 Inlägg
21 november 2011
#53
tomgångsmotor? kontrollera o cmörja upp


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
21 november 2011
#54
ekelund88 skrev:
tomgångsmotor? kontrollera o cmörja upp

kanske de där lilla spjället som tökar och spökar!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

90 Inlägg
21 november 2011
#55
låna en btr (bränsletrycksregulator) från en vän en kolla skroten och testa att byta den.


15 Inlägg
21 november 2011
#56
Har du kollat om du har några felkoder? I med att den lossnade precis vid sonden så har den ju sugit i sig luft och fått fel värden, så du bör ju ha koder på båda lambda och lmm.

Kan ju vara så att felen ligger kvar i boxen även när hålet är lagat så han går på limp home läge?

Kolla koder, nollställ, testa om felen kvarstår

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
21 november 2011
#57
ekelund88 skrev:
tomgångsmotor? kontrollera o cmörja upp

får ej smörja tomgångsmotorer


583 Inlägg
22 november 2011
#58
Har du testat att nollställa bilen? dvs lyfta batterit ett bra tag så inte bilen gått in i "limp-home-mode". Dvs att bilen skall gå skrot endast för att orka hem?.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

87 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#59
har nollställt bilen ett antal ggr senast i lördags och lambda sonden slocknade efter det med men har nu upptäckt att  det är ett hål i avgassystemet precis vid skarven så ska fuska ihop det där (skarven en bit bakom katen), men om ja ska kolla felkoder vad behöver man då för läste om det här på garaget att man ska kolla blinkningar o undrar vad man behöver till det för jag startade igång bilen tidigare och fick stå o gasa för att den inte skulle dö men sedan när motorn blir varm eller så varm som den ska vara när man kör i vanliga fall så klarar den av o stå på tomgång och att man varvar upp motorn till ca 3k varv och sedan låter den varva ner och då dör den inte men man kan fortfarande inte köra med den och om man ska byta bränsletrycksregulatorn (den håller på o dö om man inte smyger med gasen så tror det är något me att den inte får bränsle iom att jag bytte lmm) hur svårt är det att göra? men felsöker helst bilen först

One Life to live
Sideway is the only way

87 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#60
Måste bara säga att jag uppskattar alla idéer o att ni försöker hjälpa mig med min bil smile

inte för o bli djup men brukar inte vara många som ställer upp för mig mer än farsan, morsan o flickvännen då mina så kallade "vänner" tycker jag bara duger till o ställa upp för dom men när det är något ja behöver så är det inte spc viktigt, förlåt ska inte gå in mer på det men vill bara att ni ska veta att jag uppskattar all hjälp smile

One Life to live
Sideway is the only way


Sök