2874
Sök

Hur är subarus att sladda med vintertid tycker ni subaru ägare ?

692 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
#1
hej ni ska köra första vintern i livet med awd o med en subaru turboen legacy då
men tänkte vad tycker ni om  lite snow drift med subaru  bilar  bra bilar  eller dåliga bilar för det ?

håller dom för sådan körning ?

och hur kör man  awd för att undvika  avåkning ?

här kan ni ställa frågor  o komma med ideér och tankar smile

mvh jimmy

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

373 Inlägg
20 november 2011
#2
Urusla, och pga sämre grepp så kommer drivlinan gå sönder direkt!!!11

För att undvika avåkning så ska du stanna hemma, det räcker med att man kör en Subaru för att man ska åka av vägen.

Forummoderator
26 359 Inlägg
20 november 2011
#3
ImprezaGC8 skrev:
Urusla, och pga sämre grepp så kommer drivlinan gå sönder direkt!!!11

För att undvika avåkning så ska du stanna hemma, det räcker med att man kör en Subaru för att man ska åka av vägen.

Anar en viss ironi här..haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
20 november 2011
#4
Ingen erfarenhet av subaru, däremot några vintrar med audi quattro, å skulle gissa att dom uppför sej rätt likt när dom går brett... Några saker att tänka på om du inte kört 4wd förut:
Uppsök en STOR plan/parkering UTAN hinder och öva! De är stor skillnad på 2wd och 4wd.
Fega INTE! Du måste våga gasa när de känns som de går åt helvete, annars går de åt helvete!
Tänk på att även om de inte känns så, så får du upp en fruktansvärt mycket högre fart än en bakhjulsdriven bil, trots att bilen bara spinner hej vilt...
Om du sladdar i en korsning/kurva med en bakhjulsdriven bil å tappar kontrollen, snurrar den oftast runt på mer eller mindre samma ställe, en fyrhjulsdriven bil får lättare upp mer fart å snurrar sällen runt sin egen axel, utan fortsätter i färdriktningen. Åker du då med sidan före mot en annan bil/stolpe/snödriva är man inte särskilt kaxig... 
En sladd med en bakhjulsdriven bil häver man enklast genom att frikoppla och styra, i en fyrhjulsdriven bil så måste man våga stampa åt på gasen å styra. Får man panik å bromsar, vilket är väldigt lätt när man helt plötsligt åker sidledes utan kontroll mot diverse andra hinder, så kommer bilen fortsätta att glida sidledes en ganska lång bit...

De är väl lite av vad jag kan komma på nu, men fråga gärna om de är nåt mer du undrar över... // Tobbe

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

2 266 Inlägg
20 november 2011
#5
Legacy turbon är rolig att sladda med för rumpan sticker iväg mer än framändan dock gäller de inte att fega för då snurrar man de vet jag smile

svetsdiff !!!

692 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#6
TobbeE_87 skrev:
Ingen erfarenhet av subaru, däremot några vintrar med audi quattro, å skulle gissa att dom uppför sej rätt likt när dom går brett... Några saker att tänka på om du inte kört 4wd förut:
Uppsök en STOR plan/parkering UTAN hinder och öva! De är stor skillnad på 2wd och 4wd.
Fega INTE! Du måste våga gasa när de känns som de går åt helvete, annars går de åt helvete!
Tänk på att även om de inte känns så, så får du upp en fruktansvärt mycket högre fart än en bakhjulsdriven bil, trots att bilen bara spinner hej vilt...
Om du sladdar i en korsning/kurva med en bakhjulsdriven bil å tappar kontrollen, snurrar den oftast runt på mer eller mindre samma ställe, en fyrhjulsdriven bil får lättare upp mer fart å snurrar sällen runt sin egen axel, utan fortsätter i färdriktningen. Åker du då med sidan före mot en annan bil/stolpe/snödriva är man inte särskilt kaxig... 
En sladd med en bakhjulsdriven bil häver man enklast genom att frikoppla och styra, i en fyrhjulsdriven bil så måste man våga stampa åt på gasen å styra. Får man panik å bromsar, vilket är väldigt lätt när man helt plötsligt åker sidledes utan kontroll mot diverse andra hinder, så kommer bilen fortsätta att glida sidledes en ganska lång bit...

De är väl lite av vad jag kan komma på nu, men fråga gärna om de är nåt mer du undrar över... // Tobbe

hehe man tackar smile  har båda kört rwd o fwd många vintrar men inte awd så det här ska bli spännande smile heheh men blir o leta på en stor plan någon stanns . bilen ja kör är ju en subaru legacy turbo rs .

det är nog fler awd bilar ut i vinter skulle ja tro tongue

mycket bra beskrivning ska ha den i baktanke smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

4 822 Inlägg
20 november 2011
#7
AirOne skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Urusla, och pga sämre grepp så kommer drivlinan gå sönder direkt!!!11

För att undvika avåkning så ska du stanna hemma, det räcker med att man kör en Subaru för att man ska åka av vägen.

Anar en viss ironi här..haha.

ja oskar är inte riktigt 100 när han sitter bakom tangentbordet wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

692 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#8
hehe ni menar att det går lite fortare  en rwd XD heheh jädrar vad det går härhttp://www.garaget.org/video/70749

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

692 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#9
hehe måste bara säga subaru legacy rs var dom roligaste bilarna ja kört i mitt liv  visst de e lite svårare en bakhjulsdrift men bra mycke roligare det enda man måste vänja sig vid är att legacyn under sladd driver mycke längre i sid led en vad en 740 eller rwd bil gör så man får ha bra långa för ställ  innan kurvar men grymt roliga bilar smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

44 Inlägg
19 december 2011
#10
barnsligt rolig så fort snön och isen kommer smile


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 december 2011
#11
hur är en snik impreza med 115 eller 125 hästar att köra med på vintern ? blir det för lite effekt när man kör 4wd ? med bakhjulsdrift räcker ju ca 20 hästar för att de ska gå brett vintertid hehe smile


692 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#12
CHEEVA skrev:
hur är en snik impreza med 115 eller 125 hästar att köra med på vintern ? blir det för lite effekt när man kör 4wd ? med bakhjulsdrift räcker ju ca 20 hästar för att de ska gå brett vintertid hehe smile

nej då skulle ja inte tro smile  det enda skilnaden  kommer nog vara att du får jobba mer med motorn /bilen  den orkar utan problem skulle ja gissa på smile  folk är ju ute o sladdar med lador  o dom är inte många häst i inte .

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
20 december 2011
#13
gtjim skrev:
CHEEVA skrev:
hur är en snik impreza med 115 eller 125 hästar att köra med på vintern ? blir det för lite effekt när man kör 4wd ? med bakhjulsdrift räcker ju ca 20 hästar för att de ska gå brett vintertid hehe smile

nej då skulle ja inte tro smile  det enda skilnaden  kommer nog vara att du får jobba mer med motorn /bilen  den orkar utan problem skulle ja gissa på smile  folk är ju ute o sladdar med lador  o dom är inte många häst i inte .

det låter ju härligt smile får försöka byta bort Bmwn mot en snik impreza då smile


9 Inlägg
8 februari 2012
#14
går helt utmärkt att sladda med och min har hållt än så länge smile


129 Inlägg
8 februari 2012
#15
Riktigt roliga bilar att leka med, har ställbar diff så får cirka 80% om jag har fattat det rätt på bakhjulen riktigt skoj att leka med kan jag lova smile


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 februari 2012
#16
köpt mig en impreza nu smile funkar utmärkt att sladda runt i !! Har även kommit underfund med att BAKHJULSDRIFT är skit TRÅKIGT i jämnförelse big_smile


4 822 Inlägg
9 februari 2012
#17
Zeero skrev:
Riktigt roliga bilar att leka med, har ställbar diff så får cirka 80% om jag har fattat det rätt på bakhjulen riktigt skoj att leka med kan jag lova smile

nä du så mycket är det inte utan när man har mittdiffen i öppetläge så är det snarare någonstans mellan 60 & 65% beroende på vilken årsmodell man har.

CHEEVA skrev:
köpt mig en impreza nu smile funkar utmärkt att sladda runt i !! Har även kommit underfund med att BAKHJULSDRIFT är skit TRÅKIGT i jämnförelse big_smile

fan va skoj, får grattulera till ett bra bil val.
vad blev det för någon modell? bilder?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 365 Inlägg
9 februari 2012
#18
Sen när blev RWD tråkigt? RWD och 4wd är ju bara olika versioner på roligt. Hoppas du bytte till dig en turbo impreza för det är en riktigt grym bil. Annars misstänker jag att du kommer posta om 5 månader igen att rwd är överlägset 4wd när du bytt bort snik imprezan mot en rwd med 200hk eller mer.

CHEEVA skrev:
köpt mig en impreza nu smile funkar utmärkt att sladda runt i !! Har även kommit underfund med att BAKHJULSDRIFT är skit TRÅKIGT i jämnförelse big_smile


692 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#19
jo impreza vet ja inget om man började denna vinter med awd o subaru legacy turbo med imprezans motor  kan säga riktigt kul bilar subaru o sladda med inte ens i närheten av rwd själv ångrar ja inte en sekund att ja köpte min smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

373 Inlägg
9 februari 2012
#20
Christian S skrev:
Zeero skrev:
Riktigt roliga bilar att leka med, har ställbar diff så får cirka 80% om jag har fattat det rätt på bakhjulen riktigt skoj att leka med kan jag lova smile

nä du så mycket är det inte utan när man har mittdiffen i öppetläge så är det snarare någonstans mellan 60 & 65% beroende på vilken årsmodell man har.

CHEEVA skrev:
köpt mig en impreza nu smile funkar utmärkt att sladda runt i !! Har även kommit underfund med att BAKHJULSDRIFT är skit TRÅKIGT i jämnförelse big_smile

fan va skoj, får grattulera till ett bra bil val.
vad blev det för någon modell? bilder?

Men när du har DCCD i öppet läge är det ju ingen låsning alls och när det börjar spinna går kraften dit det är minst motstånd, dvs bakhjulen.


Sök