3442
Sök

"Fuldiesel" risker?

182 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#1
Hej på er.

Jag har blivit erbjuden att köpa diesel för 8kr/l snodd/importerad antar jag.

Min fråga är då, hur mycket extra slitage på motorn genererar diesel utav låg kvalitet?

Vad bör jag tänka på? Fler oljebyten? Byta filter oftare?


(Kör en modern diesel-golf ca. 60mil i veckan)

1 484 Inlägg
24 november 2011
#2
kimish skrev:
Hej på er.

Jag har blivit erbjuden att köpa diesel för 8kr/l snodd/importerad antar jag.

Min fråga är då, hur mycket extra slitage på motorn genererar diesel utav låg kvalitet?

Vad bör jag tänka på? Fler oljebyten? Byta filter oftare?


(Kör en modern diesel-golf ca. 60mil i veckan)

Om polisen har kontroll så kan dom stoppa bilen och slanga ur en mängd så ser dom att det är fuldiesel..

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Pim_Pim
24 november 2011
#3
OscarSkold skrev:
kimish skrev:
Hej på er.

Jag har blivit erbjuden att köpa diesel för 8kr/l snodd/importerad antar jag.

Min fråga är då, hur mycket extra slitage på motorn genererar diesel utav låg kvalitet?

Vad bör jag tänka på? Fler oljebyten? Byta filter oftare?


(Kör en modern diesel-golf ca. 60mil i veckan)

Om polisen har kontroll så kan dom stoppa bilen och slanga ur en mängd så ser dom att det är fuldiesel..

Bra svar på hans fråga..

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
24 november 2011
#4
finns inget som säger att dieseln du fått tag i skulle våra av sämre kvalité. Antar att du köper av lantbrukare eller fiskare och dom brukar mig vetligen ha exakt samma diesel men dom betalar inte lika mycket skatt. Kan ju ta som exempel att vissa fiskare köper diesel för ca 2kr litern och den skall enligt uppgift vara samma skit som du köper på macken, bara de att dom slipper skatten.

värt att veta är också att du torskar rätt duktigt vid en kontroll så räkna lite på hur mycket du sparar på Det innan du tar risken.

Mvh


Forummoderator
18 011 Inlägg
24 november 2011
#5
Chefen min tankade "riktigt" ful diesel i en V70 TDi -00 en gång. Gasolja. går inte att skilja från vanlig diesel. Bilen var som sagt ny då och dieselspumpen skar ihop efter ca 30 mil. ca 44000:- kostade kalaset vill jag minnas.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (24 november 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

182 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#6
Det kan alltså antingen bli succé eller katastrof smile


Hur avgör jag på dieseln om det är schyssta grejer eller om jag köper 1 m3 hårspray?

Fri fart för ett fritt folk!
14 133 Inlägg
24 november 2011
#7
diskuterade just det där med grön dieseln härom dagen


är det någon som råkat ut för en kontroll där dom kollar dieseln?

nu inga norrläningar som säger att dom råkat ut för det..för dom kör jhu alla med finsk diesel så det är inte konstigt att dom har kontroll där


har du en gammal mb 200d eller nått sånt smäck så är det bara att tanka på jhu nyare bil jhu större risker

en gammal mb kan du hälla i vad som helst dom kommer gå endå

en polare kör spillolja blandad med eldningsolja fungerar perfekt både i hans gamla v70diesel och lastbilen smile
spilolja går tydligen bra att värma huset med oxå=)

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 011 Inlägg
24 november 2011
#8
Growe skrev:
diskuterade just det där med grön dieseln härom dagen


är det någon som råkat ut för en kontroll där dom kollar dieseln?

nu inga norrläningar som säger att dom råkat ut för det..för dom kör jhu alla med finsk diesel så det är inte konstigt att dom har kontroll där


har du en gammal mb 200d eller nått sånt smäck så är det bara att tanka på jhu nyare bil jhu större risker

en gammal mb kan du hälla i vad som helst dom kommer gå endå

en polare kör spillolja blandad med eldningsolja fungerar perfekt både i hans gamla v70diesel och lastbilen smile
spilolja går tydligen bra att värma huset med oxå=)

Precis! En gammal sugis då helst en MB går på gamla bananer i nödfall. Moderna datainsprutade dieslar är känsligare!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
24 november 2011
#9
vad menar du för fuldiesel? är den snodd tycker jag du ska ge fan i att gynna idioterna som håller på med sådant.. tongue

~Andy~

121 Inlägg
24 november 2011
#10
tanka på riktiga ställen eller hos någon du känner man vet aldrig vad som har gjort med bränslet 20liter kan lätt bli 100liter med något annat skit i som vatten eller liknande,

Saab 9-5 2.0t -04

Fri fart för ett fritt folk!
14 133 Inlägg
24 november 2011
#11
Dieselsmurfen skrev:
Growe skrev:
diskuterade just det där med grön dieseln härom dagen


är det någon som råkat ut för en kontroll där dom kollar dieseln?

nu inga norrläningar som säger att dom råkat ut för det..för dom kör jhu alla med finsk diesel så det är inte konstigt att dom har kontroll där


har du en gammal mb 200d eller nått sånt smäck så är det bara att tanka på jhu nyare bil jhu större risker

en gammal mb kan du hälla i vad som helst dom kommer gå endå

en polare kör spillolja blandad med eldningsolja fungerar perfekt både i hans gamla v70diesel och lastbilen smile
spilolja går tydligen bra att värma huset med oxå=)

Precis! En gammal sugis då helst en MB går på gamla bananer i nödfall. Moderna datainsprutade dieslar är känsligare!

jo inte långt ifrån är det lite fett i skiten så går dom smile

knappt man vågar tanka på en mack när man har en modern diesel smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 632 Inlägg
24 november 2011
#12
Dieselmotorer med radpump klarar "allt" men Common-Railerna tål inte lika mycket

De/Dem

7 394 Inlägg
24 november 2011
#13
Malheus skrev:
Dieselmotorer med radpump klarar "allt" men Common-Railerna tål inte lika mycket

förklara wink jag har en tdi 98a med elketronisk pump,,


Forummoderator
18 011 Inlägg
24 november 2011
#14
granadadr skrev:
Malheus skrev:
Dieselmotorer med radpump klarar "allt" men Common-Railerna tål inte lika mycket

förklara wink jag har en tdi 98a med elketronisk pump,,

Då har du en direktinsprutad diesel som styrs av en dator och är känslig för "alternativa bränslen"

Man skiljer på direktinsprutade och virvelkammardieslar. Vändpunkten kom med VW:s TDI 1992 som var den första direktinsp. dieseln för personbilar med rejält högt insprutningstryck och även kompression. Sitter även i Volvobilar.

Dessa är relativt okänsliga mot kyla och behöver INTE glödas om det är plusgrader ute. Behövs det är maskin/pump slut.

Många skriver "Volvo 940 TDi" i annonser vilket är helt fel. Det är en TD med möjligtvis IC vilket är stor skillnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 394 Inlägg
24 november 2011
#15
Dieselsmurfen skrev:
granadadr skrev:
Malheus skrev:
Dieselmotorer med radpump klarar "allt" men Common-Railerna tål inte lika mycket

förklara wink jag har en tdi 98a med elketronisk pump,,

Då har du en direktinsprutad diesel som styrs av en dator och är känslig för "alternativa bränslen"

Man skiljer på direktinsprutade och virvelkammardieslar. Vändpunkten kom med VW:s TDI 1992 som var den första direktinsp. dieseln för personbilar med rejält högt insprutningstryck och även kompression. Sitter även i Volvobilar.

Dessa är relativt okänsliga mot kyla och behöver INTE glödas om det är plusgrader ute. Behövs det är maskin/pump slut.

Många skriver "Volvo 940 TDi" i annonser vilket är helt fel. Det är en TD med möjligtvis IC vilket är stor skillnad.

aha då vet jag att den kan vara känslig,, bra och veta smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
24 november 2011
#16
vet en chef på ragnsell som tankade "fuldiesel" som han fått från en farmatank av nån bonde....
de slutade me att på hans v70 d5a, 06:a så byttes tank, matarpumpen,högtryckspumpen, spridare.... alla rör var borta å tvättades å blåstes osv osv....  dom la nog konstant 1 veckas jobb på den innan dom fick den å gå ordentligt igen. å billigt ?nej, fick han ut nått på försäkringen ? nej. han hade själv slagit skiten i tanken..


7 394 Inlägg
24 november 2011
#17
Xuri skrev:
vet en chef på ragnsell som tankade "fuldiesel" som han fått från en farmatank av nån bonde....
de slutade me att på hans v70 d5a, 06:a så byttes tank, matarpumpen,högtryckspumpen, spridare.... alla rör var borta å tvättades å blåstes osv osv....  dom la nog konstant 1 veckas jobb på den innan dom fick den å gå ordentligt igen. å billigt ?nej, fick han ut nått på försäkringen ? nej. han hade själv slagit skiten i tanken..

ok,, vad är det som gör att dem pajjar då??


One Man Clan
4 287 Inlägg
24 november 2011
#18
i hans sk fuldiesel var de några andra konstiga grejer, den var kletigt å nästan som genomskinliga klumpar i och ¨diesel som stått länge kan få typ alger i sig och de sätter igen allt i sin väg typ, på en sån ny volvo diesel har du typ 1600bars bränsletryck i och de är rätt bra precision i pumparna för att få upp så högt tryck, även spridarna är ju fina som satan i hålet och minsta lilla skit som kommer dit, ajajaj..


7 394 Inlägg
24 november 2011
#19
ok jo om dem står länge kan det bli problem,, min hade stått nästan ett år,, å den ryckte å gick dåligt i början, men efter 2 tankningar gick den fint igen


Supraman
2 300 Inlägg
24 november 2011
#20
8 kr litern?
Du kan alltid fråga nått åkeri eller bonde om du kan få köpa från deras tank.
Ganska billigt då dom har andra priser än vad som e på vanliga tappar.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök