3238
Sök

Mercedes startmotor, HJÄLP SNARAST!

99 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
Köpte en Mercedes 200 w123 -85 för typ 2 veckor sedan, riktigt fräsch men obesiktad och skattad, men mycket fin så verkligen värt pengarna!

Den gick som den skulle, startade på första försöket fast bilen stått stilla i 2 år.
Men igår så skulle jag och en polare byta fördelningslock och rotor, så då gjorde vi det, gick som det skulle, efter det vägrade den starta med nyckel? Försökte allt, kollade kablar osvosv.

Sen idag så har vi pillat och pillat, gick igång då vi rullade den, startmotorn gav inte ett knyst när jag vred om nyckeln, vi kollade tändinngen så inte tändingen hade farit åt h-vete. Allt såg fint ut, så vi köpte en startmotor, dock en gammal, men den funkade då innan bilen slutade användas.

Vi tog lös den gamla startmotorn och satte in den nya, våra förhoppningar var maxxade att den skulle funka, men samma sak där, inte ett knyst från startmotorn där heller. Vi har ingen aning vad det kan vara för fel, det luktade även bränt från den gamla startmotorn, så min fråga till er "profesionella"

Vad kan vara felet?

Den går rulla igång, bytt startmotor, kablarna sitter??

Vi har dock inte kollat om kabelbrand någonstans, men det känns inte "rimligt" att det kan påverka starten så mycket? Eller är jag ute och cyklar? Behöver verkligen hjälp!

OBS: startmotorn klickar när jag vrider om nyckeln.
Senast redigerat av Mercasnubben (6 december 2011)

171 Inlägg
7 december 2011
Mercasnubben skrev:
Köpte en Mercedes 200 w123 -85 för typ 2 veckor sedan, riktigt fräsch men obesiktad och skattad, men mycket fin så verkligen värt pengarna!

Den gick som den skulle, startade på första försöket fast bilen stått stilla i 2 år.
Men igår så skulle jag och en polare byta fördelningslock och rotor, så då gjorde vi det, gick som det skulle, efter det vägrade den starta med nyckel? Försökte allt, kollade kablar osvosv.

Sen idag så har vi pillat och pillat, gick igång då vi rullade den, startmotorn gav inte ett knyst när jag vred om nyckeln, vi kollade tändinngen så inte tändingen hade farit åt h-vete. Allt såg fint ut, så vi köpte en startmotor, dock en gammal, men den funkade då innan bilen slutade användas.

Vi tog lös den gamla startmotorn och satte in den nya, våra förhoppningar var maxxade att den skulle funka, men samma sak där, inte ett knyst från startmotorn där heller. Vi har ingen aning vad det kan vara för fel, det luktade även bränt från den gamla startmotorn, så min fråga till er "profesionella"

Vad kan vara felet?

Den går rulla igång, bytt startmotor, kablarna sitter??

Vi har dock inte kollat om kabelbrand någonstans, men det känns inte "rimligt" att det kan påverka starten så mycket? Eller är jag ute och cyklar? Behöver verkligen hjälp!

OBS: startmotorn klickar när jag vrider om nyckeln.

Det kan vara massa olika grejer! det var exakt samma med min Evo och då hade tydligen kamremen hoppat ett steg men allt annat funkade! Mitt tips är att du hämtar någon kunnig innom el och låter han kolla på bilen för du kan få 100 olika svar på den här sidan men ingen vet exakt innan dem har sätt bilen och mätt den osv! Och många på sidan är ju "kunniga" framför datorn men inte när det kommer till sak om du förstår vad jag menar! kolla men någon proffsig, okej att det kostar en slat men det är nog mer värt det än att leta svar här för man brukar inte får rätt var här!
Senast redigerat av Bakrani (7 december 2011)

149 Inlägg
9 december 2011
Har du bra med ström i batteriet?

Annars, har hänt att det klickat i startmotorn många gånger för mig.
Då brukar väl kolen vara lite väl nött? Brukar ta en hammare och knacka på startmotorn så kolen åker ut en bit sen brukar det fungera ett par månader.

På en merca hade jag även dålig jord och därför drog inte startmotorn runt, det bara klickade från reläet.

Sök