3300
Sök

Montera av/på däck på fälg

73 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#1
Vet att det är olika priser hos olika verkstäder, men vill bara veta vad det ungefär kan kosta att låta en verkstad:

Montera av vinterdäck på plåtfälgar från bilen

Montera av vinterdäck från plåtfälgar

Montera av sommardäck från aluminiumfälgar

Montera på vinterdäck på aluminiumfälgar

172 Inlägg
9 december 2011
#2
DavidRL skrev:
Vet att det är olika priser hos olika verkstäder, men vill bara veta vad det ungefär kan kosta att låta en verkstad:

Montera av vinterdäck på plåtfälgar från bilen

Montera av vinterdäck från plåtfälgar

Montera av sommardäck från aluminiumfälgar

Montera på vinterdäck på aluminiumfälgar

Grejen är densamma, kvittar vilken fälg och däck det är. Ingen aning vad det kan kosta då jag gör det själv här hemma men ungefärligt pris per hjul/däck 50:- skulle jag tro.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 december 2011
#3
dappe89 skrev:
DavidRL skrev:
Vet att det är olika priser hos olika verkstäder, men vill bara veta vad det ungefär kan kosta att låta en verkstad:

Montera av vinterdäck på plåtfälgar från bilen

Montera av vinterdäck från plåtfälgar

Montera av sommardäck från aluminiumfälgar

Montera på vinterdäck på aluminiumfälgar

Grejen är densamma, kvittar vilken fälg och däck det är. Ingen aning vad det kan kosta då jag gör det själv här hemma men ungefärligt pris per hjul/däck 50:- skulle jag tro.

Räkna med en 1000:- på däckia för alla fyra hjulen
Eller iaf en 5-800 på hassan runt hörnet.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

172 Inlägg
9 december 2011
#4
discokapten skrev:
dappe89 skrev:
DavidRL skrev:
Vet att det är olika priser hos olika verkstäder, men vill bara veta vad det ungefär kan kosta att låta en verkstad:

Montera av vinterdäck på plåtfälgar från bilen

Montera av vinterdäck från plåtfälgar

Montera av sommardäck från aluminiumfälgar

Montera på vinterdäck på aluminiumfälgar

Grejen är densamma, kvittar vilken fälg och däck det är. Ingen aning vad det kan kosta då jag gör det själv här hemma men ungefärligt pris per hjul/däck 50:- skulle jag tro.

Räkna med en 1000:- på däckia för alla fyra hjulen
Eller iaf en 5-800 på hassan runt hörnet.

Kan nog stämma bra, men då ingår balansering och påkrängning av nytt däck.

1 749 Inlägg
9 december 2011
#5
Alufälgar kostat mer på vissa ställen

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

812 Inlägg
9 december 2011
#6
1000 spänn, själv betalar man bara 400 för byte av däck på alu fälg i falkenberg
Senast redigerat av aakesson (9 december 2011)


149 Inlägg
9 december 2011
#7
Betalar 200:- på verkstaden i Bjurholm men då får du kränga själv.
Men då får man även använda balanseringsmaskinen och kränga hur många gånger du vill.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
9 december 2011
#8
normalt pris idag verkar ligga runt 100-150kr/däck. men efter som du ska ha över dom på andra fälgar kan dom vilja ha ett par kronor till.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

785 Inlägg
9 december 2011
#9
Lite olika priser beroende på storleken på fälgen.
Så räknar de i helsingborg iaf..

Its not the fart that kills, its the smell...

2 337 Inlägg
9 december 2011
#10
Jag monterade av hjulen från bilen, monterade av sommardäck, monterade och balanserade vinterdäck på fälgarna och monterade sedan hjulen på bilen, för 800 kr. Detta på Euromaster i Enköping. Värt att nämnas var att jag fick ordentligt rabatt, jag hade 17" och fick betala för 15". Ord. pris var 1400 kr för 17".

149 Inlägg
10 december 2011
#11
Värt att veta är att de firmor jag varit på brukar ta mycket mer betalt om du kommer dit med helt nya däck.
Då dem helst vill sälja dem själv.

Då man var på gummiverkstaden själv och kunden frågade vad det kostade brukade man alltid fråga om det var nya eller gamla däck som skulle på. wink

Påstängd
1 197 Inlägg
10 december 2011
#12
tung_man skrev:
Värt att veta är att de firmor jag varit på brukar ta mycket mer betalt om du kommer dit med helt nya däck.
Då dem helst vill sälja dem själv.

Då man var på gummiverkstaden själv och kunden frågade vad det kostade brukade man alltid fråga om det var nya eller gamla däck som skulle på. wink

Så i slutändan brukar det nästan lösa sig att köpa däcken hos firman, för då ingår oftast krängningen. smile


149 Inlägg
10 december 2011
#13
siiimooon skrev:
tung_man skrev:
Värt att veta är att de firmor jag varit på brukar ta mycket mer betalt om du kommer dit med helt nya däck.
Då dem helst vill sälja dem själv.

Då man var på gummiverkstaden själv och kunden frågade vad det kostade brukade man alltid fråga om det var nya eller gamla däck som skulle på. wink

Så i slutändan brukar det nästan lösa sig att köpa däcken hos firman, för då ingår oftast krängningen. smile

Ja i regel blev det billigast så. smile

73 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#14
Tack för tipsen. Köpte ett däck med fälg. Problemet är nu att jag inte får loss bultarna från däcken/fälgarna som sitter på bilen nu (sitter för hårt/rostiga bultar). Några tips på hur man kan få loss dom utan att behöva lämna in till en verkstad?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 december 2011
#15
DavidRL skrev:
Tack för tipsen. Köpte ett däck med fälg. Problemet är nu att jag inte får loss bultarna från däcken/fälgarna som sitter på bilen nu (sitter för hårt/rostiga bultar). Några tips på hur man kan få loss dom utan att behöva lämna in till en verkstad?

Skaffa en förlängare till själva skaftet på spärrskaftet, så att du får lite kraft bakom det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
13 december 2011
#16
DavidRL skrev:
Tack för tipsen. Köpte ett däck med fälg. Problemet är nu att jag inte får loss bultarna från däcken/fälgarna som sitter på bilen nu (sitter för hårt/rostiga bultar). Några tips på hur man kan få loss dom utan att behöva lämna in till en verkstad?

En bra däcknyckel med lite längd på eller ett långt kraftigt spärrskaft, räcker inte de så trä på ett rör:) spaya gärna lite kryp olja/5-56/rotlösare på en stund innan:)
Förutom muttermaskin så kan dom inte göra annat på verkstan heller än i ta till ett långt skaft.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

73 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#17
Tack för tipsen!

marwin_of_sweden skrev:
DavidRL skrev:
Tack för tipsen. Köpte ett däck med fälg. Problemet är nu att jag inte får loss bultarna från däcken/fälgarna som sitter på bilen nu (sitter för hårt/rostiga bultar). Några tips på hur man kan få loss dom utan att behöva lämna in till en verkstad?

En bra däcknyckel med lite längd på eller ett långt kraftigt spärrskaft, räcker inte de så trä på ett rör:) spaya gärna lite kryp olja/5-56/rotlösare på en stund innan:)
Förutom muttermaskin så kan dom inte göra annat på verkstan heller än i ta till ett långt skaft.

Jag har en hjulmutternyckel (med långt skaft, inget fälgkors) men tyvärr inget rör jag kan trä på.
Provade nyss att spraya på 5-56 men det gick inte lättare för det tyvärr. Får gå ut och försöka igen senare.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
15 december 2011
#18
DavidRL skrev:
Tack för tipsen!

marwin_of_sweden skrev:
DavidRL skrev:
Tack för tipsen. Köpte ett däck med fälg. Problemet är nu att jag inte får loss bultarna från däcken/fälgarna som sitter på bilen nu (sitter för hårt/rostiga bultar). Några tips på hur man kan få loss dom utan att behöva lämna in till en verkstad?

En bra däcknyckel med lite längd på eller ett långt kraftigt spärrskaft, räcker inte de så trä på ett rör:) spaya gärna lite kryp olja/5-56/rotlösare på en stund innan:)
Förutom muttermaskin så kan dom inte göra annat på verkstan heller än i ta till ett långt skaft.

Jag har en hjulmutternyckel (med långt skaft, inget fälgkors) men tyvärr inget rör jag kan trä på.
Provade nyss att spraya på 5-56 men det gick inte lättare för det tyvärr. Får gå ut och försöka igen senare.

Om i ställer dig på skaftet o gungar lite då? De brukar göra susen:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 december 2011
#19
Jag brukar köra 600mm dagskaft med kafthylsa. Drag åt handbromsen alt. Klossa hjulen. Sätt på dragskaftet på hjulmuttern/bulten(skruven) så nära parallellt med marken som möjligt. Därefter brukar jag ställa mig på dragskaftet och gunga till. Vips lossar den fastsittande hjulbulten....

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 december 2011
#20
Våld är ibland det enda som gäller. Se bara till att ha en hylsa om är bra, inte en alltför sliten alltså.
Att slå på hylsan innan du börjar dra hjälper också, banka lite liv i han så att säga.

Annars får du börja värma.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök