2827
Sök

Opel Omega B 2.0 16v X20XEV, ingen gnista på 3ans cylinder.

262 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Köpte idag en billig vinterbil som ägaren skrev att bilen gick lite orent.

Det är en Opel Omega 2.0 16v X20XEV från 1995, manuell.

Jag har kollat tändstift och 3ans cylinder var riktigt sotig. Där finns ingen som helst gnista på 3ans cylinder, jag provade med ett löst stift då och la den mot jord som vanligt. Har provat att ta 1ans cylinders tändkabel (frisk) och där blir fortfarande ingen gnista.

Någon som haft samma problem eller vet vad det kan vara? Kan det vara fördelare eller liknande?

Mvh Simon.
Senast redigerat av hejpadig (13 december 2011)

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]

Gasglad Skåning'
49 Inlägg
13 december 2011
#2
Så det blev ett köp smile
Thomassons har en Vectra med samma motor där du kan plocka tändfördelare för 200:-

//Chrille
Senast redigerat av chrijjle (13 december 2011)

262 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#3
chrijjle skrev:
Så det blev ett köp smile
Thomassons har en Vectra med samma motor där du kan plocka tändfördelare för 200:-

//Chrille

Jodå det blev det.. En riktigt risig jävel men den kosta mig 3500kr så den ska jag bara ha till och leka med så gott som. Ingen idé att stå och putsa på.

Jag och markus ska kanske ner imorn och kolla efter dom slutat skolan, ska hjälpa wollersheim och byta glödisar till instrumentering i hans A4.

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
14 december 2011
#4
hejpadig skrev:
Hej.

Köpte idag en billig vinterbil som ägaren skrev att bilen gick lite orent.

Det är en Opel Omega 2.0 16v X20XEV från 1995, manuell.

Jag har kollat tändstift och 3ans cylinder var riktigt sotig. Där finns ingen som helst gnista på 3ans cylinder, jag provade med ett löst stift då och la den mot jord som vanligt. Har provat att ta 1ans cylinders tändkabel (frisk) och där blir fortfarande ingen gnista.

Någon som haft samma problem eller vet vad det kan vara? Kan det vara fördelare eller liknande?

Mvh Simon.

Känns lite som det är fördelaren som spökar om den inte får gnista med annan tändkabel heller hmm


272 Inlägg
14 december 2011
#5
Om du sätter 3ans tändkabel på 1ans utgång på fördelaren, får du gnista då? Eller det är ingen klassisk fördelare på dem kanske? Annars är ju uteslutningsmetoden bäst smile

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

7 Inlägg
14 december 2011
#6
Jag håller på Jip's förslag. Då kan du utesluta om det är tändkabeln och att det antagligen är fördelaren.
Lycka till smile

262 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#7
jip skrev:
Om du sätter 3ans tändkabel på 1ans utgång på fördelaren, får du gnista då? Eller det är ingen klassisk fördelare på dem kanske? Annars är ju uteslutningsmetoden bäst smile

Har provat olika tändkablar. Jag vet inte skillnaden mellan den klassiska och vanliga.. tongue

Där var en riktigt stor spricka i hela fördelaren typ, kommer bilder strax.

Men jag, luuundh och raalf var nere på thomassons pick and pay och köpte en fördelare, kostade mig 100kr. Dock hade vi ett jäkla problem att hitta rätt tändföljd (alltså hur kablarna skulle sitta) för att där fanns inga siffror på fördelaren av någon dum anledning. Så vi prova lite här och där och den gick inte bra alls, sen hitta vi en amerikansk sida och gjorde som där stod och det blev inte heller rätt. Till slut hitta luuundh en bild på google på en opel motor och hur tändkablarna satt så ni jävlar går den på alla 4 igen.! tongue

Tack för tips!

Mvh Simon! smile

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
14 december 2011
#8
hejpadig skrev:
jip skrev:
Om du sätter 3ans tändkabel på 1ans utgång på fördelaren, får du gnista då? Eller det är ingen klassisk fördelare på dem kanske? Annars är ju uteslutningsmetoden bäst smile

Har provat olika tändkablar. Jag vet inte skillnaden mellan den klassiska och vanliga.. tongue

Där var en riktigt stor spricka i hela fördelaren typ, kommer bilder strax.

Men jag, luuundh och raalf var nere på thomassons pick and pay och köpte en fördelare, kostade mig 100kr. Dock hade vi ett jäkla problem att hitta rätt tändföljd (alltså hur kablarna skulle sitta) för att där fanns inga siffror på fördelaren av någon dum anledning. Så vi prova lite här och där och den gick inte bra alls, sen hitta vi en amerikansk sida och gjorde som där stod och det blev inte heller rätt. Till slut hitta luuundh en bild på google på en opel motor och hur tändkablarna satt så ni jävlar går den på alla 4 igen.! tongue

Tack för tips!

Mvh Simon! smile

Där har du felet, spricka i fördelarlocket tongue då brukar där komma ner fukt som spökar till det tongue


262 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#9
WolleJR skrev:
hejpadig skrev:
jip skrev:
Om du sätter 3ans tändkabel på 1ans utgång på fördelaren, får du gnista då? Eller det är ingen klassisk fördelare på dem kanske? Annars är ju uteslutningsmetoden bäst smile

Har provat olika tändkablar. Jag vet inte skillnaden mellan den klassiska och vanliga.. tongue

Där var en riktigt stor spricka i hela fördelaren typ, kommer bilder strax.

Men jag, luuundh och raalf var nere på thomassons pick and pay och köpte en fördelare, kostade mig 100kr. Dock hade vi ett jäkla problem att hitta rätt tändföljd (alltså hur kablarna skulle sitta) för att där fanns inga siffror på fördelaren av någon dum anledning. Så vi prova lite här och där och den gick inte bra alls, sen hitta vi en amerikansk sida och gjorde som där stod och det blev inte heller rätt. Till slut hitta luuundh en bild på google på en opel motor och hur tändkablarna satt så ni jävlar går den på alla 4 igen.! tongue

Tack för tips!

Mvh Simon! smile

Där har du felet, spricka i fördelarlocket tongue då brukar där komma ner fukt som spökar till det tongue

Jodå det förstod jag med, men att den var så sprucken! Kolla bilderna jag lagt upp.

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]

227 Inlägg
14 december 2011
#10
x20xev har inget fördelare utan en wastefire spole. Du får helt enkelt byta hela den.

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
14 december 2011
#11
hejpadig skrev:
WolleJR skrev:
hejpadig skrev:

Har provat olika tändkablar. Jag vet inte skillnaden mellan den klassiska och vanliga.. tongue

Där var en riktigt stor spricka i hela fördelaren typ, kommer bilder strax.

Men jag, luuundh och raalf var nere på thomassons pick and pay och köpte en fördelare, kostade mig 100kr. Dock hade vi ett jäkla problem att hitta rätt tändföljd (alltså hur kablarna skulle sitta) för att där fanns inga siffror på fördelaren av någon dum anledning. Så vi prova lite här och där och den gick inte bra alls, sen hitta vi en amerikansk sida och gjorde som där stod och det blev inte heller rätt. Till slut hitta luuundh en bild på google på en opel motor och hur tändkablarna satt så ni jävlar går den på alla 4 igen.! tongue

Tack för tips!

Mvh Simon! smile

Där har du felet, spricka i fördelarlocket tongue då brukar där komma ner fukt som spökar till det tongue

Jodå det förstod jag med, men att den var så sprucken! Kolla bilderna jag lagt upp.

Fyfan där var inte mycket helt på den tongue



Sök