2704
Sök

Vilka bilar sitter 1041 slungdiff på

Smålänning
7 883 Inlägg
15 december 2011
#21
Growe skrev:
twin_cam skrev:
PerssonTheKung skrev:
slungdiff ä bara skit, lamell är bättre men de kostar å ligga på topp tongue

Slungan duger till det den är avsedd för smile

1041 slungdiff sitter på
Turbobilar 90-93 740 och 940
Tillval på andra årsmodeller.

Mig veteligen va dffen som kunde väljas till 940 senareår e lamelldiff som sattes i bakaxeln, de bilarna ha en vanlig 1031 utrustad med lamelldiff.

orkar iallfall med ringar på 2:an på min slöa 16v
men visst man fick många överaskninger vintertid när man ena stunden hade låst diff och sen släppte man av och bam så släppte bara ena hjulet helt värdelöst

Ja den låser ihop hjulen vid start för att inte bara höger ska spinna hejdlöst.

Den låser upp till ca 30 km/h, vilket räcker för att ta starten, eller komma loss om du kört fast med ena hjulet. Håller du ful gas dock, eller spinn så håller den låst till du släpper eller lättar på gasen. Går du då på igen om då håller under 30 så låsen den igen, ibland, och håller du över ca 30 så har du en öppen diff.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 december 2011
#22
Growe skrev:
sen är det lite hur som helst
men fått för mig att det är slungdiff orginal på samtliga 98:ans Turbo obs ej classic!!!

Min 940 -98 FTT hade ej någon sorts diffspärr, de vet jag eftersom jag monterade en diffspärr i den wink

Jonas

-->*Persson*<--
287 Inlägg
15 december 2011
#23
Volvo_Mannen skrev:
Growe skrev:
sen är det lite hur som helst
men fått för mig att det är slungdiff orginal på samtliga 98:ans Turbo obs ej classic!!!

Min 940 -98 FTT hade ej någon sorts diffspärr, de vet jag eftersom jag monterade en diffspärr i den wink

möjligen aga diff? big_smile

"Drive It Like You Hate It"

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
15 december 2011
#24
Volvo_Mannen skrev:
Growe skrev:
sen är det lite hur som helst
men fått för mig att det är slungdiff orginal på samtliga 98:ans Turbo obs ej classic!!!

Min 940 -98 FTT hade ej någon sorts diffspärr, de vet jag eftersom jag monterade en diffspärr i den wink

där ser man ja det verkar vara väldigt olika
på olika bilar smile

enda med säkerhet är tidiga se modeller som såldes med diffspärr orginal och 90:ans turbo

Kör fort så hinner inget hända...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 december 2011
#25
PerssonTheKung skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Growe skrev:
sen är det lite hur som helst
men fått för mig att det är slungdiff orginal på samtliga 98:ans Turbo obs ej classic!!!

Min 940 -98 FTT hade ej någon sorts diffspärr, de vet jag eftersom jag monterade en diffspärr i den wink

möjligen aga diff? big_smile

Nee, aussie locker, dock inget jag skulle göra montera igen. Lamell, torsen el dyl. isf.
Senast redigerat av Volvo_Mannen (15 december 2011)

Jonas

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
15 december 2011
#26
Volvo_Mannen skrev:
PerssonTheKung skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Min 940 -98 FTT hade ej någon sorts diffspärr, de vet jag eftersom jag monterade en diffspärr i den wink

möjligen aga diff? big_smile

Nee, aussie locker, dock inget jag skulle göra montera igen. Lamell, torsen el dyl. isf.

fungerar inte aussien någe bra eller?

lite sugen på något smäck som är konsikvent när man kör
dock används bilen som rövtransport oxå så man pallar jhu inte vad som helst

Kör fort så hinner inget hända...

-->*Persson*<--
287 Inlägg
15 december 2011
#27
Volvo_Mannen skrev:
PerssonTheKung skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Min 940 -98 FTT hade ej någon sorts diffspärr, de vet jag eftersom jag monterade en diffspärr i den wink

möjligen aga diff? big_smile

Nee, aussie locker, dock inget jag skulle göra montera igen. Lamell, torsen el dyl. isf.

ok tack för upplysningen för jag hade planer på en sån yikes

"Drive It Like You Hate It"

1 277 Inlägg
15 december 2011
#28
Growe skrev:
cykelpump skrev:
Louksor skrev:
Alla 1041 är slungdiff.
Lamelldiff sitter det på en del 1031, de brukar vara svårare att få tag i och kostar mer.



ja men det finns 1041 med lamell också, förvånad blev jag men det nämdes i flera trådar på volvoforum osv

har aldrig sätt något annat än den så kallade slungdiffen

säkert folk som tror att det är en lamelldiff

enligt vadis finns det inga lamell diffar till 740 940 varken på 1031 axlarna eller 1041

möjligen att köparen har krävt en lamell diff och dom då löst det på enstaka bilar men mer än så är det ej

det är nog så, tänkte de va fel men har tyvärr inga böcker ligganes å söke i. men om ts ska köpa bakaxel så räcker det la å matcha utväxling och kransen för Hastighet/alt abs?

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
15 december 2011
#29
cykelpump skrev:
Growe skrev:
cykelpump skrev:

ja men det finns 1041 med lamell också, förvånad blev jag men det nämdes i flera trådar på volvoforum osv

har aldrig sätt något annat än den så kallade slungdiffen

säkert folk som tror att det är en lamelldiff

enligt vadis finns det inga lamell diffar till 740 940 varken på 1031 axlarna eller 1041

möjligen att köparen har krävt en lamell diff och dom då löst det på enstaka bilar men mer än så är det ej

det är nog så, tänkte de va fel men har tyvärr inga böcker ligganes å söke i. men om ts ska köpa bakaxel så räcker det la å matcha utväxling och kransen för Hastighet/alt abs?

japp
bara hålla koll på årgångar..men vad jag vet finns ingen 1041:A tidigare än 88b så h-mätaren löser sig

Kör fort så hinner inget hända...

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 december 2011
#30
Growe skrev:
Volvo_Mannen skrev:
PerssonTheKung skrev:

möjligen aga diff? big_smile

Nee, aussie locker, dock inget jag skulle göra montera igen. Lamell, torsen el dyl. isf.

fungerar inte aussien någe bra eller?

lite sugen på något smäck som är konsikvent när man kör
dock används bilen som rövtransport oxå så man pallar jhu inte vad som helst

Jo den funkar ju precis som utlovas, dock låter de jävel och blir lite ryckigt vid sväng i låg fart.
Diffen är typ som svetsdiff fast lite mildare och skonsammare mot drivaxlar.
Så på en bruksbil kan jag inte rekomendera den.
På Vinterbil så duger svets.
På Lek/busbuil är är en seriösare diff att föredra.

Men detta är mina tankar erfarenheter, andra tycker säkert annorlunda

Jonas

1 277 Inlägg
15 december 2011
#31
Growe skrev:
cykelpump skrev:
Growe skrev:

har aldrig sätt något annat än den så kallade slungdiffen

säkert folk som tror att det är en lamelldiff

enligt vadis finns det inga lamell diffar till 740 940 varken på 1031 axlarna eller 1041

möjligen att köparen har krävt en lamell diff och dom då löst det på enstaka bilar men mer än så är det ej

det är nog så, tänkte de va fel men har tyvärr inga böcker ligganes å söke i. men om ts ska köpa bakaxel så räcker det la å matcha utväxling och kransen för Hastighet/alt abs?

japp
bara hålla koll på årgångar..men vad jag vet finns ingen 1041:A tidigare än 88b så h-mätaren löser sig

ja så äre, men skulle de va kris kan man ju klippa alla utom var tredje har ja för mig. men ja nu har ts information iallafall


Sök