4118
Sök

Golf 3 drar litern - kan man göra något?

16 197 Inlägg
15 december 2011
#21
skulle ja köra i 50 på 4ans växel med min firmabil så skulle den inte orka mycke..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 632 Inlägg
15 december 2011
#22
ekelund88 skrev:
Malheus skrev:
evilaudio skrev:
50 kör man ju på 3an..

Skulle säga 4an på alla motorer från 1.6L och uppåt

hur skulle du kunna säga de när utväxling vikt allt är olika oftast?

Vissa bilar tycker jag beter sig trötta när man slänger i 4an i 50. Somliga inte
Får försöka hitta läget då motorn går som minst belastat men ändå inte varvar överdrivet.

De/Dem

1 171 Inlägg
15 december 2011
#23
Hmm. Lägsta möjliga varv är ju effektivare. Om man känner mycket kraft (vrid) när man gasar så har man egenltigen för låg växel för att köra snålt i konstant fart. Då är det effektivare att växla upp. Golf 3 1.8 har inga problem att köra 50 på 5:an och 30 på 3:an osv. Inget fel med det, tvärtom! 50 på 5:an ger ungefär 1500rpm.


Golf 3 har ju ingen förgasare?

Jag skulle tippa på antingen att någon broms ligger på (om bilen saktar farten kännbart om man bara kopplar ur och rullar eller om någon bromsskiva/trumma är varm när man kört en stund) eller att det är något fel på någon sensor så datorn går i nödläge och bilen går fett hela tiden.


6 632 Inlägg
16 december 2011
#24
zoopåse skrev:
Hmm. Lägsta möjliga varv är ju effektivare. Om man känner mycket kraft (vrid) när man gasar så har man egenltigen för låg växel för att köra snålt i konstant fart. Då är det effektivare att växla upp. Golf 3 1.8 har inga problem att köra 50 på 5:an och 30 på 3:an osv. Inget fel med det, tvärtom! 50 på 5:an ger ungefär 1500rpm.


Golf 3 har ju ingen förgasare?

Jag skulle tippa på antingen att någon broms ligger på (om bilen saktar farten kännbart om man bara kopplar ur och rullar eller om någon bromsskiva/trumma är varm när man kört en stund) eller att det är något fel på någon sensor så datorn går i nödläge och bilen går fett hela tiden.

"Elektronisk förgasare" = Central insprutning har Golfen.

Lägsta varvet är inte effektivast, beror helt på hur motorn är konstruerad.
En Renault Megane 1.6 drar 0.8 med 5an i 50 istället för 0.6-0.7. 6-växlad dessutom. Skulle jag lägga i 5an i 50 skulle alfan sluka mer bensin också. Är en högvarvig motor

Om att köra då i 1500 varv i 50, måste vägen bara helt rak och fin, plan också. Du måste ge mer gas för att behålla rätt fart vid ojämnheter; med gas = mer bensin går, det är ingen diesel vi pratar om!

Och sist.. "Om man känner mycket kraft (vrid) när man gasar så har man egenltigen för låg växel"
En Ford Mondeo ST220 kan ligga på 6an i 30, blir motorn varvar ~1100 och om du ger gas sticker bilen iväg.. vad är felet då? ;>

De/Dem

55 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#25
Hur kollar man om bromsarna ligger för nära? och isf om det stämmer hur gör man då?

2 656 Inlägg
16 december 2011
#26
eleonoree skrev:
Hur kollar man om bromsarna ligger för nära? och isf om det stämmer hur gör man då?

kör en runda och sen lägger du handen på fälgen är det märkbart varmt ligger dom på


55 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#27
har trummor där bak så det är väl bara där fram dom kan ligga på? om dom ligger på?
Senast redigerat av eleonoree (16 december 2011)

2 400 Inlägg
16 december 2011
#28
eleonoree skrev:
har trummor där bak så det är väl bara där fram dom kan ligga på? om dom ligger på?

huh!? Klar bakbromsarna kan ligga på


1 171 Inlägg
17 december 2011
#29
Malheus skrev:
zoopåse skrev:
Hmm. Lägsta möjliga varv är ju effektivare. Om man känner mycket kraft (vrid) när man gasar så har man egenltigen för låg växel för att köra snålt i konstant fart. Då är det effektivare att växla upp. Golf 3 1.8 har inga problem att köra 50 på 5:an och 30 på 3:an osv. Inget fel med det, tvärtom! 50 på 5:an ger ungefär 1500rpm.


Golf 3 har ju ingen förgasare?

Jag skulle tippa på antingen att någon broms ligger på (om bilen saktar farten kännbart om man bara kopplar ur och rullar eller om någon bromsskiva/trumma är varm när man kört en stund) eller att det är något fel på någon sensor så datorn går i nödläge och bilen går fett hela tiden.

"Elektronisk förgasare" = Central insprutning har Golfen.

Lägsta varvet är inte effektivast, beror helt på hur motorn är konstruerad.
En Renault Megane 1.6 drar 0.8 med 5an i 50 istället för 0.6-0.7. 6-växlad dessutom. Skulle jag lägga i 5an i 50 skulle alfan sluka mer bensin också. Är en högvarvig motor

Det är lätt att lura sig där med momentanförbrukningar mm. Minsta lilla motlut så har man 25% högre förbrukning i lägre hastigheter momentant. Det som händer när man har en hög växel i låg hatighet är att förbruknigen kommer variera mycket mer beroende på hur du gasar, men snittet blir ändå lägre oftast.

Tex i en svag nerförsbacke så kan du ha 0 i förbrukning på 5:an i 50 när du hade behövt gasa dig nerför backen på 4:an och 3:an i rena sugförluster i motorn. Att ge mer gas är bra så länge den inte går till förlust på något sätt, för då andas motorn mer och sugförlusterna minskar (gäller bensin). Det gäller då att istället begränsa effekttuttaget till det lilla man har användning för för tillfället genom att välja ett så lågt varv som möjligt. Ska man däremot accellerera så kan man ju använda mer effekt och därmed mer varv. Svårt att förklara med text, lättare att demonstrera i praktiken, särskillt inte när det var ett annat problem tråden handlar om. Alla bilar jag kört tekniken på drar betydligt mindre än deklarerad förbrukning (även landsväg) så det kan inte vara pga att hon kör eco-driving som golfen drar litern...
Senast redigerat av zoopåse (17 december 2011)


55 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
#30
Hej alla!

Bilen har förmodligen stått stilla väldigt länge när jag köpte den, hade bara rullat några 100mil, kan det ha med detta och göra kanske?

hur som helst så kom jag ca 65mil på 55L tank,


det får man nöja sig med smile

tack för alla svaren!

218 Inlägg
29 december 2011
#31
om den har stått stilla så länge så har nästan defenitivt bromsar fastnat och liggar på som ovanstående har sagt.

absolut enklaste sättet att testa om bromsar ligger på (foröutom köra och känna på bromsarna) är att hissa upp bilen och försök rulla på däcket, får du ta i som satan är det nåt fel.

Dock tycker jag inte att 65 mil på 55L var så farligt ändå. Min gör ungefär likandant.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

55 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
#32
Tommty skrev:
om den har stått stilla så länge så har nästan defenitivt bromsar fastnat och liggar på som ovanstående har sagt.

absolut enklaste sättet att testa om bromsar ligger på (foröutom köra och känna på bromsarna) är att hissa upp bilen och försök rulla på däcket, får du ta i som satan är det nåt fel.

Dock tycker jag inte att 65 mil på 55L var så farligt ändå. Min gör ungefär likandant.

Oj glömde att skriva att dom var iskalla efter jag hade kört 12mil, men dom kanske ligger på endå?

innan kom jag bara 57mil på 55L så vet inte vad som har hänt, har inte gjort något speciellt förutom denna tankningen så har det varit endast motorväg, så det kanske är för bilen endast rulllade några 100mil detta år, förmodligen bara i city också.
Senast redigerat av eleonoree (29 december 2011)

218 Inlägg
29 december 2011
#33
Om du kände på dem direkt efter du stängt av bilen efter de 12 milen så ligger dem inte på (sålänge du kollade alla bromsarna)

det finns miljoner förklaringar till varför en bil kan dra mer så det är enormt svårt att "bara hitta problemet" om det inte är jätte uppenbart.

Men kallstarter, tät trafik, start och stopp så har du lätt 0.8-0.9 i förbrukning. Medans motorväg kommer du mycket längre på tanken.

Sen kan det vara dåliga däck, tung bil, väderleken, bromsar etc etc.

Kan även vara eftersom du har kört så lite med bilen så kan det har varit att bromsarna hade fastnat på skivan/trumman, som sedan har fixat sig efter du har kört med den några mil. Hade detta problemet med clion vi har.

Men som sagt, om problemet har fixat sig så är det ju grymt!

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

55 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
#34
Alla 4 fälgar va kalla efter dom 12 milen, skullle jag kännt på bromsarna också?


65mil på 55L får man nöja sig med, vi får väl se vad bilen drar när sommardäcken kommer på big_smile
Senast redigerat av eleonoree (30 december 2011)

218 Inlägg
30 december 2011
#35
skiven menade jag att man ska känna på. Menadeom kollade "alla" bromsarna d.v.s. skivorna. som du gjorde så du kan nog vara lugn där, verkar inte som någon skiva ligger på.

men som sagt, att en bil drar mycket/mer bensin är alltid ett mysterium...

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

Fartdåre =)
147 Inlägg
31 december 2011
#36
Känn inte på bromsskivorna efter körning, dom är rätt varma då tongue

känn på fälgen om det nu  behövs kännas!

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
31 december 2011
#37
Golf 3:an (1.8 gl) jag hade som vinterbil för ett par år sen gick att få ner på 0,8 om man körde som en kärring vid landsvägskörning. Lite mer inspirerad körning så ville den ha betydligt mer. Åkte ett tag med ett dåligt hjullager fram, då vägrade den ta under litern.

Gjorde allt jag kunde i fråga om service osv men det var ett hopplöst fall. Sålde skrotet på våren, körde kadetten över sommaren (som drar 0,8-0,9 vid HÅRD körning) och började sen åka chevadiesel på hösten. Den drar visserligen marginellt mer än golfen men jag har iaf 4wd och gott om utrymme i bilen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Exporterad Colombian
812 Inlägg
31 december 2011
#38
Min "90hk" drog också över 0,8. Spelade som ingen roll om jag hade 14" eller 17". På slutet kunde de dock inte hålla jämt varv på besiktningen, så nått galet var det ju med den bevisligen smile

Momentanmätarn på E36an är ju guld värd. Tankar vid ca 50 mil o får i 45-49 liter.
2500cc vs 1800cc 1-0 wink

Tankade igår:  51 mil på 46 liter big_smile
Senast redigerat av malaguti_fabbe (31 december 2011)



Sök