Bjornn skrev:
Avgassystemen brukar inte rosta sönder i första taget på de här bilarna, nån gång går ju allt sönder men dessa är mkt hållbara.
Hade en 850 94a 40 000mil med det fabriksmonterade avgasystemet felfritt(samma avgas som på bilen i fråga.)
Jobbar som bilmekaniker och det är ytterst sällsynt att man byter avgasystem på denna modellen, då det hänt nån enstaka gång så har bilen rullat väldigt långt och varit misskött.
2 andra svaga punkter på bilen är länkarmslagringarna i framvagnen, de brukar gå sönder och det märker man genom att ratten står snett ev slår ratten när man bromsar och acclererar, inte så dyrt att byta dock.
Sitter även busstningar i bakvagnen som går sönder ibland när de är gamla, de är inte heller speciellt dyra.
Spindellederna i framvagnen är fastgjutna i länkarmarna, som de är på många bilar idag, SAAB, Citroen mfl värst och dyrast framvagn att reparera är nog Audi.
Det betyder att man får byta hela länkarmarna då lederna går sönder, men spindellederna är hållbaraoch går inte sönder ofta, fast när allt är gammalt så vet man ju inte vad som väntar.
Ska man köpa orginallederna så kostar de 1500kr st men man kan hitta billigare för 500kr st.
Motorns busstningar brukar också spricka och gå sönder, vissa kan va dyra, de övre kostar några 100 och de undre samt högra kostar ca 700kr st.
Om bustningarna i motorn är hela kan du kolla genom att bilen inte rycker när du lagt i en ny växel, samt att det inte rycker om du kör på samma växel och gasar fullt/släpper gasen flera gr.
Rost i chassit är sällsynt, det är ett väldigt bra chassi som inte rostar lätt, men om det uppkommer så brukar det vara i bakskärmar, baklucka och ibland nederkant på dörrar samt framskärmar. Under-till har jag aldrig sett rost på en sån. Bromsrören är i koppar orginal så bromsrörsbyte slipper du.
Ibland sätts vevhusventilationen igen på motorn, detta kan orsaka att motorn går illa och oljeläckage på ventilkåpan, man kan testa vevhusventilationen genom att lossa oljepåfyllningslocket då motorn går på tomgång och lägga handflatan över hålet, utan handskar, då ska man känna ett lätt sug. Smartast att göra då motorn är kall.
Bortsett från detta så är det fantastiskt bra bilar.
Felen som tagits upp här är ju bara vanliga slitage /servicedelar som man byter på alla bilar.
Delar som dessa är inte gjorda för att hålla i evigheter utan ska bytas ut då de är utslitna, det kan va smart att har som regel att byta på båda sidor samtidigt.
Har man problem med att mycket av detta går sönder så beror det troligen på dåligt underhåll sen innan.
Ju mer man underhåller sin S/V70 ju bättre håller den och reglen gäller för övrigt alla bilar, uppsmörjning och underhåll av bromsar tex ökar livslängden på bromsarna, fastrostade bromsbelägg och dåligt bromsande förstör förståss bromsarna i förtid.
Då nya bromsar monteras så är det inte meningen att de ska sitta där tills de är utslitna, utan man bör ta bort beläggen rengöra glidytorna och smörja dessa varje år.
Trots det så gör folk inte det, vilket resulterar i att bromsskivorna oftast blir helt förstörda för att bromsarna inte kan röra sig riktigt då de inte underhålls, man får allt som oftast byta bromsar långt i förtid vilket blir betydligt dyrare än att underhålla dem som man bör göra.
Du kan ju fråga om när det gjordes hjulinställning senast också, styrleder och styrstag går sönder på dessa ganska ofta, vissa byter utan att göra hjulinställning, vilket påverkar hela bilens köregenskaper negativt, och bilen presterar inte så bra som den borde utan hjulinställning.
Fast ganska ofta innebär att samma led går sönder ungefär var 3-6 år beroende på hur man kör samt kvaliteten på reservdelen, byter man inte alla leder sammtidigt så går kanske en till led sönder året efter och då upplever ej bilkunniga människor att lederna går sönder ofta fast det inte är samma led.
Det finns ju 4st styrleder och om 1 går sönder varje år utan att alla byts så blir det en ond cirkel, då är man snåldum, vilket inte är bilens fel.
Man kan aldrig byta en led och få det bra utan 4hjulsmätning.
Det mest ekonomiska att göra är att byta ut alla leder sammtidigt och göra en hjulinställning efter det så det håller länge, istället för att göra flera hjulinställningar efter varje led man byter.
Kolla också drivknutsdamaskerna så de är hela, går sönder ungefär vart 4år precis som på andra framhjulsdrivna bilar.
Kör man med trasiga drivknutsdamasker så förstör man drivknutarna som kostar många tusen att byta, damaskerna kostar bara några hundralappar.