9Femma skrev:
Undvik bilar med TCS (Traction Control). Tror det blev bättre från årsmodell 1995, men tidiga 9000 med TCS är ökända för att krabba.
Det säger jag inte för att kasta skit över Saab (är själv Saabentusiast) utan för att det är ett erkänd brist hos tidiga årsmodeller av 9000. Modellen är annars ett riktigt bra val.
Det är idag så billiga bilar att du bör sikta på så ny årsmodell som möjligt och så mycket utrustning som möjligt.
Sista årsmodellen är 1998, och anses också vara den bättre (A50 Anniversery).
Men mest bekvämt färdas du tveklöst i en 9000 CS 2,3 Turbo Aero, sista årsmodell 1997. Är man bara ute efter denna inredning går den enkelt att eftermontera i valfri 9000. Men det är som man brukar säga: En Aero är en Aero ...
Det du hört om att 2,3 Turbo skulle vara sämre än 2,0 turbo är ren rappakalja, allt enligt redan tidigare skrivet.
Snarare är 2,3 Turbo bättre. Kör man som folk är bränsleförbrukningen mer sund än för 2,0 Turbo som får arbeta hårdare.
Vanliga fel att hålla lite extra koll på:
Rost, trasig ACC, drivknutar, DI-kassett (tändkassett).
I övrigt är det rätt skottsäkra bilar.
Och du vet säkert redan att alla 9000 utan V6-alternativet har kamkedja. Inte kamrem.