3519
Sök

Köpråd Saab 9000 2.3t

31 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#1
Tjena

Har lite frågor ang 2.0t motorn och 2.3t
Jag har blivit avråd att inte köpa 2.3t pga att det kostar mer att reparera och att den strular mer än 2.0t, stämmer det?
2.0t ska altså var mer slitstark och mer påligtligt.

Har aldrig haft saab förut.
Lite råd från en saab kunnit är verkligen uppskattat.

Hur är det med bränsleförbrukningen på en 2.3t?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 december 2011
#2
Varför skulle 2.3t vara sämre än 2.0t ??

Det är ju exakt samma motor men med två olika slag....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

31 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#3
TBOC_Razor skrev:
Varför skulle 2.3t vara sämre än 2.0t ??

Det är ju exakt samma motor men med två olika slag....

Vad menar du med två olika slag?
Är det samma motor i stort sätt?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 december 2011
#4
Ja det är exakt samma motor förutom att kolvarna har längre slaglängd på 2,3-litarn för att ge 0,3l större slagvolym.

Annars är det samma skit wink


Så det måste ju vara någonting annat än själva grundmotorn som är mindre pålitligt ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

31 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#5
Tydligen toppen? Som sagt det är det jag fått höra i alla fall.

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 december 2011
#6
Rollon_ skrev:
Tydligen toppen? Som sagt det är det jag fått höra i alla fall.

Aldrig hört. 2,3t har däremot en betydligt bekvämare utväxling (bilen varvar mindre vid en given växel och hastighet). Jag tror att även 2,3t har kraftigare drivaxlar och drivknutar än 2,0t. Den drar mindre bensin än 2,0t. Det är en bättre bil än 2,0t på alla sätt.

Den enda skillnaden motormässigt är som sagt att kolvslaget är längre i 2,3t, och i övrigt har den en bättre växellåda.
Senast redigerat av Andromeda (17 december 2011)


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 december 2011
#7
Andromeda skrev:
Rollon_ skrev:
Tydligen toppen? Som sagt det är det jag fått höra i alla fall.

Aldrig hört. 2,3t har däremot en betydligt bekvämare utväxling (bilen varvar mindre vid en given växel och hastighet). Jag tror att även 2,3t har kraftigare drivaxlar och drivknutar än 2,0t. Den drar mindre bensin än 2,0t. Det är en bättre bil än 2,0t på alla sätt.

Den enda skillnaden motormässigt är som sagt att kolvslaget är längre i 2,3t, och i övrigt har den en bättre växellåda.

2,3T och aeron har kraftigare drivaxlar

Det som skiler 2,0t och 2,3t är i storadrag....vev, stakar, kolvar och utväxling på växellådan.

topparna är likadana

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

31 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#8
Ja då tackar jag för svaren.

342 Inlägg
17 december 2011
#9
Undvik bilar med TCS (Traction Control). Tror det blev bättre från årsmodell 1995, men tidiga 9000 med TCS är ökända för att krabba.
Det säger jag inte för att kasta skit över Saab (är själv Saabentusiast) utan för att det är ett erkänd brist hos tidiga årsmodeller av 9000. Modellen är annars ett riktigt bra val.

Det är idag så billiga bilar att du bör sikta på så ny årsmodell som möjligt och så mycket utrustning som möjligt.
Sista årsmodellen är 1998, och anses också vara den bättre (A50 Anniversery).

Men mest bekvämt färdas du tveklöst i en 9000 CS 2,3 Turbo Aero, sista årsmodell 1997. Är man bara ute efter denna inredning går den enkelt att eftermontera i valfri 9000. Men det är som man brukar säga: En Aero är en Aero ...

Det du hört om att 2,3 Turbo skulle vara sämre än 2,0 turbo är ren rappakalja, allt enligt redan tidigare skrivet.
Snarare är 2,3 Turbo bättre. Kör man som folk är bränsleförbrukningen mer sund än för 2,0 Turbo som får arbeta hårdare.

Vanliga fel att hålla lite extra koll på:
Rost, trasig ACC, drivknutar, DI-kassett (tändkassett).

I övrigt är det rätt skottsäkra bilar.
Och du vet säkert redan att alla 9000 utan V6-alternativet (som inte var aktuellt eftersom du är ute efter 2,0 turbo eller 2,3 turbo) har kamkedja. Inte kamrem.
Senast redigerat av 9Femma (17 december 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

318 Inlägg
17 december 2011
#10
9Femma skrev:
Undvik bilar med TCS (Traction Control). Tror det blev bättre från årsmodell 1995, men tidiga 9000 med TCS är ökända för att krabba.
Det säger jag inte för att kasta skit över Saab (är själv Saabentusiast) utan för att det är ett erkänd brist hos tidiga årsmodeller av 9000. Modellen är annars ett riktigt bra val.

Det är idag så billiga bilar att du bör sikta på så ny årsmodell som möjligt och så mycket utrustning som möjligt.
Sista årsmodellen är 1998, och anses också vara den bättre (A50 Anniversery).

Men mest bekvämt färdas du tveklöst i en 9000 CS 2,3 Turbo Aero, sista årsmodell 1997. Är man bara ute efter denna inredning går den enkelt att eftermontera i valfri 9000. Men det är som man brukar säga: En Aero är en Aero ...

Det du hört om att 2,3 Turbo skulle vara sämre än 2,0 turbo är ren rappakalja, allt enligt redan tidigare skrivet.
Snarare är 2,3 Turbo bättre. Kör man som folk är bränsleförbrukningen mer sund än för 2,0 Turbo som får arbeta hårdare.

Vanliga fel att hålla lite extra koll på:
Rost, trasig ACC, drivknutar, DI-kassett (tändkassett).

I övrigt är det rätt skottsäkra bilar.
Och du vet säkert redan att alla 9000 utan V6-alternativet har kamkedja. Inte kamrem.

A50 är 97:or! dock kan 98or ha a50 säte men då endast för att Saab hade några över på hyllan och satte i de i bilen för att bli av med dem;)

Annars bra råd:) jag skulle tveklöst leta efter 2.3T ( ej samma som 2,3t) eller Aero av senare årsmodell då de är riktigt rappa och utväxlingen i de lådorna är riktigt fina ! ( de är ovanligt högt utväxlade så motorn varvar mindre ) De är även de snålaste motorerna i 9000 smile
Senast redigerat av PartilleMalm (17 december 2011)


31 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
#11
vad är det för skillnad på 2.3T och 2.3t?

318 Inlägg
17 december 2011
#12
Rollon_ skrev:
vad är det för skillnad på 2.3T och 2.3t?

2,3t är en lågtrycksturbo så den laddar bara grundladd vilken är ca 0,4bar (170hk)

2,3T är en fulltrycksturbo och den laddar ca 1 bar!  ( 200hk)

Det är med fulltrycksturbon man får "turbosuget" dvs när man känner att turbon jobbar och bilen drar iväg!

Även om hk skillnaden inte är så brutal är körupplevelse-skillnader stor:)

Aeron har en vässad 2,3T som leverar 225hk original:)


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 december 2011
#13
Rollon_ skrev:
vad är det för skillnad på 2.3T och 2.3t?

2,3T har fulltrycksturbo med 200 (eller i Aerons fall 225 hk). Finns även vanliga 98:or med 225 hk.

2,3t har lättrycksturbo med 170 hk.

2,3T har kraftigare drivknutar, men både 2,3t och 2,3T har den bra växellådan.
Senast redigerat av Andromeda (17 december 2011)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 december 2011
#14
PartilleMalm skrev:
Rollon_ skrev:
vad är det för skillnad på 2.3T och 2.3t?

2,3t är en lågtrycksturbo så den laddar bara grundladd vilken är ca 0,4bar (170hk)

2,3T är en fulltrycksturbo och den laddar ca 1 bar!  ( 200hk)

Det är med fulltrycksturbon man får "turbosuget" dvs när man känner att turbon jobbar och bilen drar iväg!

Även om hk skillnaden inte är så brutal är körupplevelse-skillnader stor:)

Aeron har en vässad 2,3T som leverar 225hk original:)

Och Aeron är väl även ensam om mitsu-turbon ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

318 Inlägg
17 december 2011
#15
Man ska alltid testa alla växlar, speciellt på en turboSaab innan man handlar då spec backen kan va svår att få i ..... de är känsliga mot "hobbyrallyförare" som växlar våldslöst! smile

Annars är de riktigt goa bilar smile har haft en 9000 2.3T steg 1 och den gick riktigt bra:)


4 637 Inlägg
17 december 2011
#16
Rollon_ skrev:
Har aldrig haft saab förut.

Du kommer inte ångra dig!

318 Inlägg
17 december 2011
#17
TBOC_Razor skrev:
PartilleMalm skrev:
Rollon_ skrev:
vad är det för skillnad på 2.3T och 2.3t?

2,3t är en lågtrycksturbo så den laddar bara grundladd vilken är ca 0,4bar (170hk)

2,3T är en fulltrycksturbo och den laddar ca 1 bar!  ( 200hk)

Det är med fulltrycksturbon man får "turbosuget" dvs när man känner att turbon jobbar och bilen drar iväg!

Även om hk skillnaden inte är så brutal är körupplevelse-skillnader stor:)

Aeron har en vässad 2,3T som leverar 225hk original:)

Och Aeron är väl även ensam om mitsu-turbon ??

Ah  men Aero automaterna har Garret aggregat om jag inte minns fel:)

Ang bränsleförbrukning är 2,3T snålast:) och blandat klarar man sig oftast på 0,85:)
Senast redigerat av PartilleMalm (17 december 2011)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 december 2011
#18
PartilleMalm skrev:
TBOC_Razor skrev:
PartilleMalm skrev:

2,3t är en lågtrycksturbo så den laddar bara grundladd vilken är ca 0,4bar (170hk)

2,3T är en fulltrycksturbo och den laddar ca 1 bar!  ( 200hk)

Det är med fulltrycksturbon man får "turbosuget" dvs när man känner att turbon jobbar och bilen drar iväg!

Även om hk skillnaden inte är så brutal är körupplevelse-skillnader stor:)

Aeron har en vässad 2,3T som leverar 225hk original:)

Och Aeron är väl även ensam om mitsu-turbon ??

Ah  men Aero automaterna har Garret aggregat om jag inte minns fel:)

Aero med handikapplåda har väl även 200hk som dom vanliga fulltryckarna ??

Eller seglar jag på det blå nu ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 december 2011
#19
Spelar ingen roll vilken motor, du kan köpa vilken 9000 som hälst, men sattsa på o köpa en från -94 och uppåt då de nya motorsystemet kom (trionic 5.5) annars så har de största felen beskrivits!


318 Inlägg
17 december 2011
#20
TBOC_Razor skrev:
PartilleMalm skrev:
TBOC_Razor skrev:

Och Aeron är väl även ensam om mitsu-turbon ??

Ah  men Aero automaterna har Garret aggregat om jag inte minns fel:)

Aero med handikapplåda har väl även 200hk som dom vanliga fulltryckarna ??

Eller seglar jag på det blå nu ??

Du är inne på rätt linje:)



Sök