3002
Sök

Ojämn bromsverkan bak opel astra 1,6 1992

112 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
hej! börjar ruttna nu på svärmors opel som det är problem med bakbromsarna. dom tar ojämnt (ombes.krävs). har bytt: hjulcylindrar bak båda sidor,nya trummor,nya bromsbackar samt monteringssatser båda sidor. fortfarande att höger bak inte går i lås, vad kan det vara för fel? har luftat alla bromsar runt om, men ingen skillnad. tacksam för tips!

112 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
var och ombesikta idag efter att ha luftat allt igen, men fortfarande samma fel, handbromsen tar bra. båda bakbromsrören går ända fram till huvudcylindern. på höger sida (den som tar sämre) så klickar/tickar bromskraftsreduceringsventilen, men inte på vänster sida. Bromsvärden: höger bak 1.0  vänster bak 1,6. förra året låg värderna på 0,9 på båda. Kan det vara den vänstra regulatorn som är sönder då, den som inte låter och den broms som tar mer?? jag misstänker det men vad tror ni andra?
Senast redigerat av mercedespasi (30 december 2011)

112 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
ingen som vet???

Kokar ris
923 Inlägg
31 december 2011
grundjusterat ordentligt? kollat så allting går fritt och inte kärvar?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

112 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
japp, allt löper fritt, det är automatjustering på denna.. men jag misstänker nåt på hydraulsidan...bilen har stått i ca.halvår om inte längre så det har hänt nåt under tiden den har stått, för förra året var det inga problem på bes.
det konstiga är just att högra tryckreduceringsventilen låter(klickar) vid bromsning, det är inte den vänstra tryckreduceringsventilen.. och den vänstra tar ju för bra jämfört med förra året då värderna låg på 0,9 bak båda sidor och i år så är vänster bak 1,6 och höger 1,0... vad tror du om min teori? tog loss tryckventilen från vänster sida igår, ska ta loss den högra också o se om man kan se nån skillnad eller känna skillnad mellan dom två..

112 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
handbromsen tar jämnt och bra, så då fungerar ju automatiska justeringen för backarna iaf..
Senast redigerat av mercedespasi (31 december 2011)

Kokar ris
923 Inlägg
31 december 2011
ja det var ju krångligt må ja säga, kolla bara så att du verkligen inte har någon luft kvar i systemet innan du börjar byta ventiler hit o dit bara, men annars så låter det bra med o kika på ventilerna, eftersom handbromsen tar bra så är det ju inget mekaniskt fel iaf.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

112 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
precis... kan ju vara huvudcylindern också, båda bromsrören från bakbromsarna går till huvudcylindern.. men det är lite långsökt tycker jag, det som förvånar mig är just ventilerna, att den andra är tyst och den andra låter...

112 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
då har jag tagit loss bromskraftrreduceringsventilerna på båda sidor och upptäckte att det går lättare att blåsa igenom den vänstra än den högra, dvs den vänstra är då sönder..släpper igenom för mycket tryck..

112 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
nya bromsreduceringsventiler beställda på mekonomen.

Sök