3448
Sök

Toyo R888 eller Yokohama A048?

649 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#1
Tjenare !
Letar efter nya däck till mazdan och undrar om någon har testat båda typerna av däcken skrivet i titeln?
Kör på Michelin Pilot Sport nu men dom börjar bli lite slitna. Är dock väldigt nöjd med dem men är sugen på något nytt. Kom gärna med andra förslag på bra däck för gata / bana och skriv gärna lite om livslängd, grepp osv ! smile

Mvh

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!

Har alltid rätt!
689 Inlägg
19 december 2011
#2
Skulle aldrig köra med ett rent r-däck på gatan.

Om du letar efter ett däck som är både bra för bana o gata så skulle jag  köpa Michelins Pilot Sport Cup+
Dyra men klarar av att köras lite kallare och vid regn.  Gör du däremot en bromsplatta så är de bara o kasta.

Självklart så har jag ingen koll just nu på vad du har för camber, caster, vikt osv.
Däcken är optimerade för olika vinkar osv.


Bästa du kan göra är att ha en uppsättning för bana och en för gata.
Gata: Michelin Pilot sport
Bana: Dunlop Direzza 02G

Länkar en tokfin sida där de finns recensioner om flera r-däck smile
http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

Livet är ett helvete, du är bjuden!

649 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#3
pampers138 skrev:
Skulle aldrig köra med ett rent r-däck på gatan.

Om du letar efter ett däck som är både bra för bana o gata så skulle jag  köpa Michelins Pilot Sport Cup+
Dyra men klarar av att köras lite kallare och vid regn.  Gör du däremot en bromsplatta så är de bara o kasta.

Självklart så har jag ingen koll just nu på vad du har för camber, caster, vikt osv.
Däcken är optimerade för olika vinkar osv.


Bästa du kan göra är att ha en uppsättning för bana och en för gata.
Gata: Michelin Pilot sport
Bana: Dunlop Direzza 02G

Länkar en tokfin sida där de finns recensioner om flera r-däck smile
http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

Okey ! jo jag tittade lite på den sidan men inget verkar falla i smaken riktigt. Har en kompis som kör toyo R888 och är kanon nöjd smile bilen ska ju ändå bara köras i fina sommar väder och förhoppningsvis köras lite på bana nu efter motorrenoveringen. Vikten lär inte vara något bekymmer då den väger mellan 1050 - 1150 kg just nu smile

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
19 december 2011
#4
toyo:
+bra grepp redan kalla
+Billigare
+Bygger värme fortare
+Bra grepp i lätt regn! (obs inte spåregn då det inte är supermycket mönster i dessa)  Körs som regndäck i vissa racing-serier.
-slits fortare
-överhetatar lätt

Yokohama
+Håller bättre
+Greppar bättre varma
-Dyrare
-kräver lite mera värme


Har dok mest erfarenhet av toyo som jag kört även till vardags.

Om du kör mest gata skulle jag vilktesom rekommendera att välja Hårdaste gummiblandningen vilket däck du än väljer.

Skulle tro att toyo är det mest prisvärda däcket om du inte ska tävla seriöst.

Tänk även på att r-däck kräver oftast mera camber än vanliga gatdäck. Samt att dom oftast är ca 10mm bredare än vanliga gatdäck trots samma angivna storlek.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Har alltid rätt!
689 Inlägg
19 december 2011
#5
Spelar ingen roll om du kör i fint sommarväder, du måste ändå ha rätt temp och tryck i däcken för att det skall kunna vara användbart. Fel temo lr ringtryck garanterar att de blir snorhalt och kan resultera i skrotade däck och bil.  Ett kallt r-däck kan vara halare än ett dåligt gatt däck.

Sen skulle jag aldrig låta bilen stå med r-däck utan att få dåligt samvete. Blir lätt deformerade då.

Toyos R888 är annars ett jättefint däck med bra egenskaper som många åker med!


Mitt råd till dig är att INTE köra med r-däck på gatan! Visst ser de lite ballare ut men helt värdelöst och DYRT.

Köp en uppsättning banfälgar och r-däck och kör på bana! smile   

Du kommer garanterat ångra dig genom att löka ut 10k på däck som bara kommer att bete sig skit på gatan.

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
19 december 2011
#6
pampers138 skrev:
Spelar ingen roll om du kör i fint sommarväder, du måste ändå ha rätt temp och tryck i däcken för att det skall kunna vara användbart. Fel temo lr ringtryck garanterar att de blir snorhalt och kan resultera i skrotade däck och bil.  Ett kallt r-däck kan vara halare än ett dåligt gatt däck.

Sen skulle jag aldrig låta bilen stå med r-däck utan att få dåligt samvete. Blir lätt deformerade då.

Toyos R888 är annars ett jättefint däck med bra egenskaper som många åker med!


Mitt råd till dig är att INTE köra med r-däck på gatan! Visst ser de lite ballare ut men helt värdelöst och DYRT.

Köp en uppsättning banfälgar och r-däck och kör på bana! smile   

Du kommer garanterat ångra dig genom att löka ut 10k på däck som bara kommer att bete sig skit på gatan.

Vet inte vad som va fel på dom toyo du åkt på men alla minna uppsättningar samt polarens har funkat bättre än gatdäck redan kalla. (nu pratar vi en 10-15 Set däck).

Enda anledningen att INTE åka toyo R888 på gatan är slitaget då gummit är mycket mjukare än ett vanligt däck.

Och som sagt i störtskurar. Men lite blöst asfalt är inga problem.

OBS det gäller just toyo R888 och inte alla andra r-däck.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

649 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#7
pampers138 skrev:
Spelar ingen roll om du kör i fint sommarväder, du måste ändå ha rätt temp och tryck i däcken för att det skall kunna vara användbart. Fel temo lr ringtryck garanterar att de blir snorhalt och kan resultera i skrotade däck och bil.  Ett kallt r-däck kan vara halare än ett dåligt gatt däck.

Sen skulle jag aldrig låta bilen stå med r-däck utan att få dåligt samvete. Blir lätt deformerade då.

Toyos R888 är annars ett jättefint däck med bra egenskaper som många åker med!


Mitt råd till dig är att INTE köra med r-däck på gatan! Visst ser de lite ballare ut men helt värdelöst och DYRT.

Köp en uppsättning banfälgar och r-däck och kör på bana! smile   

Du kommer garanterat ångra dig genom att löka ut 10k på däck som bara kommer att bete sig skit på gatan.

All right smile däcken jag kör med nu har jag varit nöjd med, klart att de tar mycket bättre när det är varmt, menade mer att jag inte tar ut bilen när det regnar så omde greppar bra när de e blött spelar inte så värst stor roll smile
Har du nå tips på bra gatdäck då? Rätt sugen på R däck dock när ja kört på det ett tag smile

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
19 december 2011
#8
Dummle skrev:
pampers138 skrev:
Spelar ingen roll om du kör i fint sommarväder, du måste ändå ha rätt temp och tryck i däcken för att det skall kunna vara användbart. Fel temo lr ringtryck garanterar att de blir snorhalt och kan resultera i skrotade däck och bil.  Ett kallt r-däck kan vara halare än ett dåligt gatt däck.

Sen skulle jag aldrig låta bilen stå med r-däck utan att få dåligt samvete. Blir lätt deformerade då.

Toyos R888 är annars ett jättefint däck med bra egenskaper som många åker med!


Mitt råd till dig är att INTE köra med r-däck på gatan! Visst ser de lite ballare ut men helt värdelöst och DYRT.

Köp en uppsättning banfälgar och r-däck och kör på bana! smile   

Du kommer garanterat ångra dig genom att löka ut 10k på däck som bara kommer att bete sig skit på gatan.

All right smile däcken jag kör med nu har jag varit nöjd med, klart att de tar mycket bättre när det är varmt, menade mer att jag inte tar ut bilen när det regnar så omde greppar bra när de e blött spelar inte så värst stor roll smile
Har du nå tips på bra gatdäck då? Rätt sugen på R däck dock när ja kört på det ett tag smile

Gatdäck har jag mest använt till och sladda med eller rulla till o från jobbet på bruksbilen. smile

Så ingen erfarenhet av det när det gäller grepp. kört massa olika men inte noterat någon jätteskillnad i grepp.

Edit: Jo.. har kört toyo T1R tror jag dom heter..  Dessa kan jag rekomendera men kostar nästan som riktiga r-däck.
Senast redigerat av myran (19 december 2011)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

649 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#9
myran skrev:
Dummle skrev:
pampers138 skrev:
Spelar ingen roll om du kör i fint sommarväder, du måste ändå ha rätt temp och tryck i däcken för att det skall kunna vara användbart. Fel temo lr ringtryck garanterar att de blir snorhalt och kan resultera i skrotade däck och bil.  Ett kallt r-däck kan vara halare än ett dåligt gatt däck.

Sen skulle jag aldrig låta bilen stå med r-däck utan att få dåligt samvete. Blir lätt deformerade då.

Toyos R888 är annars ett jättefint däck med bra egenskaper som många åker med!


Mitt råd till dig är att INTE köra med r-däck på gatan! Visst ser de lite ballare ut men helt värdelöst och DYRT.

Köp en uppsättning banfälgar och r-däck och kör på bana! smile   

Du kommer garanterat ångra dig genom att löka ut 10k på däck som bara kommer att bete sig skit på gatan.

All right smile däcken jag kör med nu har jag varit nöjd med, klart att de tar mycket bättre när det är varmt, menade mer att jag inte tar ut bilen när det regnar så omde greppar bra när de e blött spelar inte så värst stor roll smile
Har du nå tips på bra gatdäck då? Rätt sugen på R däck dock när ja kört på det ett tag smile

Gatdäck har jag mest använt till och sladda med eller rulla till o från jobbet på bruksbilen. smile
När du säger att toyo slits fort, vad är fort? Är det STOR skillnad ?
Så ingen erfarenhet av det när det gäller grepp. kört massa olika men inte noterat någon jätteskillnad i grepp.

Edit: Jo.. har kört toyo T1R tror jag dom heter..  Dessa kan jag rekomendera men kostar nästan som riktiga r-däck.

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
19 december 2011
#10
Ett annat tips. Se över däcktrycket Många åker på tok för högt däcktryck.

På miatan åker jag 1.8 Varmtryck på bana i 215 breda toyo.  Brukar resultera runt 1.2-1.3 kalltryck när däcken svanat till ungefär samma temperatur man åker till vardags.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

649 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#11
myran skrev:
Ett annat tips. Se över däcktrycket Många åker på tok för högt däcktryck.

På miatan åker jag 1.8 Varmtryck på bana i 215 breda toyo.  Brukar resultera runt 1.2-1.3 kalltryck när däcken svanat till ungefär samma temperatur man åker till vardags.

Lär väl bli Toyo R888 eller Toyo T1R, får se vad folket säger smile

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!

169 Inlägg
19 december 2011
#12
Jag tycker r888orna fungerade utmärkt att använda på gatan men har ej testat de andra smile

Black Shadow Racing @ FaceBook
---------------------

Har alltid rätt!
689 Inlägg
19 december 2011
#13
Dummle skrev:
myran skrev:
Ett annat tips. Se över däcktrycket Många åker på tok för högt däcktryck.

På miatan åker jag 1.8 Varmtryck på bana i 215 breda toyo.  Brukar resultera runt 1.2-1.3 kalltryck när däcken svanat till ungefär samma temperatur man åker till vardags.

Lär väl bli Toyo R888 eller Toyo T1R, får se vad folket säger smile

Skulle köra trippelåttor då, lätta att få tag på o bra priser! Men de e inte billiga att bruksa med..

Livet är ett helvete, du är bjuden!

169 Inlägg
19 december 2011
#14
pampers138 skrev:
Dummle skrev:
myran skrev:
Ett annat tips. Se över däcktrycket Många åker på tok för högt däcktryck.

På miatan åker jag 1.8 Varmtryck på bana i 215 breda toyo.  Brukar resultera runt 1.2-1.3 kalltryck när däcken svanat till ungefär samma temperatur man åker till vardags.

Lär väl bli Toyo R888 eller Toyo T1R, får se vad folket säger smile

Skulle köra trippelåttor då, lätta att få tag på o bra priser! Men de e inte billiga att bruksa med..

Märde det att de slits väldigt fort smile Dock fungerade avon zzr:en bra och slets inte lika fort

Black Shadow Racing @ FaceBook
---------------------

156 Inlägg
20 december 2011
#15
ähh kör med vanliga däck på gata så kör du r däck på banan istället

tjing

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
26 december 2011
#16
Kör på Goodyear eagle f1 as2, Kör de på min 350 och grymt jävla fäste båda tort och vått


649 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#17
Dani_A skrev:
Kör på Goodyear eagle f1 as2, Kör de på min 350 och grymt jävla fäste båda tort och vått

All right smile ska kolla lite priser och vart man kan få tag på dem lättast så får vi se vad de blir !

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!


Sök