3264
Sök

Tjuvstarta bmw 528i -96 möjligt?

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!
(Ifall detta är fel del i forumet, vänligen flytta tråden eller meddela smile )

Vi har fått problem med vår BMW 528i från -96 nu på sistone.
Tidigare har bilen startat och gått felfritt, tills det en dag inte gick att starta henne något mer.
Av och till har motorn startat, men vi överslagsräknar chansen till att den startar till ungefär 1 på 50.
Nu efter att ett par månader har gått och vi varit tvungna att köpa reservbil så får vi höra av en kamrat som haft liknande problem med sina två BMW, att det är tändningslåsen som är fel på och att han därför kopplat en knapp till  batteriet och startmotorn och startar med hjälp av ett knapptryck.
Vi var själva inne på att göra detta lite grann, men vi behöver flytta bilen till garaget som inte ligger inom gångavstånd.

Är det enklare att tjuvstarta bilen för att ta oss dit eller går det att utan tändninglåset få motorn att dras igång?
Vi har två olika originalnycklar men ingen av dem fungerar, och vi har väldigt otur med tillfällena då motorn faktiskt startar.

Vad och hur gör vi?
//Desperat far&son

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2011
#2
Att tjuvstarta in bil med integrerad startspärr är inget man gör som novis. Däremot en "kunnig biltjuv" lär klara av det rätt enkelt. Men räkna inte med att du får några beskrivande svar på tillvägagångssättet...
Om det verkligen bara är startkontakten som felar så har jag för mig att man kan köpa en ny sådan rätt billigt på BMW, bytet kan däremot var lite knepigare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

866 Inlägg
20 december 2011
#3
Nej ! är där start spärr (EWS) så även om du kopplar förbi huvudrelä och start motorn så stänger motorboxen ner efter 2-3 sek.  Det du ska göra är att ha ett nyladdat batteri då jag har varit med om att transpondern i tändnings låset tappar singnal när startmotorn snurrar. Har du en reservnyckel prova med ned den.
Låter lite flummit men batteriet kan vara dåligt så spänningen sjunker så pass mycket att EWS (immobilizer) flippar. Om du kan göra en diagnos på bilen så får du reda på om det är antennen i låset är dåligt. Har hänt :-/

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#4
Stort tack för era svar!

dawwe: Att vi inte tänkt på det, ska se om vi kan få tag i en sådan, men tänker nog försöka mig på tekniknissen1:s lösning med batteribyte först! Självklart kräver jag inte att någon lär ut tjuvstarteri, men om det inte är ända utvägen så önskas gärna hjälp på traven smile

tekniknissen1: Vi har länge misstänkt att immobilizern skulle hålla kvar bilen på plats men inte kommit på någon anledning. Det kluriga är det att motorn ibland startar men oftast, nästintill aldrig, bara surrar lite grann och ställer in lyktorna och trycker igång radio+telefon. Vi skall försöka att byta batteri men om inte detta hjälper, finns det något annat sätt vi kan få bilen att rulla, om än provisoriskt?

Stort tack än en gång för svaren!
//Filip

866 Inlägg
20 december 2011
#5
Det låter som ett dåligt batteri ?! immobilizer,n Blir det så att startmotorn går runt motorn startar men stoppar efter 2-3 sek . Du ska veta att en BMW  tar en hel del ström när elektroniken går i gång och boxarna kör skälv diagnos och gud vet vad dom gör :-) Har man ett dåligt batteri så räcker det inte till för att få igång bilen.

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#6
Motorn startar inte alls. När nyckeln vrids om till ignition så händer det ingenting. Ljusen ställer in sig, radio+telefon startas och ditten å datten, men inget ljud från motorn alls.

Batteriet enligt farsan ska vara bytt för något år sedan, kan det kanske vara generatorn som spökar?

MVH
//Filip

866 Inlägg
20 december 2011
#7
Nja det är så att är där inte ström nog så får inte startmotorn någon singnal Sten dött!! Föresten är det en automatare ??

866 Inlägg
20 december 2011
#8
Om det är en automat så kolla på instrumentpanelen om du får upp 12DNRP på panelen Har varit med om att nu när det är vått och kallt att växelväljarens kontakt funkar dåligt ! Då kvittar det om lådan ligger i N eller P. singnal strömmen till startmotorn går igenom den kontakten.  Om detta är fallet så kommer P och N eller alla siffrorna inte att lysa. Normalt så är där alltid något som lyser. är det mörkt så vet du att där är problemet.

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#9
Tack för dina svar!

Ja det är en automat, och jag skall med omgående verkan springa ut och kolla upp om det står 12DNRP på panelen.

Om nu fallet är så, är det växelväljarkontakten som skall repareras eller bytas ut då?

Återkommer med svar om några minuter

//Filip

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#10
Nu har jag varit ute och kollat i bilen efter det du beskrev, och som svar laddar jag här upp en bild och en liten film på några startförsök.

Här är bilden jag tog som visade lampor som lyste: http://bit.ly/uC2Svm
Här är filmen jag spelade in( youtube ) med några startförsök: http://bit.ly/tNXBOb

Stort tack för hjälpen!

//Filip

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 december 2011
#11
Börja med att ladda batteriet, eller testa med ett annat batteri som du vet funkar...Kolla även så att batteripolskorna sitter fast ordentligt. När "allt" slocknar som det gjorde i din film så brukar det tyda på dålig kräm i batteriet

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#12
Tack för svaret!

Faktum är det att vi laddade upp batteriet fullt för inte så länge sedan. Varför lamporna slocknade var nog för att jag vred av och på tändningen för att försöka starta motorn. Nu har jag inget elefantminne, men jag tror att även denna bilen stängde av all el när man vrider nyckeln till ignition. Rätta mig om jag har fel. Batteriet är heller inte mycket mer än ett år gammalt heller, men jag skall vid tillfälle testa det som du säger! Stort tack för tipset!

MVH
//Filip

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
20 december 2011
#13
Mät om inte annat hur många volt du har i startögonblicket...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#14
discokapten: tack för svaret!

Lite lustigt att det svaret kommer när jag snurrar multimetern runt fingret hehe smile
Om jag ska mäta volten vid startögonblicket, räcker det om jag då håller polerna mot batteriets poler eller är det någon annanstans du tycker att mätningen skall ske?

Tack för hjälpen, det verkar sållas ordentligt nu!

MVH
//Filip

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
20 december 2011
#15
Räcker att mäta vid batteriet.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#16
Tack än en gång!

Då skall jag imorgon vid tillfälle mäta dessa volt och så kan jag inte annat än återkomma med förhoppningsvis ett bra svar med bra mätdata.

Stort tack för att ni tar er tid!
//Filip

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
21 december 2011
#17
när någon skriver att den inte startar räknar jag med att motorn snurrar runt iallfall

testa att ful koppla startmotorn bara tjuva lite ström direkt till startmotorn (den lillakabeln)
går startmotorn runt så är det nog startkontaten eller lådan som strular
så man kan testa att ruckla lite på spaken oxå och även testa att starta den i N läget

hjälper det itne att tjuvstarta startmotorn så är startmotorn död

Kör fort så hinner inget hända...

866 Inlägg
21 december 2011
#18
Amen ! Growe.Så kan det vara :-) såg på filmen såg ut att vara något åt de hållet

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#19
Tack för svaren!

Startmotorn är förmodligen inte död, om det inte dött nu under de senaste två veckorna. Motorn har emellanåt startats i det skick som den för tillfället är, men det är sällan vi har sån tur att vi verkligen får den att starta.

Batteriet är fulladdat men vi lyckades inte mäta någon spänning varken mellan polerna på batteriet( som sitter i bagageutrymmets nedre högra sida )eller mellan pluspolen på motorblocket och minuspolen belägen på högra stötdämparhuset i motorrummet.

Vi har inhandlat en tvåpolig tryckkontakt vi planerat att installera för att försöka kringgå problemet provisoriskt. Kan det eventuellt vara något att hänga i granen? Och på så sätt se om det är en glappkontakt mellan tändningslås och startmotor. Säg gärna vad ni tror om idén smile

Tack på förhand
//Filip

379 Inlägg
22 december 2011
#20
Läste inte hela tråden, men provat att starta den i både P och N läget på lådan?

Sen så prova att tjuvstarta den, med tändingen i andra läget och sen en skruvmejsel på startmotorn mellan startsiftet och pluskabeln. Startar den och går så vet du iaf att det inte är omobilizern som spökar.


Sök