2998
Sök

Audi S6 Plus eller BMW 540/6 vad säger ni

1 798 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#1
vilken tror ni på

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

187 Inlägg
23 december 2011
#2
Om det är en riktig + är den rättså het smile ...och quattro....

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
23 december 2011
#3
Dom jävla Audi bilarna pajjar ju bara heletin... Men det e klart vill du ha 4x4 eller inte kan man ju säga då

Hyggligt likvärdiga bilar men ja... BMW kanske aningens bättre men ja Audin 4x4

JAG hade valt BMWen men det e ju jag.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

551 Inlägg
23 december 2011
#4
audin har ju klart bäst topphastighet, 3600 km/h

källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Audi_S6_plus_Quattro
Senast redigerat av p12 (23 december 2011)

Haters gonna hate.

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
23 december 2011
#5
Jag har kört båda då en kompis hade en s6 plus i några år och själv har jag haft två st 540/6.

De beror på vad man är ute efter, BMW:n är tystare, bekvämare och modernare, Audin är 4wd och överlägsen på vintern.
De skiljer lite och köra dom också, Audins 6växlade låda är tätstegad och det känns lite mysko att 6an där varvar som femman på 540in. Så när man kör Audin så blir man lurad att den går bättre för den är lägre växlad.
Prestandamässigt kändes det inte någon skillnad direkt.

Det här var på två 97or så jag vet inte vilka årsmodeller du kikat på.
Senast redigerat av Niklasw (23 december 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

178 Inlägg
23 december 2011
#6
Vet inget om BMWn men plusen är ju en klassiker och ett hyvens ex borde halla värdet bra. Quattron är kanske inget säljargument pa Gotland heller. Har ägt nagra bilar av bada märkena genom aren och har ingen direkt preferens för endera BMW eller Audi men i det här fallet skulle jag ta plusen mest för kuriosavärdet


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2011
#7
Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 582 Inlägg
23 december 2011
#8
Jag hade utan tvekan valt S6:an. quattro är helt underbart vintertid om du nu ska använda bilen året runt.
Bmw:n är ganska värdelös jämfört med Audi:n då. Sen så tycker "jag" att Bmw:n ser ut som en pizzaracer, men smaken är som baken!

12 086 Inlägg
23 december 2011
#9
Rquired skrev:
Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

Manuella 540 är överskattat, och helt döda på marknaden (åtminstone E34). Pratar utifrån egna erfarenheter så att säga..

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
23 december 2011
#10
JapMax skrev:
Rquired skrev:
Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

Manuella 540 är överskattat, och helt döda på marknaden (åtminstone E34). Pratar utifrån egna erfarenheter så att säga..

tycker dom är riktigt sköna...cpmat är inget att eftersträva smile

vet om en e39 540 med 6vxl låda till salu för under 30K riktigt fin synd man inte har stålarna
iof något fel på den men något skit fel är det

Kör fort så hinner inget hända...

12 086 Inlägg
23 december 2011
#11
Growe skrev:
JapMax skrev:
Rquired skrev:
Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

Manuella 540 är överskattat, och helt döda på marknaden (åtminstone E34). Pratar utifrån egna erfarenheter så att säga..

tycker dom är riktigt sköna...cpmat är inget att eftersträva smile

vet om en e39 540 med 6vxl låda till salu för under 30K riktigt fin synd man inte har stålarna
iof något fel på den men något skit fel är det

Huruvida man föredrar automat eller manuell är ju en annan sak. Innan jag köpte min mest för skoj skull sa de som visste att det va en helt annan bil än sin motsvarighet med automatlåda, jag har alltså ägt 2st 540 med automat innan. Jag finner den uppfattningen överskattad, ok den är lite snabbare men jag ser inte den stora grejen tongue
Då har V8an mycket större plats i mitt hjärta smile

1 798 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#12
Growe skrev:
JapMax skrev:
Rquired skrev:
Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

Manuella 540 är överskattat, och helt döda på marknaden (åtminstone E34). Pratar utifrån egna erfarenheter så att säga..

tycker dom är riktigt sköna...cpmat är inget att eftersträva smile

vet om en e39 540 med 6vxl låda till salu för under 30K riktigt fin synd man inte har stålarna
iof något fel på den men något skit fel är det

jaha va är de för skitfel då?

finns på blocket eller vad`?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

198 Inlägg
23 december 2011
#13
Rquired skrev:
Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

I mina ögon är S6 plus en klassiker, hör hemma i samma klass som RS2 i min värld.

S6 plus är alltså den vassaste varianten av den gamla C4-modellen (91-97). Handbyggda till större delen och ett ganska begränsat antal. Stämmer informationen jag har så är det 97 sedaner och 855 avant, dvs knappast en dussinbil.

Det huvudsakliga som skiljer mot vanliga S6 är växellåda, motor, och diverse kosmetika. Skulle gladeligen köpa en om jag hade plats, utan tvekan en av de snyggaste bilmodellerna som såldes under 90-talet.

Lite läsning (försäljningsbrochyr)
http://nordicaudi.com/arkivet/broschyrer/s6plus.htm

1 798 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
#14
S6 Plus får nog anses som ovanligare tycker jag iallfall man ser 540/6 till salu oftare än audi s6 plus. Sen skrev någon att audis går sönder hela tiden jag vet inte har bara haft typ 3 audis o de funka väl ok hade dem dock kort tid. Men haft ca 15 bmw. Min uppfattning är väl att bmw o audi är likvärdiga bilar i kvalite. Men att bmw brukar vara roligare att köra
Senast redigerat av fredde85 (24 december 2011)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 december 2011
#15
När jag skrev at taudi pajja hela tiuden menade jag nyare bilar... detta va tidigt i tråden å då hade jag inte iktigt koll på vilken s6a det handla om.... trodde det va den nyare s6an

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

187 Inlägg
24 december 2011
#16
Darkus skrev:
Utan tvekan 540:in. Enda audi jag har prövat var en s4 och den vart ja besviken på.

Nästan som att skriva "Audin,för jag har bara provat en BMW 520 och den blev jag besviken på" big_smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
24 december 2011
#17
Jag har kört båda två en hel del och de är ju upp till den som ska köpa den vilken bil man väljer, personligen har jag aldrig frågat nån annan vilken bil är bäst eller vilken ska man köpa om någon bil jag någonsin köpt.

Men jag gissar du har aldrig har kört någon av dom då är de ju svårare.
Audin väljer man får att få 4wd och en mer unik lågseriebil, sen i och med att lådan är tätstegad känns den kanske sportigare för vissa, lite kuriosa är att Audin även varvar till 7000 mot knappt 6000 för Bmw så de säger ju lite om karaktären.
Bmwn tycker jag är bekvämare, tystare, snålare sen för mig så är de roligare att köra.

Prestandamässigt märkte inte jag nån skillnad, Audin är tyngre och fyrhjulsdriven så de tar ju ut sin rätt, sen är Bmw:n starkare än vad papperen visar.

Ekonomiskt är ingen nån höjdare men de är relativt lätt att hitta reservdalar till bra pris till Bmw:n iaf. Auidin är ju mer unik så vissa delar kostar ju lite extra.

Båda är ju fina, kom igen de är bara och köpa nån  big_smile
Senast redigerat av Niklasw (24 december 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

2 266 Inlägg
24 december 2011
#18
p12 skrev:
audin har ju klart bäst topphastighet, 3600 km/h

källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Audi_S6_plus_Quattro

Vilket ös lol

svetsdiff !!!

1 798 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
#19
har ägt två bmw me v8 o manuell låda o de va roliga bilar men de va i lite för dåligt skick därför såldes dem

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
24 december 2011
#20
Jag hade tagit S6plusen men jag är ju något Audiskadad, en quattro är ju alltid en quattro:)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever


Sök