Nu är det dock såhär, att jag har ingen aning hur jag ska få ut stereon som sitter i, har snackat med lite folk och dom säger att man måste ha "gafflar" som man kan få tag på via tillverkarens hemsida, men när jag söker på modellen så hittas inget alls, det samma gäller google ingen information överhuvudtaget.
så jag har alltså några frågor.
Hur tar man ut bilstereon? Hur lätt är det att montera en bilstereo? Hur bra är bilstereon jag länkade?
Stereon sitter fast med hakar på kortsidorna som hakar fast i en plåt som sitter i plasten runtom. du kan prova med andra "gafflar" alltså till någon annan stereo av någon kompis. och sticka in dom i hålen på sidorna och dra ut den, lite våld är inte farligt. fungerar även med långa smala mejslar. plåten i plasten brukar inte sitta så hårt så du kan även pröva att ta bort facket under stereon och sen putta på lite bakom den.
Använd 2 knivar bara om du inte får tag på gafflar (haha), lirka den fram och tillbaka så får du ut den tillslut. Det går allt att få ut den genom att bända och ha sig men det tar lite tid och går segt i början. Det ska nog gå att få ut den på under 3 min ifall du använder knivar.
Stereon sitter fast med hakar på kortsidorna som hakar fast i en plåt som sitter i plasten runtom. du kan prova med andra "gafflar" alltså till någon annan stereo av någon kompis. och sticka in dom i hålen på sidorna och dra ut den, lite våld är inte farligt. fungerar även med långa smala mejslar. plåten i plasten brukar inte sitta så hårt så du kan även pröva att ta bort facket under stereon och sen putta på lite bakom den.
Någon polares "gafflar" är helt uteslutet för ingen har en köpt stereo utan dom har originalstereo i sina bilar. Har suttit i 1 timme nu och lirkat och ryckt som en galning men inget händer, vet inte heller hur man får loss facket under.
Du får prova dig fram, en flat mejsel kan du försöka benda loss den runt om kanterna, annars får du försöka få loss facket på något sätt. de ska gå iaf.
Köp ny stereo först och använd gafflarna från den?
Har gjort det, men inte samma verktyg.
Har även försökt att bända och hålla på men det hjälper inte känns det som.
det är bara lirka så ska det gå att få ut den. Tog ut en ur en 940 så sent som igår. gick på typ 1 min med en kniv och en skruvmejsel.
Fast franska bilar ska ju vara ganska efterblivet konstruerade om jag har förstått rätt så det kanske inte är så simpelt på din bil ifall dom har ngt system som övriga bilmärken inte har.
Köp ny stereo först och använd gafflarna från den?
Har gjort det, men inte samma verktyg.
Har även försökt att bända och hålla på men det hjälper inte känns det som.
det är bara lirka så ska det gå att få ut den. Tog ut en ur en 940 så sent som igår. gick på typ 1 min med en kniv och en skruvmejsel.
Fast franska bilar ska ju vara ganska efterblivet konstruerade om jag har förstått rätt så det kanske inte är så simpelt på din bil ifall dom har ngt system som övriga bilmärken inte har.
Kan så vara fallet, jävligt meckigt att få ut skiten, hade hellre haft en volvo att pilla med istället för min skitbil Men satt och lirkade och hade mig men det verkar som att när man kör in två knivar för att få bort "spärren" som håller i själva radion så kilar den liksom fast och den går inte att röra på. Men ska kolla med Kalmar Bilstereo i morgon om dom har något jag kan köpa / låna så får vi se, vet inte något annat ställe man kan få tag på sånt, kollade på tillverkarens hemsida som sagt men ingen lycka där.
en flat lång mejsel in på varje sida sen är det bara att börja "rucka" brukar gå ganska smärtfritt.
Den går ju bara in ytters kort, alltså bara toppen så högst 1cm in och som jag förstår det sitter spärren typ 2cm in, hur ska det hjälpa med skruvmejsel då?
På de stereos jag haft har jag kört in stripes på varje sida om stereon för att dra ut den, på den förra 2 stripes per sida, den "nya" 1 stripes per sida
Har själv pillat ut orgnial stereo ur laguna kring den årsmodellen du beskriver och det ska inte vara nå större problem om jag minns rätt. Som tidigare inlägg påtalat så använd antingen två verktyg antingen kniv, tunnare mejsel, mindre pryl (om nu någon vet vad det är nu för tiden) eller sånt vanligt stereo verktyg man får med när man köper ny stereo brukar funka på de flesta stereon.
Bara trycka in en på varje sida och bända in mot stereo-enheten samtidigt som du rycker kraftigt mot dig själv. Om det nu inte går så kan du ta två platt-tänger och nypa tag i plåten på sidan om stereon och dra och lirka lite så borde den komma ut. Använd lite våld, det gör ingenting. (Du har säkerligen ändå fått med en ny plåt med stereon du köpte så om du sabbar orgnialplåten så gör det inget.)
Hoppas den inte sitter med mutter bak! Köpte en bil för ett par år sen där de skruvat fast stereon med "styrpluggen" bak på stereon. Det är inte så att din är stereo är skruvad i sidorna? Knäck loss plasten runt stereon och så ser du mer.