2880
Sök

BMW 518i-94. Går Dåligt Efter Kamrembyte|Behöver hjälp tills imorn

16 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#1
Hej.


Lämnade in bilen på autocar(samarbetar med mekonomen), i Karlstad. ( de tog 4,2 tusen kr )

Innan kamrembyte så lät motorn normalt. förutom att det "tikade väldigt väldigt lite i början).

Efter kamremsbyte så går motorn:

1. ojämnt.
2. drar mycket bränsle.
3. luktar lite bensin när man öppnar huvan.
4. känns som motorn håller på "kvävas" i början när man startar bilen. ( det blir dock bättre när bilen är varmt- MEN det försvinner inte helt och hållet)
5. låter som en dissel motor, ( den där tikande ljudet har blivit mycket sämmre)
6. spelar inget roll om bilen stått i varm/kallt garage eller stått ute, beter sig likadant.
7. det hörs direkt vid start och avstängningen av motorn att några metaler skrapas mot varan, eller hur jag ska nu beskriva det.
8. ENDA gången bilen inte beter sig som punk 4, är när jag inte använder bilen mer än 2 dagar.
9. Glömde nämna att vid körningen när bilen har stått en halv dag eller något, tar det långt tid för att komma upp i fart !, jag kan ha gasen i bottem och ändå orkar inte bilen komma upp i hastighet för att byta från växel 2 till 3, eller 3 till 4. ( tills den blivit varmt )

jag har försökt och få hur bilen "låter". bättre än det kan jag inte. kolla länken. se dock upp för ljudet. kan vara högt i den andra videon. skakningar som ni ser i videon har med bilen och göra, det är så bilen skakar ( jag lutar mig mot den )
1.  http://www.youtube.com/watch?v=yddc7BtZAxA
2.  http://www.youtube.com/watch?v=YkcEpjADwA8   <-- se upp för ljudet lite !


Nu till Hela grejen. jag märkte precis att bilen var så där efter kamrembyten. ringde de dagen efter och då lämnade jag in bilen, De säger att de hittade en spricka på en slang?O.o  och att de rengjorde fördelar locket.

bilen gick bra första 5 min sen återgick den till (ovan).
Ringde de igen, och deras mekaniker säger att det är inget fel på kamremsbyten och det är "kallstart givare" ? eller vad det nu heter. och att det är vanligt fel på bmw. och den ska bytas.

jag tar den dock till Autovåx i karlstad. en av deras mekaniker provkör bilen och säger det har inget med kallstart givare och göra, däremot så är det något fel på ventilerna.( fjädring ! )

Tar till en annan mekaniker, och han säger att det kan ha med kamremen och göra.
en annan säger att det har med kamremen och göra.

Ringer mekonomen åter igen, förklarar att de andra ställen har sagt att det kan ha med kamremen och göra, men ej säkert.
NU ändrar mekaniken sig och säger att det har med tändningen och göra, att fördelarlocket, eller tänd polen eller kablerna inte fungerar som den ska, och hela det skitet ska bytas ( motsvarande 4,7 tusen kr)

Jag frågar om han är 100% säkert och han säger ja, men jag litar inte på han, jag tar bilen till autovåx(bmws verkstad) , de mäter tändningskablerna, spänning o såna grejer, att bilen tänder i rätt takt osv. och kallt är OK!

går till mekonomen igen, och mekaniken insisterar på att det är fel på tändnings polen och att de ska bytas. och han säger hela tiden, men dessa kabler är ju originella.. så är tändstifterna.

jag sa: du skojar va? självklart de är originella, jag köper ju inga biltema grejer direkt, men då säger han att det han menar är att det är de bilen kom med !


Jag kan inget om bilar, därför väder jag mig till er. ni som kan det med bilar, så här (skrivet ovan) beter sig bilen. så där säger de olika ställen.
vad kan det bero på? vad har jag för rättigheter?
Jag ska lämna in bilen till de imorn och de ska testa igen,( men jag vill vara förbredd i föreväg, så jag inte luras)

Tack.
Senast redigerat av g940 (27 december 2011)

Lowlife
809 Inlägg
27 december 2011
#2
inte så att han rört något där kamen går så han har "flyttat" på lägena så den tänder fel osv.. ?

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2011
#3
Ja säger så här: Din bil "tickar" nåt djävulskt, ungefär som om kammen skulle vara helt tokslut ELLER att remmen sitter knasigt, eller har suttit knasigt. Att den känns svag kan bero på att man satt remmen fel först o dragit runt motorn varvid en eller flera ventiler böjts en aning, då får man sämre gång, klenare motor, o man kan även få oljud...Eller att den sitter knasigt fortfarande!
Om bilen INTE lät så här innan rembytet så finns det i mina ögon ingen tvekan: Felet uppkom när de bytte rem. En kamaxel sliter man inte ner på 20 min, ja om man nu inte kör HELT utan olja men då låter det betydligt värre än så här.
Stå på dig o kräv att de dubbelkollar remmen, den kan ha hoppat (fel från verkstadens sida och inget som skall belastas din plånbok). Kräv att få tillbaka bilen i samma skick som innan deras service, sen hur de löser det är upp till de. Var korrekt o hota inte utan informera de att du vet vilka rättigheter du har. För övrigt lär de ha en ansvarsförsäkring som täcker ev misstag som kan begås av mekanikerna...
Senast redigerat av dawwe (27 december 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

16 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#4
ConXraid skrev:
inte så att han rört något där kamen går så han har "flyttat" på lägena så den tänder fel osv.. ?

Jag vet faktisk inte. jag kan tyvärr inget om bilar hmm

16 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
Ja säger så här: Din bil "tickar" nåt djävulskt, ungefär som om kammen skulle vara helt tokslut ELLER att remmen sitter knasigt, eller har suttit knasigt. Att den känns svag kan bero på att man satt remmen fel först o dragit runt motorn varvid en eller flera ventiler böjts en aning, då får man sämre gång, klenare motor, o man kan även få oljud...Eller att den sitter knasigt fortfarande!
Om bilen INTE lät så här innan rembytet så finns det i mina ögon ingen tvekan: Felet uppkom när de bytte rem. En kamaxel sliter man inte ner på 20 min, ja om man nu inte kör HELT utan olja men då låter det betydligt värre än så här.
Stå på dig o kräv att de dubbelkollar remmen, den kan ha hoppat (fel från verkstadens sida och inget som skall belastas din plånbok). Kräv att få tillbaka bilen i samma skick som innan deras service, sen hur de löser det är upp till de. Var korrekt o hota inte utan informera de att du vet vilka rättigheter du har. För övrigt lär de ha en ansvarsförsäkring som täcker ev misstag som kan begås av mekanikerna...

okej.

Nej som jag skrev det enda som bilen gjorde innan kamrembyten var det där tikande ljudet, som skulle vanligtviss inte märkas om man inte hade påpekat den.

Pratade nyss med de och nu säger den ansvarigen ( inte mekanikern) att men bilen var så innan kamrembyte.
låter lite konstig det där, jag har ju min kollega som åkt med mig dagligen och hon kan ju berätta att bilen har aldrig låtit eller betet sig som de säger att den har gjort inann.

301 Inlägg
27 december 2011
#6
låter som att dom fått remmen något kugg fel.
om du har råd lämna den till en auktoriserad bmw verkstad och be dom felsöka å få det på papper.
eller pratar med dom som bytt remmen om dom står för felsökning på aukt verkstad.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

16 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#7
Måste tilllägga att bilen blir ju en anning bättre EFTER man kört 5-6 km med den, den "kvävs mindre", tickande är fortfarande där. men att det går ojämn blir också bättre. men inte 100%.

vad jag vill veta. om det är nu kamremen, ska den då inte vara dåligt hela tiden?

583 Inlägg
27 december 2011
#8
Jag hade gjort såhär:

Prata med ansvarig på firman du lämnade in bilen till först. Sagt att du tänker att lämna in den för en felsökning på en autroriserad BMW verkstad då du är tveksam ifall de gjort allt korrekt.

Sedan frågat dem ifall det nu visar sig vara kamkjedian / kamkjedie-inställningen ifall de tänker stå för felsökningen och reparationen på den autroriserade verkstaden?. Men även att ifall det visar sig vara något annat så tänker du själv stå för kostnaden. (Använd en skysst ton)

Dvs. Är de säkra på att de gjort allt rätt med kamkjedian så borde de säga Ja, ifall de skiter i dig eller är osäkra säger de Nej.

Ifall de säger Nej så är du iprincip körd. Det enda du kan göra är en civil stämmning och det är väldigt dyrt och omfattande med stora arvoden. Du måste då ha all skriftlig dokumentation om fallet. Konsumentombudsmannen & motormännen har ingen som hellst juridisk makt. De kan i bästa fall endast ge dem en tillsägelse efter en besiktning av bilen sjävla samt en anmälan... men oftast inte ens det.

Sorry thats life & svensk lagstiftning. Det enda du kan göra är att lämna bilen till en annan verkstad och betala igen för felsökning och reparation.

Företag kan alltid blåsa dig utan att råka ut för något, endast en missnöjd kund & lite dålig publicitet.
Därför bäst att göra så mycket som man kan själv.

Rätta mig ifall jag har fel.

Håll tråden uppdaterad smile
Senast redigerat av ajonasson (27 december 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

37 Inlägg
30 december 2011
#9
Kammen har hoppat bak ett läge, därav den går dåligt. Den behöver flyttas fram ett kugg. Lämna in den där dom bytte den till dig. Hoppas de löser sig smile



Sök