3242
Sök

Problem med Volvo 855 T5 -95

23 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
#1
Kika på inlägget längst ner.

• Bilmodell
Volvo 855 t5 2.0
b5204T

• Årsmodell
-95

• Miltal
249500~

• Modifikationer på bilen 
Steg 3
16t
3" avgas
Tryckrör osv är original (jag funderar på att byta ut dessa till 3" och samtidigt slänga på en dump, men jag vill inte göra det innan felen har åtgärdats.

• Hur yttrar sig felet? 
Hänger kvar vid varven när man kopplar ur, jag TROR det endast sker när turbon laddar. Om jag inte känt fel eller bara haft tur så sjunker varven som de ska från tid till tid när man kopplar ur efter att man varvat långsamt utan påfrestning.. Vad kan det vara och hur ska man börja felsökningen? Vill mest veta om det finns några speciella slangar / rör man ska titta på som brukar ge sådana här problem.

Update;
Har låtit bilen stå sedan detta postades (har inte haf tid att göra något alls med den).

Nu när jag kör så är det ännu värre med varvhänget, nu släpper den liksom inte på gasflödet även fast jag släpper gaspedalen. Gasar jag upp till 5000 varv och sedan motorbromsar så är det precis som att den inte stänger något ordentligt så den fortfarande ligger och gasar på något vänster (normalt sett hör man ju ett rejält DÖN ur avgasröret när man motorbromsar som många säkert vet).

Och om jag exempelvis startar från stillastående på ettan och gasar upp och sedan cruisar framåt några sekunder och sedan släpper gasen så kommer som ett efterryck, (precis som att man släpper gaspedalen och sedan trampar till och sedan släpper igen)..

Kan man lokalisera problemet direkt av ovanstående information eller är det att rensa spjäll, vevhusvent och kolla tomgångsmotorn som gäller? (När man pratar om tomgångsmotorn så antar jag att man syftar på tomgångsventilen?)

Och om jag ligger och motorbromsar (när det väl går) och kommer lågt på varv så den inte vet om den ska driva framåt själv utan gas eller om den fortfarande ska bromsa neråt så börjar bilen hacka ordentligt..

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Permanent.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Ingen vad jag vet. Den är nybesiktad i förrgår av förre ägaren, han bytte någon främre lambdasondsgivare eller något sådant hette det. Jag har dock gått igenom besktningspapprena sedan 2009 och jag ser att den har haft förhöjt hc och lite sådant på tomgång varje besiktning. Han sade att det hade med sportluftsfiltret att göra så han har satt tillbaka original nu med.


Tack på förhand!
Senast redigerat av Safko (22 mars 2012)

23 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#2
Ingen som har någon aning? ;_;

8 250 Inlägg
2 januari 2012
#3
Fel 1 behöver inte vara ett fel. Det är nämligen ett inprogramerat beteende. Men det kan förvärras om gasspjället och tomgångsmotornär behöver rengöras. Även defekta vacuumslangar är ett vanligt bekymmer i sambandmed detta. Men det går inte att få bort helt utan att ändra i programmeringen i styrboxen.

Fel 2 kan beroe på ett eller fler av hjulen som aggregatremmen går runt. Det bästa är egentligen at ta av dem remmen och känna på alal hjul och lyssna.


1 624 Inlägg
2 januari 2012
#4
Safko skrev:
• Bilmodell
Volvo 855 t5 2.0
b5204T

• Årsmodell
-95

• Miltal
249500~
• Modifikationer på bilen 
Steg 3
16t
3" avgas
Tryckrör osv är original (jag funderar på att byta ut dessa till 3" och samtidigt slänga på en pysventil, men jag vill inte göra det innan felen har åtgärdats.

• Hur yttrar sig felet? 
Fel 1
Hänger kvar vid varven när man kopplar ur, jag TROR det endast sker när turbon laddar. Om jag inte känt fel eller bara haft tur så sjunker varven som de ska från tid till tid när man kopplar ur efter att man varvat långsamt utan påfrestning.. Vad kan det vara och hur ska man börja felsökningen? Vill mest veta om det finns några speciella slangar / rör man ska titta på som brukar ge sådana här problem.

Fel 2
Det hörs ett kscht-tickande ljud från flerspårsremmen(det är INTE högt) (det följer med hastigheten på remmen så varvar man tickar det oftare osv obviously..), när jag tog lite wd 5-40 och sprayade på muttern till spännrullen så tystnade det men jag kan inte garantera att det är just det. Jag kanske bara hade tur eller prickade något annat samtidigt (jag aktade mig för att pricka där remmen rullar, don't worry tongue)
Jag tänkte börja med att byta spännrulle. (i samma veva tänkte jag byta kamrem & rullar där inne då det var 9000 mil sedan den byttes sist.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Permanent.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Ingen vad jag vet. Den är nybesiktad i förrgår av förre ägaren, han bytte någon främre lambdasondsgivare eller något sådant hette det. Jag har dock gått igenom besktningspapprena sedan 2009 och jag ser att den har haft förhöjt hc och lite sådant på tomgång varje besiktning. Han sade att det hade med sportluftsfiltret att göra så han har satt tillbaka original nu med.



Tack på förhand!

Helvete va den har gått då.

23 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Fel 1 behöver inte vara ett fel. Det är nämligen ett inprogramerat beteende. Men det kan förvärras om gasspjället och tomgångsmotornär behöver rengöras. Även defekta vacuumslangar är ett vanligt bekymmer i sambandmed detta. Men det går inte att få bort helt utan att ändra i programmeringen i styrboxen.

Fel 2 kan beroe på ett eller fler av hjulen som aggregatremmen går runt. Det bästa är egentligen at ta av dem remmen och känna på alal hjul och lyssna.

Växlar jag vid 3000~ varv så sjunker den 8 av 10 gånger som den ska, men inte annars. Jag tänkte börja med att rengöra vevhusventilation. Ska jag gå vidare och rengöra gasspjäll då om det inte löser sig?

Jag ska prova att spruta in lite smörjmedel mot lagret igen och se om det tystar denna gången också, första gången kanske bara var en ren lyckoträff men tystnar det denna gången också måste det ju garanterat vara spännrullen eller? (eller styrrullen eller vad man nu kallar det)

careau skrev:
Helvete va den har gått då.

Unfunny.

8 250 Inlägg
2 januari 2012
#6
Att den inte sjunker likadant hänger ihop lite hur hårt man gasat också har jag fått för mig. Att göra ren spjäll och tomgångsmotor är definitivt inte fel oavsett. Då kan man slippa en del andra bekymmer på en gång. Jag tänkte mer på att om ett hjul är lite sidådär så rä det ju inet fel att kolla om hur det är med dem andra också när man ändå är på gång.


23 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#7
Okok tackar för hjälpen, tänkte ge mig på detta till helgen så får vi väl se hur det blir!

695 Inlägg
2 januari 2012
#8
Safko skrev:
Okok tackar för hjälpen, tänkte ge mig på detta till helgen så får vi väl se hur det blir!

Fel 1: Jag har haft 4st 855, ingen av dessa ha gjort så utan att de varit fel någonstans, och i de 2 fallen jag upplevt att gasen "hänger" sig så har de varit tomgångsmotorn som kärvat. Att detta skulle vara programmerat på så vis att man uppfattar de som störigt har jag aldrig varit med om förutom på nyare bilar, den lilla stunden en 855a "behåller" varvet ska inte vara nå nämnvärt....

Fel 2: Du har nog ett taskigt lager i en av rullarna....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

23 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#9
Nu när jag skulle ut och filma så hördes inte ljudet alls så jag sitter och funderar på om inte lagrena är helt slut nu?
http://www.youtube.com/watch?v=6vA4PrHKFZI

Förresten, vart kommer tickljudet vid 00:06 ifrån? Hörde det för första gången nu på videon lol.
Senast redigerat av Safko (2 januari 2012)

695 Inlägg
2 januari 2012
#10
Safko skrev:
Nu när jag skulle ut och filma så hördes inte ljudet alls, däremot så låter ett mer konstant ljud så jag sitter och funderar på om inte lagrena är helt slut nu?
http://www.youtube.com/watch?v=6vA4PrHKFZI

Förresten, vart kommer tickljudet vid 00:06 ifrån? Hörde det för första gången nu på videon lol.

Hiva av remmen o känn på rullarna, har även varit med om kassa servopumpar och ac aggregat som kan ge dessa ljud, men med din tidigare beskrivning i bakhuvudet tror jag iallafall i nuläget på en av rullarna...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

23 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#11
nesum skrev:
Safko skrev:
Nu när jag skulle ut och filma så hördes inte ljudet alls, däremot så låter ett mer konstant ljud så jag sitter och funderar på om inte lagrena är helt slut nu?
http://www.youtube.com/watch?v=6vA4PrHKFZI

Förresten, vart kommer tickljudet vid 00:06 ifrån? Hörde det för första gången nu på videon lol.

Hiva av remmen o känn på rullarna, har även varit med om kassa servopumpar och ac aggregat som kan ge dessa ljud, men med din tidigare beskrivning i bakhuvudet tror jag iallafall i nuläget på en av rullarna...

Okok det ska jag göra! Du har ingen aning om det där tickljudet då?
Senast redigerat av Safko (2 januari 2012)

A.Sörman
1 299 Inlägg
2 januari 2012
#12
spraya lite wd40 på rullen som är längst till vänster om du står vid skärmen så tystnar det nog.Ingen permanent lösning men då vet du vad du ska byta smile
Senast redigerat av Drunk (2 januari 2012)


23 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#13
Då kommer frågan, vågar jag köra med den ner till stan och hem varje dag om man tar det lugnt, om nu lagrena skulle vara helt slut? Eller kan remmen slita sönder något om den går pga spännrullen är för trög?

695 Inlägg
3 januari 2012
#14
Safko skrev:
nesum skrev:
Safko skrev:
Nu när jag skulle ut och filma så hördes inte ljudet alls, däremot så låter ett mer konstant ljud så jag sitter och funderar på om inte lagrena är helt slut nu?
http://www.youtube.com/watch?v=6vA4PrHKFZI

Förresten, vart kommer tickljudet vid 00:06 ifrån? Hörde det för första gången nu på videon lol.

Hiva av remmen o känn på rullarna, har även varit med om kassa servopumpar och ac aggregat som kan ge dessa ljud, men med din tidigare beskrivning i bakhuvudet tror jag iallafall i nuläget på en av rullarna...

Okok det ska jag göra! Du har ingen aning om det där tickljudet då?

De där tickande ljudet vid 00.06 tycker jag låter som de kommer från toppen, en/fler lyftare som inte hänger med riktigt, men försvinner ljudet efter ett tag?....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
3 januari 2012
#15
tycker inte det lät så märkligt..skulle ni hört min 855:a var inte ett roligt rasslande ljud..testade att byta spännaren och tror att mitt ljud försvann

bara beställa nya rullar kostar inte flera miljoner med dom nya är 2st en på spännaren och en brevid generatorn

provstarta även bilen utan rem för att vara säker på att det inte är vattenpumpen eller löprullen som är slut

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#16
Update;
Har låtit bilen stå sedan detta postades (har inte haf tid att göra något alls med den).

Nu när jag kör så är det ännu värre med varvhänget, nu släpper den liksom inte på gasflödet även fast jag släpper gaspedalen. Gasar jag upp till 5000 varv och sedan motorbromsar så är det precis som att den inte stänger något ordentligt så den fortfarande ligger och gasar på något vänster (normalt sett hör man ju ett rejält DÖN ur avgasröret när man motorbromsar som många säkert vet).

Och om jag exempelvis startar från stillastående på ettan och gasar upp och sedan cruisar framåt några sekunder och sedan släpper gasen så kommer som ett efterryck, (precis som att man släpper gaspedalen och sedan trampar till och sedan släpper igen)..

Kan man lokalisera problemet direkt av ovanstående information eller är det att rensa spjäll, vevhusvent och kolla tomgångsmotorn som gäller? (När man pratar om tomgångsmotorn så antar jag att man syftar på tomgångsventilen?)

Och om jag ligger och motorbromsar (när det väl går) och kommer lågt på varv så den inte vet om den ska driva framåt själv utan gas eller om den fortfarande ska bromsa neråt så börjar bilen hacka ordentligt..
Senast redigerat av Safko (22 mars 2012)


Sök