När du kör så korta turer som du gör sliter du mycket på motor och tätare service intervall än rekommenderat krävs. Detta för att oljan aldrig hinner bli varm så den späds ut med bensin och kondensvatten som om du har otur kan göra att oljefilmen en dag sviktar och motorn skär.
Det du bör göra är att först byta olja och filter. Därefter kontrollera om din vevhusventilation är uppgraderad och sist men inte minst, ge dig ut på en liten roadtrip och värm igenom alla komponenter, minst 10 mil.
Som kuriosa kan jag berätta att det inte enbart är motoroljan som påverkas utav kortkörningar utan hela bilen! Avgassystemet blir inte genomvarmt vilket kommer leda till kondens och de täta förmdligen kallstarterna kommer producera en sur miljö i avgassystemet. Detta gör att det rostar fortare, eftermarknadssstem på en bil som körs korta sträckor kan hålla så lite som 1,5 år innan den nybytta ljuddämaren rostat sönder, gäller såklart ej rostfria system som klarar sig betydligt längre, men inte ens de klarar den sura miljön.
Dörrar gångjärn, inredning, elektronik utsätts för fukt, kondens om inte hinner torka upp och kan leda till problem.
En bil behöver minst 2 mil för att bli genomvarm, och detta är konternuerlig körning, för dieslar utan tillsatsvärme kan sträckan vara ännu längre.
Med vänlig hälsning, Magnus
Senast redigerat av zovix (5 januari 2012)
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...