3211
Sök

Bilen går knappt efter felväxling

8 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#1
Det är så att ja har en gammal Renault från 93, tidigare ikväll när ja körde med den o behövde accelerera, så körde ja 1:an till 2:an men sen när ja hade accat på 2:an till nästan 80 så skulle ja lägga i 3:an men fick av misstag i 1:an... Jag vet att det va ganska klantigt men..
O nu så har det hänt något med den! Den går framåt men det händer inget när man gasar, den varvar bara men går inte snabbare, typ krypkörningshastighet. Den gnisslar även en hel del.
Har ni ni någon aning om vad det kan vara? Är ganska ny på det här med bilar så alla tips är välkomna! Tror ni det kan va nåt i växellådan som pajjat? Eller någon rem?
Snälla hjälp!

2 014 Inlägg
7 januari 2012
#2
Tråden flyttad och rubriken uppdaterad. Innan du startar nästa tråd, tänk på att rubriken ska vara informativ och att rubriker bestående av endast ett ord i princip aldrig accepteras.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 januari 2012
#3
Låter som att kamremmen har kuggat över.
Känner igen det där sen ett par andra trådar här på gorg.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

8 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#4
Tack så mycket! Men vad gör man åt det? Lessen, men som sagt, bilar är inte riktigt min grej..
Måste man lämna in den eller går det lätt att åtgärda själv? Tack!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
7 januari 2012
#5
LeafBox skrev:
Låter som att kamremmen har kuggat över.
Känner igen det där sen ett par andra trådar här på gorg.

Vad baserar du det på?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 januari 2012
#6
discokapten skrev:
LeafBox skrev:
Låter som att kamremmen har kuggat över.
Känner igen det där sen ett par andra trådar här på gorg.

Vad baserar du det på?

Det är ju dessutom rätt logiskt. Om du kör lite aggresivare som han beskrev. Och låt oss säga att du är påväg in i det röda på växel nr2, hur glad blir motorn då om man smackar i växel 1 igen?
Och det krävs ju bara nån millimeter så kraschar ju allting. Och det är ju rätt extrema kraften vi snackar om här.

Om det är vippor i motorn så kan en sån gått av, inte helt ovanligt heller.
Fast andra möjligheter kan ju vara att han krökt nån ventil, men då borde ngn/några cylindrar utmärka sej. Samt att det borde höras ett rätt klart metalliskt ljud.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

48 Inlägg
8 januari 2012
#7
eftersom den varvar utan att driva framåt kan det väll vara kopplingen som havererat.

volvo 240 -88
volvo 245 -84 "etanolbil"

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 januari 2012
#8
Jahaaa, nu fattar jag.
Näe stryk det jag skrev om remmen isf. Missade ett vitalt ord i din beskrivning.

Om kopplingen känns som den ska så skulle jag först kolla drivknutar/axlar och sen slänga lådan på tippen tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

3 235 Inlägg
8 januari 2012
#9
Du kan ju ha övervarvat motorn med böjda ventiler som följd. Komptest...


The one and only
1 091 Inlägg
8 januari 2012
#10
Om det är som du skriver så ligger inte felet i motorn... Börja med att felsöka växellådan/kopplingen

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

629 Inlägg
8 januari 2012
#11
Volvo Knugen skrev:
Om det är som du skriver så ligger inte felet i motorn... Börja med att felsöka växellådan/kopplingen

och han skrev att bilar var inte hans grej = låt verkstaden felsöka och komma med åtgärd samt pris.

Mröh

8 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#12
Tack för alla svar, det uppskattas enormt! Det blir o kolla me verkstad imorrn.

8 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#13
Idag så ville den inte röra på sig alls.. Den bara står still där o varvar.. Om det är växellådan, hur mycket tror ni att det kan komma att kosta? Ska ju höra med de imorrn, men bara så ja vet på ett ungefär? Om det är någon som gjort det förut vill säga..

10 Inlägg
8 januari 2012
#14
Det säger väl sig själv att felet inte kan vara i motorn om motorn går men bilen inte rör sig?
Jag skulle gissa på diffen pajjat eller kopplingen gett upp om den inte driver på någon växel längre.


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
8 januari 2012
#15
Vet ej skicket på din Renault, eller din ekonomi, men jag hade nog inte slösat så mycket pengar på den roll
Skrota och köp en nyrare Renault big_smile
Senast redigerat av FordRSC (8 januari 2012)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

37 Inlägg
8 januari 2012
#16
Eftersom den varvar å vill framåt så säger det sig själv... Kopplingen har tagit stryk! Det har ingenting med kamremmen att göra. Hade kamremmen hoppat över hade du krökt ventilerna eller hade den gått riktigt dåligt!
Å det gnisslande kommer ju så klartfrån kopplingen då den inte kan greppa ordentligt på tryckplattan... Enkelt!
Som att dra naglarna på en matt lack! smile


37 Inlägg
8 januari 2012
#17
Prova å lägg den i 1:an eller backen å kör på startmotorn! Går den eller hugger den så är det ju kopplingen smile


8 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#18
Tack så mycket! Jag gjorde det, la i växel men det blev inte som ja hoppats.. Det händer ingenting, går att rulla bilen fortfarande, även med växel i! Det är som att kopplingen är i hela tiden.

37 Inlägg
8 januari 2012
#19
Går kopplingen upp igen när du trampar ner den?


fälg fantast
1 086 Inlägg
8 januari 2012
#20
koppling kaputt, alt syncringarna är helt åt helvete

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71


Sök