3378
Sök

Volvo 530 med en vx3 kam

40 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#1
hej. vad händer om jag sätter i en vx3 kam i en 530 topp??? tackar för svar


Forummoderator
26 351 Inlägg
8 januari 2012
#2
Bilen fortsätter fungera såsom den bör göra?

Den kan även bli lite piggare på högre och lägre varv.
Utan någonting annat, så är dock hästkrafterna desamma som tidigare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

40 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#3
okej. man alla sätter ju i vx3 kam med 531 topp. vad gör det för skillnad?? och jag har en volvo 945 ltt. som jag har byggt om. det sitter 16t och ett trim chip. gör det nå skillnad????


Forummoderator
26 351 Inlägg
8 januari 2012
#4
Volvo_945ltt skrev:
okej. man alla sätter ju i vx3 kam med 531 topp. vad gör det för skillnad?? och jag har en volvo 945 ltt. som jag har byggt om. det sitter 16t och ett trim chip. gör det nå skillnad????

Vx3-kam och 531-topp ger 136 hästar på vissa årsmodeller av 940, därav anledningen till varför många monterar det.
530 är en annan topp med annan utformning. Läs motordatatrådarna om detta.

Vx3-kam är en "bättre" sugkam för sugmotorer. För turbobilar är det någon annan bokstavskombination som funkar bättre. A eller V-kam..minns inte riktigt vilken.
Någon annan bättre vetande får berätta om detta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

40 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#5
okej. men blir han lite mer rappad tror du om jag bara sätter i vx3 kammen??


Forummoderator
26 351 Inlägg
8 januari 2012
#6
Volvo_945ltt skrev:
okej. men blir han lite mer rappad tror du om jag bara sätter i vx3 kammen??

Inte nödvändigtvis.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

40 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#7
okej. syn. för jag har en en vx3 kam liggandes


Forummoderator
26 351 Inlägg
8 januari 2012
#8
Volvo_945ltt skrev:
okej. syn. för jag har en en vx3 kam liggandes

I så fall är det väl bara att prova?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

40 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#9
jo det kan jag gör. smile


1 938 Inlägg
8 januari 2012
#10
Åsså berättar du va du tyckte sen så blir alla volvoraggare glada tongue

40 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#11
varför just alla volvoraggare för???


1 938 Inlägg
8 januari 2012
#12
För att en mazda/opel/bmw/ferrari/ford/honda/mazerati-ägare  (hur många ska ja räkna upp?) inte kan stoppa en volvokam i sin bil? Så ja, alla andra än volvofolket har ingen nytta av att veta....mer frågor?

40 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#13
nej jag undrade bara?? måste bara fråga en sak. du tycker inte om volvo va?? undrade bara och det är inte fela att tycka så heller.


1 938 Inlägg
8 januari 2012
#14
Volvo_945ltt skrev:
nej jag undrade bara?? måste bara fråga en sak. du tycker inte om volvo va?? undrade bara och det är inte fela att tycka så heller.

Beror på i vilket syfte bilen skall brukas, köra sönder eller ha som vinterbil, vist då funkar en 740.
Som bruksbil funkar en v70 perfekt, hade en d5 04 några år å de funkade perfekt, men ville ha lite mer kräm under huven så köpte mig en bmw, saknade 740-lekandet som man kunde göra med rwd.
Istället för att köpa en 945 turbo och trimma till 300 hk, ha lådor som rasar, kopplingar som slirar, icke-bromsade diffar, halvdana hemmameckade chip (skulle inte lägga pengar i summa som bilens värde på enbart ett sprut)...
så satsade ja på bmw kombi me v8 och manuell låda, låter betydligt trevligare, går betydligt trevligare, drar ungefär samma mängd soppa och har betydligt skönare komfort. smile

Men vist, som ja skrev ovan, helt OK bilar beroende på vilka krav man har.

40 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#15
okej. ja vi alla tycker olika och det är bara. jag köpte en volvo för jag har hundar. och så blev det en turbo. så nu har jag tänkt trimma den lite inte mycket. och jag tycker det är kul att skruva och hålla på. och sen beror det på hur du kör. och låderna i volvo är vel inte dom bästa. men dom går om man inte kör för hårt. och jag ska inte har överdrivet med hk i den heller. Jag hade tänkt mej 300hk inge mer eller mindre det räcker för mej så det blir över så jag kan köra ihjäl mej på det. och sen KAN man göra dom fina.


675 Inlägg
8 januari 2012
#16
Glöm inte att du måste schimsa in den nya kammen smile VX3 är definitivt trevligare än original T-kammen smile Lycka till smile


40 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#17
(linkan_740) jo jag tänkte pröva med vx3 kammen. vad menas med schimsa???


675 Inlägg
8 januari 2012
#18
Volvo_945ltt skrev:
(linkan_740) jo jag tänkte pröva med vx3 kammen. vad menas med schimsa???

Schims är som små runda metallbrickor som sitter på tryckarna, Deras uppgift är att göra avståndet mellan Kam och lyftare optimalt. VX3:an är ju vassare än original och därmed ändras avståndet mellan kam och tryckare.  Är du osäker på hur man gör så bör du lämna in den till en mekaniker, på dessa motorer är det ett lätt arbete och kostar inte så mkt att fixa.


40 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#19
okej. vad händer då om jag gör det då??


675 Inlägg
8 januari 2012
#20
Om du gör det så kommer bilen går bättre, om du inte gör det så kommer det vara ett glapp och bilen kommer ticka. Ventilerna öppnar då heller inte lika mycket som om den skulle vara rätt inschimsad = slöare bil. Om det är för litet spel mellan kam/tryckare så kommer ventilerna tjuvöppnas, alltså inte stängas riktigt (metall expanderar ju när det blir varmt, så det är därför man ska ha ett visst spel. Ska bilen köras hårt med så ska man ha lite större spel) iochmed att ventilerna inte stänger ordentligt kommer bilen gå skit smile



Sök