3061
Sök

Jag undrar vad en Diesel motor som går hårt på bana skall ha för oljetemperatur?

13 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#1
rätt olje tämpratur?

Konsult
1 247 Inlägg
18 januari 2012
#2
Nu vill jag inte vara elak.
Men du borde se över rubriken och din fråga.

"Oljetemperatur hos dieselmotor vid bankörning"
"Jag undrar vad en dieselmotor bör ha för oljetemperatur vid hård bankörning?"
Senast redigerat av Tagg3N (18 januari 2012)


13 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#3
jaja jag är inte så bra på att formeller saker

Konsult
1 247 Inlägg
18 januari 2012
#4
Diesel-rambo skrev:
jaja jag är inte så bra på att formeller saker
Jag menade som sagt inte att vara elak, ville bara vara till hjälp smile

Ang. din fråga kan jag inte hjälpa dig då jag har noll erfarenhet i ämnet.


/Kim


13 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#5
det är ingen fara jag är van det var synd att du inte kunde hjälpa mej men tack ska du ha en då

128 Inlägg
18 januari 2012
#6
v-lådor ska ligga max 110 grader underhårdkärning med ZFlådor skulle tänka mig nå liknande för motorn?:S


13 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#7
atomat då eller?

866 Inlägg
18 januari 2012
#9
Där ingen större skillnad på en bensinare och en diesel . Oljan ska göra samma jobb.
Beroende på vad bil tillverkarna rekommenderar så kan man säga C,a 100-130 grader är nog vettigt att sikta på.
Då viskositeten på oljan mäts 100 grader så kan man gå upp något i viskositet om man hamnar upp i mot 135 + grader. Sen är det inte bra att gå högre då kyls oljan för lite (ingen oljekylare eller för liten) eller där är olje/vatten kyl så får vattnet ta mer värme.  Sen ska det inte vara för kall olja i heller! Då får man  effektförlust !! Och även så mår inte motorn bra av det då den termiska belastningen blir högre.= temperatur skillnaden bli så stor att motorn får olika temperatur områden. Typ oljan 80 grader och vattnet 110 grader. Då är det inte roligt att vara aluminiumtopp:-)
Då temp skillnaden får metallen  att utvidgas olika så det blir risk för sprickbildning (utmattning). Detta gäller även åt andra hållet skit varm olja och kallt vatten. Detta händer inte på en efter middag men så småning om.
En annan kul att tänka på är att diesel motor är oftast högre verkningsgrad så där blir mindre värme i en diesel motor. Men det är klart drar man i diesel så det ryker som en påtänd oljekälla så blir det lika varmt som en bensinare om inte värre :-)) !!

KHRacing
18 januari 2012
#10
Aldrig någonsin över 120 grader är en tumregel, sedan är det dags att byta olja / sätta större oljekylare.
Senast redigerat av KHRacing (18 januari 2012)

95 Inlägg
18 januari 2012
#11
Jobbade tidigare med växellådor för industriappliktioner och där finns det mycket om olja. Oljan funkar som bäst när den kommer över 70 grader, över 85 kan radialtätningar börjar smälta så det var dimensionerade där. Kan du få ner temperaturen 5 grader så är det dubbla livslängden på oljan. En dålig mineralolja kan bli till kol vid 100grader.


866 Inlägg
18 januari 2012
#12
Var inte det oftast  raka oljor  Singel typ ?  Där följer viskositeten temperaturen .
då styr man viskositeten med temperaturen.?? 100 grader och koksa ?  Oftast det som händer med mineraloljan är när den blir varm så släpper den all föroreningar som den samlat på sig och bryts ner så viskositeten blir lägre.
Har inte koll på industri oljor:-)

95 Inlägg
18 januari 2012
#13
tekniknissen1 skrev:
Var inte det oftast  raka oljor  Singel typ ?  Där följer viskositeten temperaturen .
då styr man viskositeten med temperaturen.?? 100 grader och koksa ?  Oftast det som händer med mineraloljan är när den blir varm så släpper den all föroreningar som den samlat på sig och bryts ner så viskositeten blir lägre.
Har inte koll på industri oljor:-)
Jo för det mesta singelgrade. Koksa eller förkolna kanske är fel att säga, för snabbad oxidering kanske är mer rätt men tillslut för det bara kol kvar...  De flesta växlarna jag höll med hade bara stänksmörjning och dessutom öppna luftnipplar för att inte blåsa ut tätningarna p.g.a. värme så därför fanns det ju också mycket syre som kunde oxidera oljan.

Med varning för off topic
Vet applikationer där växlarna var så underdimensionerade och gick så varma att man fick kyla axeltätningarna med tryckluft för att de inte skulle smälta.


Biltokig
310 Inlägg
18 januari 2012
#14
Inte för att vara negativ men vad gör en dieselbil ute på en bana?? tror inte det är deras rätta element. Om du inte ska bygga en hejdundransmaskin då?

Harè bra

Konsult
1 247 Inlägg
18 januari 2012
#15
ola_volvo skrev:
Inte för att vara negativ men vad gör en dieselbil ute på en bana?? tror inte det är deras rätta element. Om du inte ska bygga en hejdundransmaskin då?
Seat kör ju med Leon TDi i WTCC och är väldigt konkurrenskraftiga. Inte nog med det verkar det ju faktiskt rätt kul wink


Sen kan vi ju inte glömma Audi och Peugeot som kör TDi i LMP smile

Senast redigerat av Tagg3N (18 januari 2012)


7 274 Inlägg
18 januari 2012
#16
ola_volvo skrev:
Inte för att vara negativ men vad gör en dieselbil ute på en bana?? tror inte det är deras rätta element. Om du inte ska bygga en hejdundransmaskin då?
Mycket hästar är skoj oavsett drivmedel wink


866 Inlägg
18 januari 2012
#17
Ja det är det som händer med motoroljan om det är mineral. Den bryts ner snabbare på grund av höga lager tryck.
Men den har en mycket bättre bärighet än en syntet olja. men den håller inte länge. Dragracing används mieraloljor
med en massa tillsatser .

866 Inlägg
18 januari 2012
#18
Common rail diesel i dag slår dom flesta bensin motorena på fingrarna:-) Audi R10 TDI  La Mans är  ett slående exempel på det!  Sen att den låter som en lastbil det får man ta ;.))

13 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#19
den ska ha siraka 400+ hp så det är en jäte turbo med minskat avgas hus så har ladd vid 3000 rpm max varv 7300 rpm så oljan lär å bli varm

13 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#20
jag ska byta äfter varje ban körnig tenkte jag


Sök