2863
Sök

Ang. Bes, släcka lampor.

238 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Tjenare!

Har en volvo 945 ltt, och ska snart besiktiga den, kan man gå igenom om "lambda-lampan" lyser? Alltså lampan längst till vänster i instrumenthuset.

Tacksam för snabba och korrekta svar!

Hade fint! //PWalliN

German Engineering
9 083 Inlägg
18 januari 2012
Lambda lampan är en varningslampa, den enda varningslampa som får lysa när du besiktigar är till airbag.
Med största sannolikhet så är lambdasonden trasig. Efter några år går de sönder, se till att byta ut den. Risken är att du får högre bränsleförbrukning och högre utsläpp, så bilen kommer inte att gå igenom besiktningen.
Senast redigerat av CarpeDiem (18 januari 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 915 Inlägg
18 januari 2012
Den får ej lysa, men behöver inte vara lambdasonden som är trasig, kan vara många olika saker.

Läs ut felkoderna, så ser du vad felet är.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
18 januari 2012
jag kan ha uppfattat saken fel

men vad jag förstått så skiter dom i lampan numera
samtidigt som dom börja göra diagnos av motorn som en bes punkt så kvittar det om lampan lyser på dom äldre

dock inget jag vet säkert
och skulle själv aldrig bes en bil med lampan lysande
man vill jhu att allt ska vara rätt och fungera som det ska
för sin egen skull

Kör fort så hinner inget hända...

Volvotrimmare
323 Inlägg
18 januari 2012
om du ska besikta snart och inte hinner byta innan besiktning så låt bilen stå å gå utanför bilprovningen och sen rycker du 1ans säkring, vrid av nyckeln och sätt tillbaka den, då har du släckt lampan så du klarar dig genom besiktningen smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

14 149 Inlägg
18 januari 2012
Streeetkadett skrev:
om du ska besikta snart och inte hinner byta innan besiktning så låt bilen stå å gå utanför bilprovningen och sen rycker du 1ans säkring, vrid av nyckeln och sätt tillbaka den, då har du släckt lampan så du klarar dig genom besiktningen smile

inte säkert vissa fel tänder den lampan direkt

men det är lättare att fixa felet direkt istället
oftast skitfel som orsakar att lampan tänds eller lyser smile

Volvotrimmare
323 Inlägg
18 januari 2012
Growe skrev:
Streeetkadett skrev:

så kan det också vara, har oftast bara haft problem när jag har haft öppen dump eller liknande, så då funkade det  smile

14 149 Inlägg
18 januari 2012
Streeetkadett skrev:
Growe skrev:
Streeetkadett skrev:

så kan det också vara, har oftast bara haft problem när jag har haft öppen dump eller liknande, så då funkade det  smile

du förstog inte ledtråden lampan gav dig? smile

när t.o.m lambda lampan tänds av öppen dump borde man inse vilken effektförlust man har under huven ;-)

Volvotrimmare
323 Inlägg
18 januari 2012
bara den inte lös över besiktning så var jag glad då kunde den säljas med blankt papper
kan ju ha vart massa andra fel men orkade inte kolla upp de wink
en ny lambda "universal modell" kostar 390kr på skruvat.se smile

14 149 Inlägg
18 januari 2012
Streeetkadett skrev:
bara den inte lös över besiktning så var jag glad då kunde den säljas med blankt papper
kan ju ha vart massa andra fel men orkade inte kolla upp de wink
en ny lambda "universal modell" kostar 390kr på skruvat.se smile

universal fungerar jhu såååå bra NOT!

hade det på min 855:a lampan tändes rätt vad det var när jag åkte

monterade en orginal lambda och den har inte tänds efter det smile

Volvotrimmare
323 Inlägg
18 januari 2012
funkar kanske för vissa, annars skulle dom nog inte säljas ^^

238 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
sorry gubbar o tjejer, glömde skriva att bilen är, som de flesta andra, uppställd i laddet o laddar typ 0.6 och är entanol-konverterad, så avgasvärdena e lugna, tänkte bara på just lampan, om de blir griniga över den?

Tacksam för de andra svarena i alla fall!
//PWalliN

267 Inlägg
20 januari 2012
testa skruva loss minus kabeln ur batteritet vänta i en halv timma, sen se om den lyser,   gjorde så när min motorlampa lös innan besiktningen, funkade fint

rostskyddsmålare

238 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
Jag vet hur man släcker den, de e bara rycka minus ett tag.. inga problem, men jag tänkte om den på bes bryr sig om det?

/PWalliN

14 149 Inlägg
20 januari 2012
fast bara för att du kör på e85 ska inte lampan lysa då har du misslyckats totalt

min gamla vento har nog snurrat 1500-2000mil med e85 utan en enda felkod

vet inte hur spruten är att jämföra men det var lambdastyrning lmm osv
men tänds lampan så är något knas så kolla felkoden och kontrollera så allt är rätt

oftast med just e85 konvetering är att den går snålt det krävs iallfall 30% mer bränsle för att den ska få tillräckligt med e85

238 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
fast bara för att du kör på e85 ska inte lampan lysa då har du misslyckats totalt

men tänds lampan så är något knas så kolla felkoden och kontrollera så allt är rätt

oftast med just e85 konvetering är att den går snålt det krävs iallfall 30% mer bränsle för att den ska få tillräckligt med e85

Inte ett sånt svar jag ville ha heller, jag vet att den inte ska lysa bara för e85en, men den har gått så i fem år utan några som helst bekymmer, jag har kört den iallafall 2000 mil på ENBART e85.

Tillbaka t frågan, kommer jag igenom bes eller inte?

/PWalliN

5 198 Inlägg
20 januari 2012
PWalliN skrev:
Growe skrev:

Inte ett sånt svar jag ville ha heller, jag vet att den inte ska lysa bara för e85en, men den har gått så i fem år utan några som helst bekymmer, jag har kört den iallafall 2000 mil på ENBART e85.

/PWalliN

Nej,,, lampan indikerar ett fel så den får inte lysa. går den igenom så beror det på den enskilde besiktningsmannen.som tidigare sagt så är det endast lampan för airbag som får lysa

Smålänning
7 883 Inlägg
20 januari 2012
1: Lamdalampan varnar för nått knas med något värde eller givare i insprutning/tändning. Bilen går inte igenom med den lysande och dom gör ingen diagnos på bilar äldre än 2002.

2: Läs ut felkoder. Hålla på att fusklaga är bara tattigt.

3: Etanolkonvertera ordentligt så tänds inte lampan.

4: Lampan kan släckas om du tar av batteripolen en stund. Tänds den direkt igen är det något fel som måste fixas.

5: En öppen dump kan få lampan att lysa.

6: Uppställt ladd får inte lampan att lysa.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

238 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
gamlingen skrev:
PWalliN skrev:
Growe skrev:

/PWalliN

Nej,,, lampan indikerar ett fel så den får inte lysa. går den igenom så beror det på den enskilde besiktningsmannen.som tidigare sagt så är det endast lampan för airbag som får lysa

Tackar, nu vet jag, blir minus kabeln till bes då.

Tackar för svaren gubbar o tjejer!

/PWalliN

238 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
twin_cam skrev:
1: Lamdalampan varnar för nått knas med något värde eller givare i insprutning/tändning. Bilen går inte igenom med den lysande och dom gör ingen diagnos på bilar äldre än 2002.

2: Läs ut felkoder. Hålla på att fusklaga är bara tattigt.

3: Etanolkonvertera ordentligt så tänds inte lampan.

4: Lampan kan släckas om du tar av batteripolen en stund. Tänds den direkt igen är det något fel som måste fixas.

5: En öppen dump kan få lampan att lysa.

6: Uppställt ladd får inte lampan att lysa.

Jo, de ska fixas ordentligt när jag får tid, har så jävla mycket nu så jag får vänta tills efter bes med de!
Men tack för svaret!

/PWalliN

Sök