3899
Sök

Uppgradera saab 9-5 Aero!

37 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Mitt första inlägg så va inte för hårda mot mig:)
Som topic, om man har en saab 9-5 aero från 99-01 eller 02-04 och vill uppgradera,
Vad bör man börja med?
Har läst lite men är ingen expert.
Har kollat på väghållningssats såsom sportdämpare och sportfjädrar för väghållning. Ca 8k
Samt några bra 235 däck sen till sommaren.
Sportbromsar och sport o-k. Runt 5k för fram och bak.
Steg 1 eller 2,  3-5k.
Förstärkt koppling 3k ( om det anses behövas?)
3tums från turbo med race kat runt 8-9k.

Detta är alltså lite vad jag kollat på, men sen finns de ju saker
Som större turbo, dumpventil, sportluftfilter och vevhusventilation.

Vad jag egentligen vill veta är vad nästa grej på en aero är samt vad
Som är mest värt pengarna o vad som ger bäst ökning.

Är ingen som kör på bana men skulle gärna vilja testa/börja.
Vill ha en pigg bil till våren:)

Tack på förhand!

37 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#2
Bump!

Dr. Turbo
459 Inlägg
21 januari 2012
#3
Har kört med en 9-5 Aero -00 på konbana osv men tyckte att den kändes lite "svampig" och tung.

Lite bättre dämpare och kanske bättre fjädrar sen antingen lätta den på nått vis annars chippa (eller båda?)
Bromsarna upplevde jag iaf som väldigt bra.


7 274 Inlägg
21 januari 2012
#4
Bussningar kan vara bra att kolla genom.
Dom har ju varit med ett tag.


5 710 Inlägg
23 januari 2012
#5
Svampsaft559 skrev:
Bump!

....får man inte göra:

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Har dock överseende då det är ditt första inlägg.

mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
23 januari 2012
#6
Svampsaft559 skrev:
Vad bör man börja med?

Det beror på vad man är ute efter men med tanke på det sista du skriver tipsar jag om härmed om saker för att få en något mer "sportig" Aero.
Svampsaft559 skrev:
Har kollat på väghållningssats såsom sportdämpare och sportfjädrar för väghållning. Ca 8k

En aero är hyvsad för att vara svenssonbil men på banan/konbanan är den alldeles för mjuk.
Sänkning och nya dämpare gör den bättre.

Svampsaft559 skrev:
Samt några bra 235 däck sen till sommaren.

Behöver nödvändigvis inte vara 235:or men däck av bra kvalisort är att föredra. Har du råd är R-däck något som gör otroligt stor skillnad.
Svampsaft559 skrev:
Sportbromsar och sport o-k. Runt 5k för fram och bak.

Sport ok? Satsa på bättre belägg, ny bromsvätska och ha fräsha originalskivor.

Svampsaft559 skrev:
Steg 1 eller 2,  3-5k.

Att köpa ett BioPowersteg så du kan köra etanol ger många hk/krona.
Svampsaft559 skrev:
Förstärkt koppling 3k

Behövs inte om kopplingen är fräsh till den låga trimningsgraden du tänkt.
Svampsaft559 skrev:
3tums från turbo med race kat runt 8-9k.

Skall du investera i ett 3" skall du ha en steg3 mjukvara annars har du "slängt pengarna i sjön".
Svampsaft559 skrev:
Som större turbo,

Bestäm dig, antingen satsar du på ett 1-2-3 ellerså siktar du högre och köper rätt grejjer från början.
Svampsaft559 skrev:
dumpventil

NEJ.
Svampsaft559 skrev:
sportluftfilter

Byts redan i steg 1-2
Svampsaft559 skrev:
vevhusventilation

Bör du uppgradera ja om detta inte är gjort och om bilen är 98-03.

MVH Jonas
..............

47 Inlägg
27 januari 2012
#7
Tjenare.
Jag har en 9-5 Aero 2003 med automat.
Har trimmat den något och är väldigt nöjd med uppdateringarna som jag gjort, men har ärligt faktiskt ingen aning om hur mycket effekt allt ger? Uppskattningsvis ca 300Hk/440 Nm.
En siffra som jag vill minnas trimfirman sa.
Här ser du hur jag gjort.
Bytt turbo till Mitsubishi TD04HL-15T 5# -06 med dito kungskobra.
Monterat 3" downpipe med racing kat och 2.5" resterande system, allt från Ferrita.
Större insugsrör för luftburken, 3.5 bar BTR, sportfilter "insatsfilter" samt en alu intercooler.
Har även programvara/Chip steg 3.
Sen har jag orginal bromsskivor runt om med sportbelägg, fjäderbensstag och nya bussningar i fram och bakvagn alà powerflex.
Och priset var ju inte direkt gratis heller:( men ack så kul det blev:))
Lycka till med trimningen, och se till att få det gjort hos nån av dom kända firmorna.


5 Inlägg
17 maj 2012
#8
Som föregående talare skrev i det sistnämnda: Kända firmor så som är bra på Saabar , Maptun graderar jag högst dock får man ju betala också, Vill man vara fin får man väl lida pin smile!


Dr. Mörker
211 Inlägg
18 maj 2012
#9
Jag kan kanske haka på detta forum då jag har en SAAB 9-5 2,3t som jag chippat. Men nu undrar jag om aerons turbo passar rakt av eller måste man byta grenrör eller göra en adapter?


Dr. Mörker
211 Inlägg
18 maj 2012
#10
Som ett litet tips till dig innan du chippar eller moddar bilen gör ett konditions test på den så man slipper dyra överaskningar. Annrs så håller jag nog med andra inläggare att se över lite väghållning samt kanske få lite med ur motorn med ex ett chipp.


47 Inlägg
18 maj 2012
#11
Aerons turbo passar rakt av bortsett från att du måste byta olje & vattenledningarna. sen måste bilen optimeras för en större turbo.

iron_angel skrev:
Jag kan kanske haka på detta forum då jag har en SAAB 9-5 2,3t som jag chippat. Men nu undrar jag om aerons turbo passar rakt av eller måste man byta grenrör eller göra en adapter?


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 maj 2012
#12
håller på och uppgradera en 9-5 2,0t åt en polare just nu ..

det vi gör är att byta kolvar stakar och block till t5 prylar, byta alla lager och packningar, t5 kammar, aero turbo + aero spridare, 3" tryckrör, lite små portad topp ( till snyggade kanaler), uppgraderar vevhusventilationen, mira fräser säten och slipar ventilerna, planat toppen ( riktplaning), 3 tums downpipe i rostfritt, bortplockad katt( har kvar gamla systemet till bes) ,sen ska bilen in och mappas ,byter alla bussningar i framvagnen, byter fjädrar och dämpare runt om... även funderingar på att byta front till en nyare aero front


5 Inlägg
18 maj 2012
#13
Själv på Saab så rekomenderar dom vissa trimföretag som dom tycker är bra... Högst på Listan ligger just Maptun/Nordic.... Ifall du ska steg 1 trimma din 9-5 från 185 HK till 229 eller 235 så behöver du inte byta till TD04 Mitsu turbon. Det räcker så gott och väl med orginala turbon upp till 260 hästar. Sen måste du byta lite annat än bara turbon också smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 maj 2012
#14
Dawidzor3 skrev:
Själv på Saab så rekomenderar dom vissa trimföretag som dom tycker är bra... Högst på Listan ligger just Maptun/Nordic.... Ifall du ska steg 1 trimma din 9-5 från 185 HK till 229 eller 235 så behöver du inte byta till TD04 Mitsu turbon. Det räcker så gott och väl med orginala turbon upp till 260 hästar. Sen måste du byta lite annat än bara turbon också smile

runt 300hk tänkte vi oss, räcker inte aero turbon och aero spridarna till det ?

vad mer behöver man byta för att få ut 300hk ? t5 kolvar samt stakar har vi även kammarna och block


5 Inlägg
18 maj 2012
#15
CHEEVA skrev:
Dawidzor3 skrev:
Själv på Saab så rekomenderar dom vissa trimföretag som dom tycker är bra... Högst på Listan ligger just Maptun/Nordic.... Ifall du ska steg 1 trimma din 9-5 från 185 HK till 229 eller 235 så behöver du inte byta till TD04 Mitsu turbon. Det räcker så gott och väl med orginala turbon upp till 260 hästar. Sen måste du byta lite annat än bara turbon också smile

runt 300hk tänkte vi oss, räcker inte aero turbon och aero spridarna till det ?

vad mer behöver man byta för att få ut 300hk ? t5 kolvar samt stakar har vi även kammarna och block

För att få ut så mycket är det också bra att bänka den just nu och se hur mycket den har och är det något som skall behövas bytas eller ej ... Sportluftfilter insatsfilter , Dieselsnorkel , och AERO kobran är något att rekomendera.

Samt sportavgassystem och uppgraderingsturbon till mitsu TD04.... Kontakta Fredrik Åberg på Maptun så kan han hjälpa dig med det. Det du gör är att skicka din turbo nu till dom och så uppgraderar dom den eventuellt eller så får du en mitsu turbo billigare istället för att köpa en hel ny turbo när du skickar din gammla till dom.

Maptun är alltid kul att ha göra med jävligt bra på SAAB är dom också . sen så kan du själv se vad som innehåller i standard paketet för 300 hästar...

http://www.maptun.se/shopIndex.php

smile !


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 maj 2012
#16
Dawidzor3 skrev:
CHEEVA skrev:
Dawidzor3 skrev:
Själv på Saab så rekomenderar dom vissa trimföretag som dom tycker är bra... Högst på Listan ligger just Maptun/Nordic.... Ifall du ska steg 1 trimma din 9-5 från 185 HK till 229 eller 235 så behöver du inte byta till TD04 Mitsu turbon. Det räcker så gott och väl med orginala turbon upp till 260 hästar. Sen måste du byta lite annat än bara turbon också smile

runt 300hk tänkte vi oss, räcker inte aero turbon och aero spridarna till det ?

vad mer behöver man byta för att få ut 300hk ? t5 kolvar samt stakar har vi även kammarna och block

För att få ut så mycket är det också bra att bänka den just nu och se hur mycket den har och är det något som skall behövas bytas eller ej ... Sportluftfilter insatsfilter , Dieselsnorkel , och AERO kobran är något att rekomendera.

Samt sportavgassystem och uppgraderingsturbon till mitsu TD04.... Kontakta Fredrik Åberg på Maptun så kan han hjälpa dig med det. Det du gör är att skicka din turbo nu till dom och så uppgraderar dom den eventuellt eller så får du en mitsu turbo billigare istället för att köpa en hel ny turbo när du skickar din gammla till dom.

Maptun är alltid kul att ha göra med jävligt bra på SAAB är dom också . sen så kan du själv se vad som innehåller i standard paketet för 300 hästar...

http://www.maptun.se/shopIndex.php

smile !

grejjen är att motorn rasade så de är lite svårt att bänka innan,  mitsu td04 är väl aero turbo ? den har vi isf  även ett insats filter

hela motorn blir ju nyrenoverad med allt vad det innebär ... frågan är ju om aero turbon orkar ladda så pass mycket och om spridare räcker till


5 Inlägg
18 maj 2012
#17
CHEEVA skrev:
Dawidzor3 skrev:
CHEEVA skrev:

runt 300hk tänkte vi oss, räcker inte aero turbon och aero spridarna till det ?

vad mer behöver man byta för att få ut 300hk ? t5 kolvar samt stakar har vi även kammarna och block

För att få ut så mycket är det också bra att bänka den just nu och se hur mycket den har och är det något som skall behövas bytas eller ej ... Sportluftfilter insatsfilter , Dieselsnorkel , och AERO kobran är något att rekomendera.

Samt sportavgassystem och uppgraderingsturbon till mitsu TD04.... Kontakta Fredrik Åberg på Maptun så kan han hjälpa dig med det. Det du gör är att skicka din turbo nu till dom och så uppgraderar dom den eventuellt eller så får du en mitsu turbo billigare istället för att köpa en hel ny turbo när du skickar din gammla till dom.

Maptun är alltid kul att ha göra med jävligt bra på SAAB är dom också . sen så kan du själv se vad som innehåller i standard paketet för 300 hästar...

http://www.maptun.se/shopIndex.php

smile !

grejjen är att motorn rasade så de är lite svårt att bänka innan,  mitsu td04 är väl aero turbo ? den har vi isf  även ett insats filter

hela motorn blir ju nyrenoverad med allt vad det innebär ... frågan är ju om aero turbon orkar ladda så pass mycket och om spridare räcker till

Ajj då hmm ... Var det oil sludge eller ? ...  Jo mitsu turbon är aero turbon . Okej vilken märke på filtret ?.. KN är en bra filter samt finns det ju dom som inte behöver oljas så väl som dryflow AEM eller APEXI(som jag själv använder jävligt nöjd!!) Ska inte säga ja eller nej för i den delen har jag ingen anning faktiskt ! smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 maj 2012
#18
Dawidzor3 skrev:
CHEEVA skrev:
Dawidzor3 skrev:

För att få ut så mycket är det också bra att bänka den just nu och se hur mycket den har och är det något som skall behövas bytas eller ej ... Sportluftfilter insatsfilter , Dieselsnorkel , och AERO kobran är något att rekomendera.

Samt sportavgassystem och uppgraderingsturbon till mitsu TD04.... Kontakta Fredrik Åberg på Maptun så kan han hjälpa dig med det. Det du gör är att skicka din turbo nu till dom och så uppgraderar dom den eventuellt eller så får du en mitsu turbo billigare istället för att köpa en hel ny turbo när du skickar din gammla till dom.

Maptun är alltid kul att ha göra med jävligt bra på SAAB är dom också . sen så kan du själv se vad som innehåller i standard paketet för 300 hästar...

http://www.maptun.se/shopIndex.php

smile !

grejjen är att motorn rasade så de är lite svårt att bänka innan,  mitsu td04 är väl aero turbo ? den har vi isf  även ett insats filter

hela motorn blir ju nyrenoverad med allt vad det innebär ... frågan är ju om aero turbon orkar ladda så pass mycket och om spridare räcker till

Ajj då hmm ... Var det oil sludge eller ? ...  Jo mitsu turbon är aero turbon . Okej vilken märke på filtret ?.. KN är en bra filter samt finns det ju dom som inte behöver oljas så väl som dryflow AEM eller APEXI(som jag själv använder jävligt nöjd!!) Ska inte säga ja eller nej för i den delen har jag ingen anning faktiskt ! smile

är ett filter från speedparts, men tror inte de spelar SÅ stor roll tongue  Den spikade isönder efter att en klant mappat den.


5 Inlägg
18 maj 2012
#19
CHEEVA skrev:
Dawidzor3 skrev:
CHEEVA skrev:

grejjen är att motorn rasade så de är lite svårt att bänka innan,  mitsu td04 är väl aero turbo ? den har vi isf  även ett insats filter

hela motorn blir ju nyrenoverad med allt vad det innebär ... frågan är ju om aero turbon orkar ladda så pass mycket och om spridare räcker till

Ajj då hmm ... Var det oil sludge eller ? ...  Jo mitsu turbon är aero turbon . Okej vilken märke på filtret ?.. KN är en bra filter samt finns det ju dom som inte behöver oljas så väl som dryflow AEM eller APEXI(som jag själv använder jävligt nöjd!!) Ska inte säga ja eller nej för i den delen har jag ingen anning faktiskt ! smile

är ett filter från speedparts, men tror inte de spelar SÅ stor roll tongue  Den spikade isönder efter att en klant mappat den.

Aha nää det gör det inte faktiskt ...Insatsfilter är bättre än ett öppen helt klart dock gäller det att hålla skötseln på den smile Orginalfiltret räcker dock upp till 300 HK .  .  Aha haha inte kul sad


47 Inlägg
18 maj 2012
#20
Vet inte om jag håller med dig om att det räcker till 260Hk med en orginal turbo.
Har provat med steg2 från en känd firma tidigare på en 2.3 och det slutade inte väl.
Prata direkt med killarna på Nordic, Maptun etc så ser du att dom rekomenderar turbobyte.

Dawidzor3 skrev:
Själv på Saab så rekomenderar dom vissa trimföretag som dom tycker är bra... Högst på Listan ligger just Maptun/Nordic.... Ifall du ska steg 1 trimma din 9-5 från 185 HK till 229 eller 235 så behöver du inte byta till TD04 Mitsu turbon. Det räcker så gott och väl med orginala turbon upp till 260 hästar. Sen måste du byta lite annat än bara turbon också smile



Sök