Tänkte bara höra runt lite om vad ni tror man kan plocka ut för effekt ur följande specc på en v70 t5 motor från -04
Är mycket medveten om att det är svårt att uppskatta effekt men i stora runda slänga vad bör man kunna plocka ut med följande setup?
v70 t5 -04l block förstärkt med stålschims och loppen justerade efter kolvdiameter Smidd vev förstärkt och topp med dubbel vvt H-profil stakar från SPM Teflonklädda R-kolvar Ståltopplockspackning GLT kammar 3" Spjällhus 3" Tjock intercooler 3" tryckrör dubbla dumpventiler. 3,5" Avgas Rostfritt grenrör 42mm rör med extern 50mm wastegate t04e turbo a/r 1,03 på insug a/r 0,66 på utblås. impellermåtten 71mm på insug 67mm på utblås Keramiska lager i hela motorn Större oljekylare 750 cc spridare Dubbelmatad spridarbrygga med 10mm matarslangar och 8mm retur Dubbla Bosch 044 soppapumpar från catchtank och en bosch 040 pump i stora tanken. Sachs 707 tryckplatta och D5 lamell mappa på 98 oktan
Sitter orginal sprut (Motronic 4.3) just nu, Är det helt värdelöst att köra med detta? Är det svårt att få det mappat? Ett Ms antar jag ligger högt på listan.
Det är ju självfallet! Men man brukar ju se lite recept på motorer lite här och där så tänkte att någon kunde veta i lite runda slängar vad grejerna kan stå pall för
För utom VM i foderspräckning :-) så satt jag och teori räkna på det !! OBS teoriretiskt = rimligt effekt utag Vid 1 bar 323hk 1,5 bar =402hk 2bar= 470hk Aggregatet klarat det skapligt! låg skapligt i flödet. Jag har varit med och bänkat några t5 or och 470 hk är nog vad foderna klarar av.Men det beror på vridet. Nu är jag ingen vitmotor fantast på något vis !:-/ så foder frågan är jag inte hundra på.
Jag trodde verkligen fodrena pallade mer än 470 hk, Är det någon som har lite mer information om detta?
På blockern med 81mm borr så är det aldrig några bekymmer. Dem med 83mm är lite känsligare. Dem gamla 83mm blocken, alltså 99 och äldre krävde att man verkligen vissta vad man gjorde om man vill ta sig över 400hk och det var en chansning ändå. Men från 00 gjordes blocken om och vart bättre och sen har dem gjorts om ytterligare en gång. Och med dem kan man ta ut mycket effekt utan bekymmer.
Var lite oklar där ! 470 hk med dom kamaxlarna. Du kan plocka mer om du flyttar upp vridet i varvtalet. Tar du och varvar den 7500 v/min så kan du klara dig upp till 540 hk med 515 Nm C,a +- Det är vridet/arbetstrycket som spräcker foder. Har man 100 koll på tändningspunkten så kan rädda motorn igenom att senarlägga gnistan och inte få för högt arbetstryck där motorn andas bäst. med andra ord flata ut vrid moment kurvan. Även laddtrycket kan sänka men blir oftast instabilt.
SPM sålde gjutna kassetter till vit 5an 6 tim CNC fräsning för att få dit det men då pratar vi 4 siffrigt effekt siffror:-) Du ser kassetten ligga på vit 5an på den vänstra bilden på hans startsida.
stålshims? Är det bladmåtts stål i expansions spåren i mellan cylindrarna du menar? Dom motorerna som jag har sätt har spruckit ut mot manteln. Och 10- 25 mm från kant och ner i cylindern. Så det är inte där det ger sig... Satt och googla http://larryspower.com/engine/Darton_Volvo.html
Borde det inte stå på för mer än 470 hk när det är förstärkt med stålshims eller detta kanske inte för allt för mycket?
På dem äldre blocken brukar 500hk vara ett litet riktmärke när det är dags för schims. Hermansson har ju enligt egen utsago åkt med närmare 600hk utan schims. Och då är ju dessutom dem nyare blocken som denna tråd handlar ännu stabilare än den första varianten.