3469
Sök

Innerbelysningen tänds inte

533 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#1
Hejsan! Har ett litet problem. När jag öppnar dörren på förarsidan tänds inte innerbelysningen i bilen, men om jag öppnar passagerardörren så tänds den. Var så när jag köpte den och har inte brytt mig direkt. Men stör mig lite på det nu när det är så mörkt ute.

Sen har jag en fråga till. Fick en 2:a på besiktningen. Strålkastarreflektor vänster fram var kass. Har letat på blocket, mekonomen, biltema, skroten osv men hittar ingen i rimligt pris. Det är en Volvo S40 1,8 -98 vi pratar om. Kan man fuska till det på nätt sätt?





Edit:

Passar på att uppdatera tråden lite,

Har dåligt ljus och tänkte då på att xenon lampor kanske kan vara ett alternativ? Vilka passar till en orginal S40?

Och förmodligen sista frågan: Blinkersspaken åker inte tillbaka när jag svänger. Eller en gång på 100 kanske. Vad beror det på och hur åtgärdas det?
Senast redigerat av Fismumriken (22 januari 2012)

7 274 Inlägg
22 januari 2012
#2
Öppna dörren och leta efter kontakten som trycks ihop när du stänger dörren.
Skruva bort den och kolla ifall den har fastnat.
Testa smörja upp den annars får du nog köpa en ny.

Det brukar vara dom som felar.


533 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Öppna dörren och leta efter kontakten som trycks ihop när du stänger dörren.
Skruva bort den och kolla ifall den har fastnat.
Testa smörja upp den annars får du nog köpa en ny.

Det brukar vara dom som felar.

Tack för snabbt svar:D Ska testa det så fort det ljusnar ute:)


Passar på att uppdatera tråden lite,

Har dåligt ljus och tänkte då på att xenon lampor kanske kan vara ett alternativ? Vilka passar till en orginal S40?

Och förmodligen sista frågan: Blinkersspaken åker inte tillbaka när jag svänger. Eller en gång på 100 kanske. Vad beror det på och hur åtgärdas det?
Senast redigerat av Fismumriken (22 januari 2012)

533 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#4
Brains skrev:
Öppna dörren och leta efter kontakten som trycks ihop när du stänger dörren.
Skruva bort den och kolla ifall den har fastnat.
Testa smörja upp den annars får du nog köpa en ny.

Det brukar vara dom som felar.

Jag hittade en knapp som trycks in när man stänger dörren, längst ned på kanten på karossen. Kan det vara den du menar tro?

7 274 Inlägg
22 januari 2012
#5
Fismumriken skrev:
Brains skrev:
Öppna dörren och leta efter kontakten som trycks ihop när du stänger dörren.
Skruva bort den och kolla ifall den har fastnat.
Testa smörja upp den annars får du nog köpa en ny.

Det brukar vara dom som felar.

Jag hittade en knapp som trycks in när man stänger dörren, längst ned på kanten på karossen. Kan det vara den du menar tro?

Det är det antagligen!
Testa på sidan som fungerar om det släcks när du trycker in den wink


533 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#6
Brains skrev:
Fismumriken skrev:
Brains skrev:
Öppna dörren och leta efter kontakten som trycks ihop när du stänger dörren.
Skruva bort den och kolla ifall den har fastnat.
Testa smörja upp den annars får du nog köpa en ny.

Det brukar vara dom som felar.

Jag hittade en knapp som trycks in när man stänger dörren, längst ned på kanten på karossen. Kan det vara den du menar tro?

Det är det antagligen!
Testa på sidan som fungerar om det släcks när du trycker in den wink

Det släcktes nere vid fötterna på förarsidan:P Så det är nog den:P För ljuset släcks ju inte med en gång när man stänger dörren tongue

Konsult
1 247 Inlägg
22 januari 2012
#7
Felet på innerbelysningen har du redan spårat som jag förstår det, smörj den så fungerar det nog kalas smile

Ang. xenon till bilen. Syftar du på halvljus eller helljus?
I halvljuset är det olagligt att konvertera och har en tendens att blända en hel del, så det avråder jag ifrån. Däremot är det lagligt (sanning med modifikation, egentligen inte lagligt men få som nitar på det) att konvertera helljuset. Vilka socklar du har i lyktorna kan du, om ingen annan hinner svara, titta efter i instruktionsboken.

Jag kan rekommendera att bläddra i extraljus tråden så kan du få mycket svar om både montering och inköpsställen.

/Kim


533 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#8
Tagg3N skrev:
Felet på innerbelysningen har du redan spårat som jag förstår det, smörj den så fungerar det nog kalas smile

Ang. xenon till bilen. Syftar du på halvljus eller helljus?
I halvljuset är det olagligt att konvertera och har en tendens att blända en hel del, så det avråder jag ifrån. Däremot är det lagligt (sanning med modifikation, egentligen inte lagligt men få som nitar på det) att konvertera helljuset. Vilka socklar du har i lyktorna kan du, om ingen annan hinner svara, titta efter i instruktionsboken.

Jag kan rekommendera att bläddra i extraljus tråden så kan du få mycket svar om både montering och inköpsställen.

/Kim

Det är väl mest helljuset jag tänkte på tongue

Men jag såg att det fanns flera olika modeller. Olika styrkor osv. Är det bara att smälla i en med passande sockel i vilken styrka man vill eller hur funkar det?

Konsult
1 247 Inlägg
22 januari 2012
#9
Fismumriken skrev:
Tagg3N skrev:
Felet på innerbelysningen har du redan spårat som jag förstår det, smörj den så fungerar det nog kalas smile

Ang. xenon till bilen. Syftar du på halvljus eller helljus?
I halvljuset är det olagligt att konvertera och har en tendens att blända en hel del, så det avråder jag ifrån. Däremot är det lagligt (sanning med modifikation, egentligen inte lagligt men få som nitar på det) att konvertera helljuset. Vilka socklar du har i lyktorna kan du, om ingen annan hinner svara, titta efter i instruktionsboken.

Jag kan rekommendera att bläddra i extraljus tråden så kan du få mycket svar om både montering och inköpsställen.

/Kim

Det är väl mest helljuset jag tänkte på tongue

Men jag såg att det fanns flera olika modeller. Olika styrkor osv. Är det bara att smälla i en med passande sockel i vilken styrka man vill eller hur funkar det?

Styrkan är mycket beroende på hur mycket du själv vill betala. Jag monterar inget starkare än 55w xenon i originalstrålkastare med tanke på att reflektorerna inte är lätta att hålla koll på.

Men du kan sätta i vad du vill så länge det är rätt sockel smile

/Kim


238 Inlägg
23 januari 2012
#10
Tagg3N skrev:
Fismumriken skrev:
Tagg3N skrev:
Felet på innerbelysningen har du redan spårat som jag förstår det, smörj den så fungerar det nog kalas smile

Ang. xenon till bilen. Syftar du på halvljus eller helljus?
I halvljuset är det olagligt att konvertera och har en tendens att blända en hel del, så det avråder jag ifrån. Däremot är det lagligt (sanning med modifikation, egentligen inte lagligt men få som nitar på det) att konvertera helljuset. Vilka socklar du har i lyktorna kan du, om ingen annan hinner svara, titta efter i instruktionsboken.

Jag kan rekommendera att bläddra i extraljus tråden så kan du få mycket svar om både montering och inköpsställen.

/Kim

Det är väl mest helljuset jag tänkte på tongue

Men jag såg att det fanns flera olika modeller. Olika styrkor osv. Är det bara att smälla i en med passande sockel i vilken styrka man vill eller hur funkar det?

Styrkan är mycket beroende på hur mycket du själv vill betala. Jag monterar inget starkare än 55w xenon i originalstrålkastare med tanke på att reflektorerna inte är lätta att hålla koll på.

Men du kan sätta i vad du vill så länge det är rätt sockel smile

/Kim

Det verkar som du har H7 lampor både hel och halvljus, är inte säker, så kolla upp de innan!
Men ang. vilken lampa du ska välja, så rekommenderar "folket" att ha mellan 4300 - 6000k, över det är de mera styling-aktigt blått ljus i lamporna.
Sen ang watt på lampan så ha inte mer än 35w i halv och kanske 55w i helljus.
55w xenon blir inte varmare än en 100w halogen, så de ska nog inte vara någon fara att köra med!
Och ja, de är inge vidare lagligt, men för en bot på 500:- och om bes. så är de värt det om man ser 3 ggr bättre när man kör smile

/PWalliN


Konsult
1 247 Inlägg
23 januari 2012
#11
PWalliN skrev:
Tagg3N skrev:
Fismumriken skrev:

Det är väl mest helljuset jag tänkte på tongue

Men jag såg att det fanns flera olika modeller. Olika styrkor osv. Är det bara att smälla i en med passande sockel i vilken styrka man vill eller hur funkar det?

Styrkan är mycket beroende på hur mycket du själv vill betala. Jag monterar inget starkare än 55w xenon i originalstrålkastare med tanke på att reflektorerna inte är lätta att hålla koll på.

Men du kan sätta i vad du vill så länge det är rätt sockel smile

/Kim

Det verkar som du har H7 lampor både hel och halvljus, är inte säker, så kolla upp de innan!
Men ang. vilken lampa du ska välja, så rekommenderar "folket" att ha mellan 4300 - 6000k, över det är de mera styling-aktigt blått ljus i lamporna.
Sen ang watt på lampan så ha inte mer än 35w i halv och kanske 55w i helljus.
55w xenon blir inte varmare än en 100w halogen, så de ska nog inte vara någon fara att köra med!
Och ja, de är inge vidare lagligt, men för en bot på 500:- och om bes. så är de värt det om man ser 3 ggr bättre när man kör smile

/PWalliN

Du har rätt i färgtemperaturen. Jag brukar rekommendera 4300k eller 5000k för att få ut mest ljus för pengarna.
MEN, temperaturen på xenonet har du nog missuppfattat lite:
Xenonkungen skrev:
...inte ens xenonljus med effekt 60W blir varmare än motsvarande halogen 40W. Verkningsgrad halogen 10% respektive xenon 35%.

Vilket innebär att 60w xenon är ungefär lika varmt som 40w halogen. Det betyder alltså att du utan bekymmer kan ha 55w i originalstrålkastare (så länge du har separat hel och halv)

Vad jag brukar hålla mig till:
Halvljus: MAX 35w xenon
Helljus: Valfri men tänk på temperaturen vid 70w+

/Kim


533 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#12
Okej... Som någon skrev lite högre upp så förstod jag som att det var olagligt med xenon i halvljus men att dom inte är så petiga när det gäller helljus?

Konsult
1 247 Inlägg
23 januari 2012
#13
Fismumriken skrev:
Okej... Som någon skrev lite högre upp så förstod jag som att det var olagligt med xenon i halvljus men att dom inte är så petiga när det gäller helljus?

Helt riktigt! Helljus kan du med gott samvete konvertera smile Jag har t.o.m xenon i vinterbilens helljus och känner inte att jag behöver extraljus eftersom det lyser så mycket bättre än standard.

Xenon är endast godkänt på halvljus med automatisk höjdreglering och högtrycksspolning. Att få det godkänt blir ofta en mycket dyr procedur så det rekommenderar jag absolut inte.
Senast redigerat av Tagg3N (23 januari 2012)


533 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#14
Tagg3N skrev:
Fismumriken skrev:
Okej... Som någon skrev lite högre upp så förstod jag som att det var olagligt med xenon i halvljus men att dom inte är så petiga när det gäller helljus?

Helt riktigt! Helljus kan du med gott samvete konvertera smile Jag har t.o.m xenon i vinterbilens helljus och känner inte att jag behöver extraljus eftersom det lyser så mycket bättre än standard.

Xenon är endast godkänt på halvljus med automatisk höjdreglering och högtrycksspolning. Att få det godkänt blir ofta en mycket dyr procedur så det rekommenderar jag absolut inte.

Okej:D Då får det bli i helljusen:P Kan inte så mycket om bilen, men det är separata lampor till hel och halvljus på min bil va?tongue Och H7?

Konsult
1 247 Inlägg
23 januari 2012
#15
Fismumriken skrev:
Tagg3N skrev:
Fismumriken skrev:
Okej... Som någon skrev lite högre upp så förstod jag som att det var olagligt med xenon i halvljus men att dom inte är så petiga när det gäller helljus?

Helt riktigt! Helljus kan du med gott samvete konvertera smile Jag har t.o.m xenon i vinterbilens helljus och känner inte att jag behöver extraljus eftersom det lyser så mycket bättre än standard.

Xenon är endast godkänt på halvljus med automatisk höjdreglering och högtrycksspolning. Att få det godkänt blir ofta en mycket dyr procedur så det rekommenderar jag absolut inte.

Okej:D Då får det bli i helljusen:P Kan inte så mycket om bilen, men det är separata lampor till hel och halvljus på min bil va?tongue Och H7?

Det stämmer bra att du har separat för hel och halv på din bil. Sockeln är däremot inget jag har koll på. Kolla instruktionsboken i värsta fall alt. ta ur en lampa så ser du ju snabbt smile

/Kim


533 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#16
Tagg3N skrev:
Fismumriken skrev:
Tagg3N skrev:

Helt riktigt! Helljus kan du med gott samvete konvertera smile Jag har t.o.m xenon i vinterbilens helljus och känner inte att jag behöver extraljus eftersom det lyser så mycket bättre än standard.

Xenon är endast godkänt på halvljus med automatisk höjdreglering och högtrycksspolning. Att få det godkänt blir ofta en mycket dyr procedur så det rekommenderar jag absolut inte.

Okej:D Då får det bli i helljusen:P Kan inte så mycket om bilen, men det är separata lampor till hel och halvljus på min bil va?tongue Och H7?

Det stämmer bra att du har separat för hel och halv på din bil. Sockeln är däremot inget jag har koll på. Kolla instruktionsboken i värsta fall alt. ta ur en lampa så ser du ju snabbt smile

/Kim

Får tacka så mkt:) Får bli ett par 55w på helljuset då:)


Ingen som har något tips på det med reflektorn jag skrev i början? Den har typ blivit för matt, så den gick inte riktigt igenom besiktningen:(

Konsult
1 247 Inlägg
23 januari 2012
#17
Fismumriken skrev:
Tagg3N skrev:
Fismumriken skrev:

Okej:D Då får det bli i helljusen:P Kan inte så mycket om bilen, men det är separata lampor till hel och halvljus på min bil va?tongue Och H7?

Det stämmer bra att du har separat för hel och halv på din bil. Sockeln är däremot inget jag har koll på. Kolla instruktionsboken i värsta fall alt. ta ur en lampa så ser du ju snabbt smile

/Kim

Får tacka så mkt:) Får bli ett par 55w på helljuset då:)


Ingen som har något tips på det med reflektorn jag skrev i början? Den har typ blivit för matt, så den gick inte riktigt igenom besiktningen:(

Det är så lite, trevligare för alla om vi hjälps åt smile

Ang. reflektorn. Har den blivit skadad så "kromet" har släppt eller är det glaset/plasten som är matt?
Har "kromet" släppt är det bara att leta nytt men är det däremot glaset/plasten så går dessa att polera upp.


533 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#18
Tagg3N skrev:
Fismumriken skrev:
Tagg3N skrev:

Det stämmer bra att du har separat för hel och halv på din bil. Sockeln är däremot inget jag har koll på. Kolla instruktionsboken i värsta fall alt. ta ur en lampa så ser du ju snabbt smile

/Kim

Får tacka så mkt:) Får bli ett par 55w på helljuset då:)


Ingen som har något tips på det med reflektorn jag skrev i början? Den har typ blivit för matt, så den gick inte riktigt igenom besiktningen:(

Det är så lite, trevligare för alla om vi hjälps åt smile

Ang. reflektorn. Har den blivit skadad så "kromet" har släppt eller är det glaset/plasten som är matt?
Har "kromet" släppt är det bara att leta nytt men är det däremot glaset/plasten så går dessa att polera upp.

Har inte riktigt vågat kollat då jag är urkass när det gäller bilar:P Men på besiktningspappret står det "Vänster reflektor fram". Så antar att det är själva reflektorn:(

Konsult
1 247 Inlägg
23 januari 2012
#19
Det är ju inte alltid lätt, det lär jag hålla med om. Men om du tittar på lyktan, är glaset/plasten väldigt matt? Eller är det så illa att det blanka inne i lyktan börjat lossna?
Den kollen kan du göra utan att skruva loss något smile Du behöver inte ens öppna huven wink


533 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#20
Tagg3N skrev:
Det är ju inte alltid lätt, det lär jag hålla med om. Men om du tittar på lyktan, är glaset/plasten väldigt matt? Eller är det så illa att det blanka inne i lyktan börjat lossna?
Den kollen kan du göra utan att skruva loss något smile Du behöver inte ens öppna huven wink

Ska ut och kika nu så återkommer snart med en rapport big_smile


Sök